  • 71. Data: 2013-01-24 11:09:42
    Temat: Re: Canon 650D vs Nikon D5100?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" napisał w wiadomości grup

    > Naturalny kąt widzenia.

    No i co tym naturalnym kątem widzenia na wycieczkach chcesz robić czego nie
    zrobisz zoomem który ten kąt obejmuje?

    Czym się różni robienie zdjęcia obiektywem 18-55 ustawionym na 35mm od
    robienia tego samego stałką 35mm gdy oba są przymknięte do f/8?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 72. Data: 2013-01-24 11:15:22
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "mt" napisał w wiadomości grup

    > No i z tych stałek dużo częściej wybierali 50 mm jako podstawową a nie 85
    > mm, jak myślisz dlaczego?

    Bo nie mieli zooma który pokrywał ten zakres. Ja się nie pytam co było
    kiedyś tylko jak jest teraz. Skoro ktoś ma dwa zoomy pokrywające ekwiwalnet
    28-300mm To z czego będzie miał większy pożytek z portretówki czy standardu?
    IMO z portretówki.

    > Ale piszemy tutaj o zoomach budżetowych, ze światłem 3.5-5.6 najczęściej,
    > więc przede wszystkim o światło się rozchodzi a nie o GO. W sytuacji gdy
    > zoom nie wyrabia, takie 35/1.8 mm na cropie daje Ci 3 EV zapasu i szerszy
    > kąt widzenia niż 50 mm na cropie, tak trudno Ci zrozumieć, że taka
    > ogniskowa jest bardziej uniwersalna niż 50 mm? Z 35 zawsze jeszcze można
    > wykadrować, z 50 szerzej nie zrobisz.

    No i do czego Ci ten jasny standard na wycieczkach? Widoczki i tak robi się
    na przymkniętym szkle a do wnętrz lepszy byłby ekwiwalnet 28 lub 35.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 73. Data: 2013-01-24 11:15:26
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-24 11:09, Ergie pisze:
> [...]
    >
    > Czym się różni robienie zdjęcia obiektywem 18-55 ustawionym na 35mm od
    > robienia tego samego stałką 35mm gdy oba są przymknięte do f/8?

    Niczym, tak samo jak niczym nie będzie się różnić kit ustawiony na 50 mm
    od stałki 50 mm, gdy oba będą przymknięte do f/8. Wtedy lepiej wziąć co
    lepszego kompakta i nie zawracać sobie głowy lustrem. Ale jeżeli trzeba
    będzie zrobić zdjęcia we wnętrzach, gdzie światła jest mniej, a
    stabilizacja czy statyw nie załatwia sprawy, to zastosowanie 35 mm daje
    większy wachlarz możliwoiści niż 50 mm.

    --
    marcin

  • 74. Data: 2013-01-24 11:32:25
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-24 11:15, Ergie pisze:
> [...]
    > kiedyś tylko jak jest teraz. Skoro ktoś ma dwa zoomy pokrywające
    > ekwiwalnet 28-300mm To z czego będzie miał większy pożytek z portretówki

    Toż piszę Ci już któryś raz z rzędu, że współcześnie również w torbach
    fotografów z ff dużo częściej spotkasz 50 mm niż 85 mm.

    > No i do czego Ci ten jasny standard na wycieczkach? Widoczki i tak robi
    > się na przymkniętym szkle a do wnętrz lepszy byłby ekwiwalnet 28 lub 35.

    A to tylko na wycieczkach się używa aparatów? Zresztą sam sobie
    przeczysz, bo skoro uważasz, że lepszy byłby szerszy kąt to na cholerę
    forsujesz opcję z węższym? A ekwiwalentu 28 ze światłem <2.8 nie ma w
    żadnym systemie lustrzankowym, w okolicach 35 mm cos sie znajdzie, ale
    poziom cenowy już inny. A po co komus jasny standard? Chociażby autor
    tego wątku kilka dni temu pytał o aparat (choć powinien o obiektyw),
    gdyż jak twierdził, jego szkło (jakiś zoom 18-200) nie wyrabia na
    imprezach, gdzie jest mniej światła i nie dawał rady z czasami. Jakby w
    Canonie w tej samej mniej więcej cenie było 35/1.8 i 50/1.8, to
    poleciłbyś mu to drugie szkło?

    --
    marcin

  • 75. Data: 2013-01-24 11:45:13
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "mt" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > będzie zrobić zdjęcia we wnętrzach, gdzie światła jest mniej, a
    > stabilizacja czy statyw nie załatwia sprawy, to zastosowanie 35 mm daje

    No tak ale we wnętrzach lepsze byłoby coś szerszego i o tym pisałem. Do
    portretów portretówka do wnętrz coś szerokiego a po co standard?

    Kiedyś miałem Nikona (jeszcze manualnego) i trzy stałki 28, 35 i coś koło
    setki. I to był bardzo wygodny zestaw dla mnie jako amatora. Nie robiłem
    zdjęć artystycznych itp. ot zwykłe widoczki z wakacji + jakieś pamiątkowe
    portrety w stylu ja na tle...

    Nigdy nie brakowało mi "standardu".

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 76. Data: 2013-01-24 11:46:42
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2013-01-24 11:32, mt pisze:
    [...]
    > imprezach, gdzie jest mniej światła i nie dawał rady z czasami. Jakby w
    > Canonie w tej samej mniej więcej cenie było 35/1.8 i 50/1.8, to
    > poleciłbyś mu to drugie szkło?

    Zdecydowanie

    --
    J.R.

  • 77. Data: 2013-01-24 11:57:42
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-24 11:45, Ergie pisze:
    > Użytkownik "mt" napisał w wiadomości grup

    > No tak ale we wnętrzach lepsze byłoby coś szerszego i o tym pisałem. Do
    > portretów portretówka do wnętrz coś szerokiego a po co standard?

    No i tym sposobem właśnie "zniknąłeś" co najmniej kilkadziesiąt lat
    fotografii :)

    --
    marcin

  • 78. Data: 2013-01-24 12:01:12
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-24 11:46, J.R. pisze:
    > W dniu 2013-01-24 11:32, mt pisze:
    > [...]
    >>

    > Zdecydowanie

    I jak sobie wyobrażasz fotografowanie ekwiwalentem 75 mm np. kilku osób
    przy stoliku w pomieszczeniach, gdzie miejsce ogranicza? Przy 50 mm może
    być ciężko, ale zawsze łatwiej niż przy 80.

    --
    marcin

  • 79. Data: 2013-01-24 12:02:36
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "mt" napisał w wiadomości grup

    > Toż piszę Ci już któryś raz z rzędu, że współcześnie również w torbach
    > fotografów z ff dużo częściej spotkasz 50 mm niż 85 mm.

    A są w tej samej cenie? Bo wiem, 35/1.4 spotkać można jeszcze rzadziej, ale
    bynajmniej nie ze względu na ogniskową.

    > A to tylko na wycieczkach się używa aparatów? Zresztą sam sobie przeczysz,
    > bo skoro uważasz, że lepszy byłby szerszy kąt to na cholerę forsujesz
    > opcję z węższym?

    Bo nie dopasowuję tezy do oferty konkretnego producenta ale do życia.
    Piszemy o amatorskim używaniu. Z mojego doświadczenia amator robi przede
    wszystkim, imprezy rodzinne i portrety. Nie potrzebuje standartdu potrzebuje
    portretówki i czegoś szerokiego i jasnego do wnętrz. O ile do zdjęć we
    wnętrzach można użyć zooma z f/4 i podnieść ISO o tyle przy portretach nie
    da się uzyskać płytkiej GO na ogniskowej f/4.

> [...]
    > aparat (choć powinien o obiektyw), gdyż jak twierdził, jego szkło (jakiś
    > zoom 18-200) nie wyrabia na imprezach, gdzie jest mniej światła i nie

    No i do czego na imprezach przydaje się ogniskowa 50mm? Na imprezach czasem
    28mm jest za szeroko.

    > Jakby w Canonie w tej samej mniej więcej cenie było 35/1.8 i 50/1.8, to
    > poleciłbyś mu to drugie szkło?

    Oczywiście!

    Jakby do wyboru było jeszcze coś z zakresu 20-24 (po kropie 32 - 38) to
    poleciłbym takie szkło bo IMO byłoby najczęściej używane. Standard w żaden
    sposób nie zastąpi szerokiego kąta do wnętrz, natomiast portretówka zawsze
    się przyda jako portretówka.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 80. Data: 2013-01-24 12:09:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "mt" napisał w wiadomości grup

    > No i tym sposobem właśnie "zniknąłeś" co najmniej kilkadziesiąt lat
    > fotografii :)

    Ale piszemy ciągle o amatorach we współczesnych czasach (gdy są dostępne
    zoomy), czy tak sobie już tylko piszesz z rozpędu?

    Może zajrzyj na NK, FB czy czego tam używasz do oglądania zdjęć znajomych i
    policz ile z tych zdjęć jest zrobionych jasnym standardem na FF, albo jego
    odpowiednikiem na cropie.

    Pozdrawiam
    Ergie