    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Co to za urządzenie? (dostałem z migomatem)
    Date: Fri, 02 Jan 2009 11:45:12 +0100
    Sender: k...@n...onet.pl

    > Jak się dużo spawa to reduktor zamarza, bo gaz przy rozprężaniu odbiera
    > ciepło z otoczenia, ale pewnie o tym wiesz, bo mądry z Ciebie chłop.
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Jacek

    Rzeczywiscie. Nie taki juz chyba madry, skoro tego od razu nie zakumalem. A
    przecie wiem i wielokrotnie to przerabialem. Chyba dlatego na to nie wpadlem,
    bo te hamerykanskie butle sa dosc wypasione, maja pojemnosci, tak na oko ze 20
    litrow. I ten propan czy butan jest w nich sprezony do tego stopnia, ze jest
    w plynie. I chyba dlatego problem ten jest marginalny, no bo zanim sie taka
    masa gazu, a z nim reduktor ochlodzi, to wczesniej robota bedzie skonczona.
    Np. przy pieczeniu nafaszerowanego roznymi hormonami wzrostu i nitrytami,
    steka na "barbeque" (taki polowy piekarnik za $400), co z pol godziny trwa.
    Kilkanascie lat temu, jak zajmowalem sie projektowaniem okladki do swej
    ksiazki, na ktorej zastosowalem plynne krysztaly, wymyslilem termometr, w
    postaci paska papieru pokrytego tymi "liquid crystals" (z gruby nematykow czy
    holesterykow mikrokapsulkowanych), aby nim okreslac poziom tego gazu w butli.
    Zrobilem nawet dzialajacy prototyp, a to po to aby okreslic poziom tego gazu
    czyli jego ilosc, jaka jeszcze w tej butli pozostala. Butla z grubej blachy,
    ciezka jak zaraza i trudno jest ocenic ile tego gazu tam w niej jeszcze
    siedzi. No i co? Okazalo sie, ze juz ktos madrzejszy ode mnie to wczesniej
    wymyslil. Na szczescie (ku mojej uciesze powodowanej normalna zazdroscia), nie
    znalazlo to powszechnego zastosowania, podobnie zreszta jak moja okladka
    zmieniajaca kolor po ogrzaniu. W tych barbequach zastosowano prosta wage
    sprezynowa, na ktorej ta butla z gazem wisi. A reduktor wisi na gumowym wezu.
    Niemniej dziekuje za Twoje wyjasnienie, chociaz nadal sie troche dziwuje, ze
    do tej pory nie udalo sie zrobic reduktora gazu, czy zainstalowac go tak, aby
    zamarzanie gazu zwisalo mu obojetnie. Tyle, ze chyba CO2 ma nizsza temperature
    skraplania i stad ten problem.
    Dosiego Roku!