  • 41. Data: 2016-01-29 18:31:10
    Temat: Re: Czerny dzien:-(
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-29 18:13, Marek wrote:
    > pogrozić
    >
    > Ale musieli do gcc dodać parę rzeczy, co natywne gcc do mpisa nie
    > wygeneruje w wymikowym pliku bo nie zna "obudowy" arch. pic32 do
    > mipsowego core'a a dystrybucja jest binarna.
    A czego taki standardowy gcc dla MIPS miałby nie wygenerować? Bo IMO
    obudowa core'a to są zasadniczo peryferia, a te są po prostu widoczne
    jako zestaw adresów. No chyba że dodali do gcc jakieś swoje builtin
    functions, ale to jest do obejścia.

  • 42. Data: 2016-01-29 18:55:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-29 18:07, JDX wrote:
    > No PIC32MX to jest niezwykły MIPS bo bez MMU. :-) PIC32MZ już mają MMU.

    No to tym lepiej.

  • 43. Data: 2016-01-29 22:37:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Jan 2016 18:31:10 +0100, JDX <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    widoczne
    > jako zestaw adresów. No chyba że dodali do gcc jakieś swoje builtin

    Nie tylko chodzi o wygenerowanie mipsowych elfów ale gcc musi
    rozumieć kod źródłowy chatakterystyczny dla pic32 tj. #pragmy
    charakterystyczne dla pic32 (np. bity konfiguracyjne), definicję
    priorytetów i przerwań prefix "ISR", itp.
    Widzę też microchipowe zmiany w oryginalnym
    gcc/gcc/config/mips/mips.c, dot. maskowania przerwań, obsługi cache
    oraz CP0.

    "Czysty" gcc mips do pic32 używa Sergiejj w swoim projekcie retrobsd
    do komoilacji kodu programów uruchamianych w user space.

    --
    Marek

  • 44. Data: 2016-01-29 23:43:50
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-29 22:37, Marek wrote:
    [...]
    > Nie tylko chodzi o wygenerowanie mipsowych elfów ale gcc musi rozumieć
    > kod źródłowy chatakterystyczny dla pic32 tj. #pragmy charakterystyczne
    > dla pic32 (np. bity konfiguracyjne)
    A to nie można załatwić tego softem programatora albo skryptem linkera?
    Przecież to jest wpisanie odpowiednich liczb pod odpowiednie adresy
    podczas programowania Flasha. Jestem sceptyczny wobec takich pragm. Z
    jednej strony ułatwiają życie, a z drugiej wprowadzają zamieszanie. W
    każdym razie IMO można bez nich żyć.

    > definicję priorytetów i przerwań
    A to nie jest coś w stylu "IPC0SET = 0x00000008;" czyli zwykłe wpisanie
    odpowiednich liczb pod odpowiednie adresy które można znaleźć w manualu?

    > prefix "ISR", itp.
    IMO zbędne rokokoko - atrybut interrupt powinien wystarczyć:
    https://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc/MIPS-Function-Att
    ributes.html#MIPS-Function-Attributes

    > Widzę też microchipowe zmiany w oryginalnym gcc/gcc/config/mips/mips.c,
    > dot. maskowania przerwań, obsługi cache oraz CP0.
    No, a to już wydaje się być ciekawszym i potencjalnie bardziej istotnym
    zagadnieniem.

  • 45. Data: 2016-01-30 02:18:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Jan 2016 23:43:50 +0100, JDX <j...@o...pl> wrote:
    > A to nie można załatwić tego softem programatora albo skryptem
    linkera?
    > Przecież to jest wpisanie odpowiednich liczb pod odpowiednie adresy
    > podczas programowania Flasha.

    W Mchp konfiguracja "fuse bitów" zawsze była w kodzie progranu, nigdy
    na zewnątrz. De facto ta pragrama robi to co opisałeś, deklaruje
    wpisanie odpowiedbich wartości pod odpowiednie adresy.
    Kiedyś w sdcc/pic konfigurowało się fuse bity nie przez pragmę ale
    przez def. tablicy allokowanej pod zafixowanyn adresem. Później
    zmieniono to na zgodne z "Mchp way" (z C18) czyli przez pragmę.

    > Jestem sceptyczny wobec takich pragm. Z
    > jednej strony ułatwiają życie, a z drugiej wprowadzają zamieszanie.
    > każdym razie IMO można bez nich żyć.

    A jak zdefinjujesz ramfunc? Coś czego mips i C "nie widzi". Chciałbyś
    przez attribute? Prawdopodobnie by się dało.

    > A to nie jest coś w stylu "IPC0SET = 0x00000008;" czyli zwykłe
    wpisanie
    > odpowiednich liczb pod odpowiednie adresy które można znaleźć w
    manualu?

    To jest określenie priorytetu w kontrolerze przerwań danego źródła.
    Musi być jeszcze przypisany vector z tym priorytetem i odpowuednim wg
    priorytetu zestawem shadow registers, tego przez (pseudo)rejestr nie
    zrobisz. To musi wygenerować kompilator gdy napotka definiicję
    pezrwania wraz z jej atrybutami.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2016-01-30 09:07:36
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-30 02:18, Marek wrote:
    [...]
    > A jak zdefinjujesz ramfunc? Coś czego mips i C "nie widzi".
    > Chciałbyś przez attribute? Prawdopodobnie by się dało.
    Nie bardzo rozumiem co masz na myśli ponieważ AFAIK ramfunc jest właśnie
    atrybutem który można przypisać funkcji. Ewentualnie można to chyba
    zrobić w ortodoksyjny sposób, tj. za pomocą section:
    __attribute__((section(".ramfunc"))) int foo(void);

> [...]
    > wg priorytetu zestawem shadow registers, tego przez (pseudo)rejestr
    > nie zrobisz. To musi wygenerować kompilator gdy napotka definiicję
    Również nie bardzo rozumiem. Przecież to właśnie robi atrybut interrupt
    i powiązane z nim inne atrybuty.

  • 47. Data: 2016-01-30 11:36:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Jan 2016 09:07:36 +0100, JDX <j...@o...pl> wrote:
    > Również nie bardzo rozumiem. Przecież to właśnie robi atrybut
    interrupt
    > i powiązane z nim inne atrybuty.

    Nie bądź teraz taki cwany, po co wcześniej proponowałeś priorytet
    przez rejestr, skoro około się teraz nagle, że jednak _wiesz_, że do
    tego też są potrzebne i tak atrybuty??

    Ja piszę z głowy i nie pamietam takich szczegółów czy to się robiło
    przez pragme czy atrybuty. Dyskusja była po co patche Mchp do mipsa.
    Po coś jednak są. Jak się ne podoba zawsze możesz używać do pic32
    natywnego gcc do mipsa, wolny wybór:)

    --
    Marek

  • 48. Data: 2016-01-30 12:20:41
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-30 11:36, Marek wrote:
    [...]
    > Nie bądź teraz taki cwany, po co wcześniej proponowałeś priorytet
    > przez rejestr, skoro około się teraz nagle, że jednak _wiesz_, że do
    > tego też są potrzebne i tak atrybuty??
    Ustawienie priorytetu przerwania i wygenerowanie odpowiedniego kodu
    procedury obsługi tego przerwania to zupełnie inne sprawy. To pierwsze
    to najzwyklejsza instrukcja przypisania języka C, a to drugie to
    używanie niestandardowych rozszerzeń języka C w celu poinformowania
    kompilatora aby ten wygenerował odpowiedni entry/exit code ISR-a. I IMO
    problem jest w tym, że MC w swojej wersji gcc uczynił je jeszcze
    bardziej niestandardowymi niczego nowego przy tym nie wnosząc.

    > Dyskusja była po co patche Mchp do mipsa.
    Zgadza się.

    > Po coś jednak są.
    Otóż to! Tak naprawdę to po co one są? :-D Bo IMO z punku widzenia
    kodera niewiele pomagają, a wprowadzają niepotrzebne zamieszanie. Być
    może to wprowadzenie "nowej jakości" (w połączeniu z dodaniem licence
    manager-a) to po prostu próba naciągnięcia klientów na dodatkową kasę.

    > Jak się ne podoba zawsze możesz używać do pic32 natywnego gcc do
    > mipsa, wolny wybór:)
    No właśnie. Ja twierdzę, że do programowania PIC32 można śmiało używać
    standardowego gcc. Budowanego samodzielnie lub ściągniętego np. od Mentora.

  • 49. Data: 2016-01-30 13:27:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Jan 2016 12:20:41 +0100, JDX <j...@o...pl> wrote:
    > No właśnie. Ja twierdzę, że do programowania PIC32 można śmiało
    używać
    > standardowego gcc.

    Chyba softu do migania ledami. Mchp udostępnia kupę softu (stos usb,
    stos tcp) , który nie opłaca się pisać od nowa, bo to by móc
    skompilować go native gcc mips (a soft ma cechy umożliwiające
    skompilowanie go tylko mchp gcc).
    Podalem przykład, ze Mchp zmodyfikował target mpis.c dziwnymi
    zmianami. Więc coś hardwerowego jest na rzeczy.

    Ale chętnie obejrzę przykłady działających (bin)toolsów z native gcc
    do pic32, z porządnym i kompletnym libc, umożliwiających oczywiście
    wygenerowanie hexa.

    > Budowanego samodzielnie lub ściągniętego np. od Mentora.

    Co to jest Mentor? Jedyny projekt jaki znam tworzony z native gcc to
    retrobsd i to wcale nie jestem pewien czy 100% nie było użycia mchp
    gcc gdzieś na jakimś etapie.
    Ale efekt jest taki, że powastał os sztuka dla sztuki, o zerowej
    przydatności praktycznej o ekonomicznej nie wspominając. Przepraszam,
    jest jeden uboczny pożytek z tego, pic32prog dla pickit2.

    --
    Marek

  • 50. Data: 2016-01-30 13:57:20
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-30 13:27, Marek wrote:
> [...]
    > stos tcp) , który nie opłaca się pisać od nowa, bo to by móc skompilować
    > go native gcc mips (a soft ma cechy umożliwiające skompilowanie go tylko
    Bez przesady, jestem przekonany, że nie byłoby specjalnie trudnym
    przeportowanie tych bibliotek na standardowe gcc. O ile ktoś chciałby
    ich używać. Bo kiedyś słyszałem, chociaż nie w kontekście PIC32, że
    mikroczipowy stos TCP/IP zaburaczony jest/był. A z drugiej strony np. ja
    mam dobre doświadczenia z lwIP.

    > Podalem przykład, ze Mchp zmodyfikował target mpis.c dziwnymi zmianami.
    > Więc coś hardwerowego jest na rzeczy.
    A możesz zapodać diff-a? Bo chętnie rzuciłbym okiem, ale nie chce mi się
    zasysać źródeł i porównywać.

    Hę??? https://www.mentor.com

    > Ale efekt jest taki, że powastał os sztuka dla sztuki, o zerowej
    > przydatności praktycznej o ekonomicznej nie wspominając.
    Przypomnę, że ta dyskusja zaczęła się od tego, że MC zrobił swoje gcc i
    w darmowej wersji tego kompilatora wprowadził pewne ograniczenia i czy
    nie dałoby się zastąpić tego kompilatora standardowym gcc dla MIPS-a.
    Czytaj: w zastosowania amatorskich. A tak BTW to owa "sztuka dla sztuki"
    ma IMO duże znaczenie edukacyjne. Co IMO przekłada się też na kasę.