  • Data: 2018-04-01 12:36:20
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:13kjsdk7gm4wk$.uxgftwvoabct.dlg@40tude.net...

    > IMO - wtedy to powielano czestotliwosci, stad te 5*5*5 ... ale kwarcem
    > stabilizowane - jakis PLL z powielaczem ?

    Może i powielano, wlale nie przeczę. Jednak wydaje mi się, że jakoś trzeba
    było to chociaż względnie ustabilizować, w końcu wówczas klima (dla
    stabilizacji temperatury), czy jakość zaskakiwania generatora synchro w TV,
    nie była chyba tak rozbudowana, jak w czasach powojennych? Kwarc wydaje się
    w miarę dobrym i niedrogim źródłem takiej stabilności. Poza tym, jak np.
    nosną w urządzeniach telefonii wielokrotnej stabilizować? A tam, jest to
    dość krytyczne, bo rozjazd o kilka Hz potrafi mocno pogorszyć jakość
    przekazu.

    > Cos mi sie nie wydaje.

    Ja tylko gdybam, spekuluję.
    Jednakże, jeśli silnik był pędzony falownikiem i jego "popęd" zwartusiał, to
    by mnie nie zdziwiło.

    > Ale jakis uklad sterujacy na TTL czy tranzystorach, ale cyfrowy, moze
    > juz byl.
    >
    > https://spectrum.ieee.org/ns/pdfs/03_73_bart.pdf

    Trochę mi się obraz rozjeżdża, ale tak widzę, że może tam coś było w jakiś
    sposób taktowane i rozjazd "popędu" rozjechał temat, urządzenie nie było
    nawet w stanie zaalarmować, że coś go boli. Powiedzmy, np. mamy nadajnik,
    najprostszy, dla uproszczenia bez filtrów, pędzony kwarcem. Działa sobie,
    odbiornik coś odbiera, a tu nagle bęc, przeskakuje na owerton, więc co?
    Odbiornik nadal słucha, gdzie słuchał, ale stracił sygnał, i nawet, jakby
    nadajnik alarmował, że wszystko się pochrzaniło, to odbiornik i tak nie
    odbierze. A jeśli odbierze, to porozjeżdżane zależności czasowe wzięły w łeb
    i odbiornik nie wie, jak zinterpretować to, co dostaje, czy określić to jako
    szum i czekać na właściwy sygnał (gorsze), czy zaalarmować, ze ma na wejściu
    bzdury (lepsze rozwiązanie, acz wydaje mi się mniej oczywiste, aby uprościć
    odbiór).
    Może takie coś?
    Jak wiecie, pracowałem na centrali telefonicznej. Na łączach
    międzycentralowych nośnych, istotne były zależności czasowe. Teraz wyobraźmy
    sobie, że czasami steruje komputer, który nagle odjechał niewiele, o 10%. I
    już czasy biorą w łeb, bo np. skrócone o 10% 600 ms sygnalizujące zwolnienie
    łącza, przy 540 ms miało pełne prawo nie zadziałać. I tak, jak może centrala
    wewnętrznie by nadal działała, tak natychmiast legły by wszystkie wiązki
    takich łączy, gdyż odległa centrala mogła nie rozpoznać sygnału "zwolnij
    łącze". Niektóre rozpoznawały, ale nie wszystkie, co jakiś czas było to
    sprawdzane.
    Wystarczy, żeby położyć układ.
    Na takiej zasadzie gdybam, spekuluję, co się tam mogło dziać. Artykuł
    przelecę, jak mi oczy się trochę uspokoją.
    Na szczęście na mojej centrali, za zależności odpowiadał prosty układ RC,
    gdzie potencjometrem dociągało sie stałą czasową do wymaganej wartości.
    Dobrze ustawione, nie ruszane, było na lata i różne klimaty (zimno|ciepło).

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...