  • 31. Data: 2018-11-20 20:33:15
    Temat: Re: Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-20, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

> [...]
    > roku temu wywalałem trochę elektro-śmieci, w tym kilka starych dysków.
    > Podłączałem je, żeby ew. usunąć ,,kompromitującą" zawartość.
    > Nie odczytywałem oczywiście całości, tylko interesujące mnie pliki,
    > ale wszystkie zostały odczytane bez problemu. Najstarsze z tych
    > dysków to były 60MB (MB nie GB) Maxtor, model 7060A OIDP, z 1992 roku,
    > i rok czy dwa młodszy WD Caviar 120MB, a najstarsze pliki na nich
    > z drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, więc w praktyce te 20 lat
    > zapis wytrzymał, i pewnie wytrzymałby dłużej.

    Fajnie, ale są dwa ale:
    1) porównaj to z gęstością zapisu bardziej współczesnych nosników i co z
    tego wynika.
    2) pytanie co odczytałes. Weryfikowałeś te odczyty? Mam matrycę na jakiś
    6cio-8mio letnich dyskach, gdzie próbowałem odczytać stare archiwa,
    które bez problemu dają sie kopiowac tyle, że już nie rozpakować.
    Matryca nie jest w ciągłym uzyciu.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2018-11-20 20:43:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-20, the_foe <t...@c...pl> wrote:
    > co do znaczy "odświeżać"? To nie SSD, które właśnie wymagają cyklicznego
    > załączania.
    > ofc dochodzi do stopniowego równego namagnetyzowania, ale to proces
    > bardzo, bardzo powolny, gdyż pole magnetyczne powierzchni jest znikome.
    > IMO 50 lat to nie s-f ze względu na BARDZO dużą nadmiarowość względem
    > analogowej postaci zapisu.

    Przy obecnej gęstości zapisu włączając to bit flips i podobne?

    https://www.reddit.com/r/askscience/comments/1dxq7b/
    what_is_the_lifespan_of_data_on_a_hard_drive_if/
    "The industry standard for bit lifetime is 10 years. That means that on
    average, a bit will take 10 years to randomly flip from a 0 to a 1."

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2018-11-20 21:58:23
    Od: the_foe <t...@c...pl>

> [...]
    > "The industry standard for bit lifetime is 10 years. That means that on
    > average, a bit will take 10 years to randomly flip from a 0 to a 1."

    jak to na reddicie - 80% to kompletne bajki i bzdury. Przecież kiedy
    dysk jest odczytywany tylko to powierzchnia jest demagnetyzowana
    szybciej niż kiedy się go nie używa. Wg tej teorii to mój HDD już dawno
    powinien zapaść pod "corrupted data". Prawda jest inna
    https://superuser.com/questions/284427/how-much-time
    -until-an-unused-hard-drive-loses-its-data

    --
    @foe_pl

  • 34. Data: 2018-11-21 00:11:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-20, the_foe <t...@c...pl> wrote:

> [...]
    > dysk jest odczytywany tylko to powierzchnia jest demagnetyzowana
    > szybciej niż kiedy się go nie używa. Wg tej teorii to mój HDD już dawno

    Co to ma wspólnego z bit flip? To nie jest zjawisko związane z
    demagnetyzacją.

    Nie lubisz reddita, ok. Zróbmy inaczej: zarzuć googlu longevity of hard
    drives archiving i znajdź przynajmniej jeden poważny artykuł, gdzie ktoś
    twierdzi, że można użyć standardowego hdd do przechowywania dłużej
    danych niz parę lat.

    > powinien zapaść pod "corrupted data". Prawda jest inna
    > https://superuser.com/questions/284427/how-much-time
    -until-an-unused-hard-drive-loses-its-data

    Widziałem to wcześniej ale nie rozumiem dlaczego akurat Ty to cytujesz?
    Przecież tam stoi jak byk, że trzeba właśnie odświerzać zapis.

    Obviously, this is quite a long time, but this risk is easily mitigated
    - simply re-write the data to the drive.

    i w podsumowaniu:
    Depending on the priority of the data you've stored, you may want to
    refresh the hard disk more often. If it is essential data, I would
    recommend no less then 2 years at maximum.

    --
    Marcin

  • 35. Data: 2018-11-21 00:19:48
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    > Obviously, this is quite a long time, but this risk is easily mitigated
    > - simply re-write the data to the drive.

    pominąłeś, ze 69 lat :)

    > i w podsumowaniu:
    > Depending on the priority of the data you've stored, you may want to
    > refresh the hard disk more often. If it is essential data, I would
    > recommend no less then 2 years at maximum.

    Dotyczy wszystkich możliwych usterek a nie naturalnych zmian
    magnetycznych na nośniku.

    --
    @foe_pl

  • 36. Data: 2018-11-21 00:31:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-20, the_foe <t...@c...pl> wrote:

    > pominąłeś, ze 69 lat :)

    Tak, do tego co facet twierdzi czyli zaniku połowy sektorów. Serio
    sądzisz, że do 69 lat jest cacuś i 100% ok a dopiero potem bum i zanika
    połowa? :)

    > Dotyczy wszystkich możliwych usterek a nie naturalnych zmian
    > magnetycznych na nośniku.

    Co to zmienia? To nie są nośniki na których powinno się coś przechowywać
    przez lata nic z tym nie robiąc. Serio, poszukaj, są art. przeglądowe.
    Konsensus jak jeden mąż i żona jest taki, że góra 3-5 lat, nawet jak
    siedzi sobie cały czas na półce. Taśmy - tak, hdd - nie, chyba że
    specjalne do archiwizacji.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2018-11-21 01:19:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Jeszcze dodam, żeby cos z tej mini-dyskusji praktycznego wyszło, że np.
    rozsadnym sposobem archiwizacji z użyciem stadardowych dysków jest
    używanie parity archive (np. par2). W tej chwili trzymam na takich
    dyskach "półkowych" dość sporo danych i zacząłem robić to par2 z
    redyndancją 5-10% co w przypadku ww. dysków powinno wystarczać. Pliki
    par2 trzymam osobno, na nośnikach optycznych.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2018-11-21 01:43:54
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2018-11-21 o 00:31, Marcin Debowski pisze:
    > Taśmy - tak

    Hm, jesteś pewien? Bo ja pamiętam, gdy jeszcze technika magnetowidowa
    była nieco raczkująca, że na używanych wtedy taśmach powstawało coś, co
    bym określił jako "przesłuch międzywarstwowy". Tzn. sąsiednie zwoje
    magnetyzowały się nawzajem, i widać 9a jakoś tak bardziej: słychać) to
    było podczas odtwarzania. No ale, jak wspomniałem, to były "młode lata"
    magnetowidów, i może w archiwach taśmowych danych cyfrowych już to
    zjawisko nie występuje.

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

    Quidqiud agis prudenter agas et respice finem

  • 39. Data: 2018-11-21 02:34:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-21, BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> wrote:
> [...]
    > było podczas odtwarzania. No ale, jak wspomniałem, to były "młode lata"
    > magnetowidów, i może w archiwach taśmowych danych cyfrowych już to

    Bo to o inne taśmy chodzi i o inny sposób zapisu. Z takimi
    stwierdzeniami spotkałem się odnośnie tzw. LTO. Dają im zwykle 30 lat. Z
    tego co widze, to w przeciwieństwie do VHS zapis jest równoległy,
    niepocięty i ma pewnie mniejszą gęstość plus obszary separujące:

    https://www.researchgate.net/profile/Michael_Richmon
    d2/publication/293654023/figure/download/fig1/AS:327
    328535203841@1455052612239/LTO-5-track-recording-in-
    a-dual-partitioned-tape.png

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2018-11-21 03:24:52
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2018-11-20 at 20:33, Marcin Debowski wrote:

    > Fajnie, ale są dwa ale:
    > 1) porównaj to z gęstością zapisu bardziej współczesnych nosników i co z
    > tego wynika.

    No, być może gęściej upchane ,,magnetyczne bity" są bardziej podatne
    na ,,odwrócenie", a i wyłącznie statystycznie więcej bitów musi oznaczać
    więcej błędów. Ale należy też pamiętać, że dyski mają zaimplementowane
    różne formy ECC, które błędy odczytu, nawet wielobitowe, korygują.
    Więc to, że (niby, bo nie doszukałem się nigdzie, by ktoś poza
    tajemniczym Fizykiem na reddicie tak twierdził) _przyjmuje się_,
    iż każdy bit, średnio po 10 latach, zmieni wartość na przeciwną,
    nie musi wcale oznaczać, że _w praktyce_ danych z dzisiejszego dysku
    nie da się bezbłędnie odczytać za 20 lat. Zresztą gdyby nie ECC,
    to to ,,_średnio_ po 10 latach" musiałoby też oznaczać, że nie można
    by być pewnym tych danych nawet już jutro.

    > 2) pytanie co odczytałes. Weryfikowałeś te odczyty?

    Może niejasno się wyraziłem -- ,,pliki zostały odczytane bez problemu"
    miało znaczyć, że została obejrzana ich zawartość i ta zawartość była
    taka, jak powinna. Otwierałem tekstowe, .doc, .xls, .123, .arj, .zip,
    .dbf i pewnie jeszcze jakieś, już nie pamiętam. Archiwa rozpakowywały
    się bezbłędnie, a programy, którymi otwierałem dokumenty, nie wykrywały
    żadnych uszkodzeń plików.

    --
    mrg