    From: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Czy są wśród Was freelancerzy?
    Date: Tue, 21 Aug 2012 04:36:40 +0000 (UTC)

    Przemek O <p...@o...eu> napisał(a):

    > No ok, ale nie jestem do końca pewien, czy taki typ portali (czytaj
    > serwisów dla freelancerów) przez wielu nie jest postrzegany jako właśnie
    > taki "tani" śmietnik darmowej siły roboczej.
    > Poważni klienci raczej nie szukają freelancerów w ten sposób.
    Czym właściwie różni się freelancer od nie-freelancera? I jeden i drugi
    szuka roboty. Gdy ją znajdzie, to jeden i drugi ją robi. Gdy zrobi, to
    bierze pieniądze. Tym że freelancer ma własną działalność albo
    pracuje na umowę o dzieło, a nie-freelancer na umowę o pracę? Jeśli
    różnią się właśnie tym, to termin freelancer wydaje się zbędny, najważniejsze
    (szukanie roboty, robinie na lepszym lub gorszym poziomie i branie pieniędzy)
    jest u w obu przypadkach takie samo. Jeśli robota jest ciekawa, wynagrodzenie
    chociaż przeciętne, to mi jest wszystko jedno czy jestem pracownikiem czy
    wolnym strzelcem.

    Więc jak szukają poważni klienci freelancerów? Nie wiem... zależy jak
    zdefiniować "poważny". Dla mnie poważnym jest każdy, kto rozumie moje
    koszty związane z dojazdami, noclegami, analizą wymagań, poświęconym
    czasem itd. Jeśli jest gotowy je ponieść, to czego wymagać więcej?

    > Po pierwsze, kwestia tego co nazywamy "małym portalem",
    > Po drugie, nie napisałem że ja robię serwisy za 300zł, ale ze wykupując
    > hosting dostajesz stronę (z CMSem) gratis przynajmniej przez pierwszy rok.
    To teraz ja napiszę że słaba oferta, bo za 300zł można mieć 50 do wyboru...
    cmsów, galerii, forów, ankiet i czego tam jeszcze, a wszystko na 5 klików ;-)

    > No moment, ale mówimy o freelancerach a nie firmach zatrudniających
    > pracowników. Zresztą, nie wiem jaki to musiałby być moduł czy plugin,
    > żeby cena szybowała do tysięcy złotych.
    Plugin czy nie-plugin chodziło mi o specjalistyczne wymagania. Takie które
    ciężko znaleźć w pluginie, a nawet jak się znajdzie, to wymagają przeróbek.
    Weźmy tą cenę 500zł. Co za to można zrobić? Kupić paliwo do samochodu żeby
    pojechać na rozmowę do klienta i zapłacić za tani hotel? A gdzie analiza
    wymagań? Co można zrobić przez 4tyg klepania, chyba jedynie coś prostego?
    Na koniec miesiąca jakiś zus trzeba zapłacić... Jeśli zawołasz 3tys to
    wyjdzie Ci że ledwo przeżyłeś miesiąc.

    > A widziałem "serwisy" jako czyste instalki joomli z darmowym szablonem
    > za parę tysięcy.
    Widziałem jak sprzedawali za kilka tys czystą instalkę cms, a potem
    brali następne kilka za szkolenie pracowników żeby wiedzieli jak tam
    uzupełnić treść. Nierzadko opłaty szły z pieniędzy podatników...

    > W każdym razie ten rynek zabił się sam, z jednej strony studencką pracą
    > za miskę ryżu (tudzież piwo)
    Ostatnio widziałem na własne oczy przykład przeczący postawie którą
    generalnie prezentuję, ale to był jeden przykład na całe życie. Ktoś
    mojemu znajomemu w php za 500zł wklepał z palca spory system do
    zarządzania projektami. Dla mnie to jakiś koszmar. W mojej ocenie
    wymagana pracochłonność to około 1-2miesięcy.Ten ktoś kto to wklepał
    najwyraźniej tyle samo czasu potrzebował. Obaj ze znajomym naśmiewaliśmy
    się szyderczo że już dawno się zniechęcił i nie wykona. A na koniec
    niespodzianka, zrobił i to porządnie, otrzymał 500zł od znajomego plus
    premię... Więc owszem zdarza się, ale rzadko.

    > a z drugiej przez początkową pazerność firm
    > joomloinstalacyjnych. I nie ma się co dziwić, że klient mając do wyboru
    > niższą cenę, wybierze właśnie taka ofertę. Ot prawa rynku.
    Ot właśnie. Niestety wolny rynek i gospodarkę wolnokonkurencyjną dzieli
    przepaść. Niestety dopiero ta druga sprzyja rozwojowi. Cechą gospodarki
    wolnokonkurencyjnej chociażby jeszcze nieograniczony dostęp informacji.