    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Czyszczenie wodnego układu chłodzenia
    Date: Wed, 31 Dec 2014 13:53:24 +0100

    W dniu 2014-12-25 o 10:30, PeJot pisze:
    > II sprawa: producent przewiduje, że w okresach gdy urządzenie ( a
    > właściwie 3 podobne urządzenia ) nie jest używane, należy opróżnić układ
    > chłodzenia i to jest robione, choć podejrzewam że to właśnie jest jedną
    > z przyczyn korozji. Jak myślicie, czy wykonanie układu chłodzenia jako
    > zamkniętego, zalanego np. glikolem*), z własną chłodnicą i pompą
    > wymuszającą obieg jest łatwym rozwiązaniem ?
    >
    > *) glikol, albo coś innego, byleby zabezpieczyć przed korozją. Próby z
    > powietrzem nie wypadły dobrze, trochę dużo ciepła do odebrania.
    Ja bym popatrzał, co jest do dedykowanych chłodzeń "obiegu zamkniętego"
    sprzedawane. Niekoniecznie samochodowego, bo glikol to jednak nie jest
    obojętny chemicznie (w aucie - jest wszystko do niego dostosowane, u
    ciebie - nie wiadomo), ale np do "pecetowego" water-coolingu są
    koncentraty płynów anty-glonujących, anty-osadowych itd.

    Nie wiem o jakich mocach do rozproszenia mówimy, ale pojedyncza
    chłodniczka (taka rozmiarem że akurat pasuje jej wentylator 12cm
    komputerowy) bez problemu emituje mi "fpisdu" ciepła (temperatura wody
    wchodzącej ~80'C, temperatura wychodzącej ~40'C, dość mocny przewiew
    silnym wentylatorem, woda pompowana pompą obiegową od CWU rurkami fi 12)
    - nie liczyłem/mierzyłem przepływu cieczy ale bez problemu schładza mi
    2.2kW wrzeciono. Niewiele droższa jest 2x większa chłodnica, albo coś z
    nagrzewnicy samochodowej (popularne "od łady" bo miedziane i dobrze się
    lutują/przerabiają)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173