    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: "Dama z gronostajem"
    Date: Fri, 22 Apr 2011 07:50:58 +0200

    > Jedynie wstrząsy jak dla mnie są jedynym elementem, którego w 100% nie
    > wyeliminuje się.
    > Ale nadal to nie są jakieś nie do pokonania trudności techniczne.

    mowa była o ryzyku. Dotyczy to także ryzyka że szczelny pojemnik się
    rozszczelni w samolocie (a i tak nie może być całkiem hermetyczny z paru
    względów), że higrometr zwariuje i takie tam -nawet XXI w technika nie
    jest w 100% niezawodna. Oczywiście, obrazy, nie tylko Leonarda, także o
    wiele starsze i delikatniejsze, przeżyły nie takie rzeczy, ale
    porównywalna liczba (też największych arcydzieł) uległo praktycznie
    zniszczeniu wskutek różnych przygód, także podczas transportu, także
    całkiem niedawno (w środowisku konserwatorskim powtarza się po cichu, że
    niektóre wiszące w muzeach a zwłaszcza prywatnych kolekcjach "oryginały"
    to tak naprawdę rekonstrukcje). W każdym razie twierdzenie że
    prawdopodobieństwo uszkodzenia obrazu wiszącego spokojnie na ścianie i
    przerzucanego na drugi koniec świata jest takie samo wydaje mi się dość
    znaczną przesadą.