  • 1. Data: 2012-06-03 13:48:08
    Temat: Detekcja zniszczonego narzędzia
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Od dłuższego czasu chcę zrobić detekcję urwanego przykładowo wiertła czy
    freza. Oczywiście mocowanego w uchwycie frezarki - dużej frezarki.
    Ktoś kiedyś już pytał w podobnym tonie, ale nie pamiętam aby padło
    jakieś sensowne rozwiązanie.

    Narzędzia (widiowe też) znakomicie przewodzą prąd. Frezowane materiały
    (głównie Alu raz stal) też, a te które nie przewodzą - wielkiej szkody
    nie zrobią jak się narzędzie urwie. Pomyślałem więc o wykorzystaniu tej
    cechy.

    Stół, konstrukcja, uchwyt i narzędzie wraz z detalem tworzą coś w
    rodzaju jednego zwoju. Jest duży, niekształtny, więc kiepsko z
    sprzężeniem innego zwoju i detekcją w ten sposób przerwy w pierwszym -
    zwyczajnie nie mam pomysłu na taki magnetowód.

    Może ktoś ma jakiś pomysł, inny sposób?

    __
    Pzd,
    Irek.N.

  • 2. Data: 2012-06-03 15:28:53
    Temat: Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):

> [...]
    > szkody=20
    > nie zrobi=B1 jak si=EA narz=EAdzie urwie. Pomy=B6la=B3em wi=EAc o wykorzy=
    > staniu tej=20
    > cechy.
    >
    > St=F3=B3, konstrukcja, uchwyt i narz=EAdzie wraz z detalem tworz=B1 co=B6=
    > w=20
    > rodzaju jednego zwoju. Jest du=BFy, niekszta=B3tny, wi=EAc kiepsko z=20
    > sprz=EA=BFeniem innego zwoju i detekcj=B1 w ten spos=F3b przerwy w pierws=
    > zym -=20
    > zwyczajnie nie mam pomys=B3u na taki magnetow=F3d.
    >
    > Mo=BFe kto=B6 ma jaki=B6 pomys=B3, inny spos=F3b?

    Mam inny pomysł. Poleżeć zamiast przeciążać sobie głowę i zawracać innym dupę
    problemem który nie istnieje. Przy pełnosprawnej obrabiarce właściwym
    narzędziu i ustawieniu parametrów obróbki poniżej wytrzymałości narzędzia
    problem nie istnieje.

  • 3. Data: 2012-06-03 15:29:37
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    W dniu 2012-06-03 13:48, Irek N. pisze:
    > Od dłuższego czasu chcę zrobić detekcję urwanego przykładowo wiertła czy

    > Może ktoś ma jakiś pomysł, inny sposób?

    to może po prostu wykrywać skokowy spadek obciążenia silnika?

  • 4. Data: 2012-06-03 15:30:13
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Irek N. wrote:
> [...]
    > sprzężeniem innego zwoju i detekcją w ten sposób przerwy w pierwszym -
    > zwyczajnie nie mam pomysłu na taki magnetowód.

    Witam,
    w jaki sposób chcesz uzyskiwać informację czy w danym momencie
    powinien występować kontakt? Materiał obrabiany jest powtarzalny?

    Może wystarczy kontrola mocy pobieranej przez maszynę porównywana
    z mapą?
    Przy jednakowych detalach dość łatwe do wykonania.
    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2012-06-03 15:40:25
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > problemem który nie istnieje. Przy pełnosprawnej obrabiarce właściwym
    > narzędziu i ustawieniu parametrów obróbki poniżej wytrzymałości narzędzia

    Ależ oczywiście, i jestem tak cholernie nie omylny, że mogę dupą do góry
    leżeć 24/7/53. Mój frezer jeszcze bardziej. :)
    Gorzej, bo producenci już dawno określili wszystkie parametry dla
    każdego rodzaju obróbki i materiału tak dokładnie, że frezy wytrzymują
    tylko 43 obroty w materiale więcej - trza mieć dobrą reakcję przy 12krpm.

    Co Ci się stało, ostatnio tylko marudzisz.
    Nie lubisz mnie? ;)
    __
    Pzd,
    Irek.N.

  • 6. Data: 2012-06-03 15:43:08
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > to może po prostu wykrywać skokowy spadek obciążenia silnika?

    Jest pewien problem. Wrzeciono ma 22kW, a zdarza mi się często frezować
    frezami 2mm, sporadycznie 1.4mm, a najmniejszy jaki mam to 0.3mm.
    Dla maszyny frez po prostu nie istnieje.

    Fabrycznie można montować czujniki wibracji (akcelerometr), ale sprawdza
    się to tylko dla obróbki zgrubnej i większymi narzędziami, więc nie dla
    mnie.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2012-06-03 15:49:25
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > w jaki sposób chcesz uzyskiwać informację czy w danym momencie
    > powinien występować kontakt? Materiał obrabiany jest powtarzalny?

    Nie, nie tak myślałem.
    Przeloty bez frezowania nie trwają długo, więc mogę dać zwłokę po której
    przekroczeniu brak sygnału będzie traktowany jako zerwanie narzędzia.

    Nie chodzi mi o detekcję natychmiast, obrabianego detalu może i nie
    uratuję, ale przynajmniej nie okaże się przez godzinę frezowałem
    powietrze :(
    (zdarzały cię cykle po 22h przy których nie jestem potrzebny, za
    wyjątkiem właśnie kontroli narzędzia).

    > Może wystarczy kontrola mocy pobieranej przez maszynę porównywana
    > z mapą?
    > Przy jednakowych detalach dość łatwe do wykonania.

    Owszem, ale nie ta rozdzielczość.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2012-06-03 16:43:19
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]
    > sprzężeniem innego zwoju i detekcją w ten sposób przerwy w pierwszym -
    > zwyczajnie nie mam pomysłu na taki magnetowód.

    Nie znam się na takich maszynach, ale czy istnieje możliwość
    technicznego przejazdu końca frezu przez transoptor co jakiś czas? Albo
    może lepiej czujnik indukcyjny?

    Czy to frezowanie jest na wylot (wycinanie), czy nie?

    --
    Michał

  • 9. Data: 2012-06-03 16:55:40
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Irek N. pisze tak:

    > Stół, konstrukcja, uchwyt i narzędzie wraz z detalem

    odizoluj uchwyt detalu hyhy :)

    --
    Piotr

  • 10. Data: 2012-06-03 17:45:12
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
> [...]
    > freza. Oczywiście mocowanego w uchwycie frezarki - dużej frezarki.
    > Ktoś kiedyś już pytał w podobnym tonie, ale nie pamiętam aby padło jakieś

    dla noża tokarskiego to bym kombinował z jakims tensometrem + prosty moduł
    który uruchomi alarm gdy tensometr nie wykazał zmian obciążenia przez zadany
    czas
    Jeśli chodzi o frezarkę - to może pomiar obciążenia silnika? brak zmian -
    alarm, albo pomiar temperatury płynu chłodniczego po schłodzeniu miejsca
    obróbki. Chyba, że frezujesz bez chłodziwa.

    MaW