  • 51. Data: 2024-03-29 16:41:15
    Temat: Re: Dobrze te mini skrzynkę poskładałem?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Mar 2024 16:16:13 +0100, PeJot wrote:
    >Rozłącznik izolacyjny. Stosowany jako optyczne "potwierdzenie"
    > rozłączenia obwodu od zasilania.> np taki:
    >https://allegro.pl/oferta/schneider-rozlacznik-izol
    acyjny-fr-1p-20a-a9s60120-13143392714

    >Tak na marginesie, czym jest lepszy FR od byle S-ki ? Akurat te Schneidery ważą
    tyle, co nic a więc i w środku ubogo.-

    > Widziałem już trochę popalonych FR-ek, i widać było że w środku toto
    > jest zaprojektowane mega oszczędnie. Za tym idzie cena.

    Hm, a co jest w srodku? Bo spodziewałbym sie, ze styki podobne do
    bezpiecznika, bo po co jakas inna konstrukcja.

    A tak swoją drogą - jak to odróżnic w rozdzielni od bezpiecznika?
    Bo kształt ten sam czy podobny, "20A" rzuca się w oczy ..

    J.

  • 52. Data: 2024-03-29 21:17:09
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 29.03.2024 o 16:41, J.F pisze:
    cyjny-fr-1p-20a-a9s60120-13143392714

    tyle, co nic a więc i w środku ubogo.-

    >>> 2. Co to jest wyłącznik.

    > Hm, a co jest w srodku? Bo spodziewałbym sie, ze styki podobne do
    > bezpiecznika, bo po co jakas inna konstrukcja.

    Nie, 2 styki nieruchome + ruchomy mostek, daje to *podwójne* przerwy
    izolacyjne, w odróżnieniu od eSa, gdzie jest jedna przerwa. Żadnych
    komór gaszeniowych. Wiem, to jest *rozłącznik* izolacyjny i jako taki
    nie jest zaprojektowany na komutowanie prądów znamionowych czy
    zwarciowych, ale przez to zaprojektowany jest oszczędnie. Styki
    delikatne jak na swoje prądy znamionowe. To, że jest nazywany
    *rozłącznikiem*, nie świadczy o tym, że nie przyjdzie mu większych
    prądów rozłączać, chyba że jednak potrafi prąd znamionowy rozłączyć,
    ulegając trwałemu uszkodzeniu. A prąd znamionowy FRki w pojedynczym
    module może być i 100 A.
    > A tak swoją drogą - jak to odróżnic w rozdzielni od bezpiecznika?
    > Bo kształt ten sam czy podobny, "20A" rzuca się w oczy ..

    Bezpiecznik ma podaną charakterystykę, A, B, C, Z i inne.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 53. Data: 2024-03-30 09:12:48
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 28.03.2024 o 16:16, PeJot pisze:
> [...]
    >
    > Widziałem już trochę popalonych FR-ek, i widać było że w środku toto
    > jest zaprojektowane mega oszczędnie. Za tym idzie cena.

    ...skoro tak, to widziałeś też parę popalonych Esów - tak jak i ja.
    Pytanie czy to cokolwiek zmienia w mojej propozycji ?

    W skrzynce zaproponowałem FRa dlatego, że sam kabel zasilający skrzynkę
    jest - z tego co wątkotwórca pisał - zabezpieczony wyłącznikiem
    nadprądowym i róznicowoprądowym - i chodziło jedynie o stworzenie
    PRZERWY w obwodzie - która jak sam zapewne wiesz - potrafi czasem pomóc
    w pracach na lokalnym punkcie. Tu nie chodzi o zabezpieczenie odbiorów
    ale użytkownika. Po to się to stosuje.

    W kilkunastu lokalizacjach już zastosowane i w każdym przypadku w punkt
    - szczególnie gdy nie masz dostępu do głównej rozdzielni, bo akurat pan
    Kaziu jest "na robocie" a tylko on ma klucze.

    Są i przykłady, gdzie np w rozdzielnicy 5x24 pola trzeba wymienić 1 esa
    w rzędzie a drugiego przełączyć z listwy na osobny obwód - więc zamiast
    latać po obiekcie i po piętrach szukając głównej rozdzielnicy - pyk FRa
    w dół i robimy bezpiecznie (oczywiście po sprawdzeniu braku obecności
    napięcia) :D

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 54. Data: 2024-03-30 10:12:35
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 30.03.2024 o 09:12, titanus pisze:
    cyjny-fr-1p-20a-a9s60120-13143392714Tak na marginesie, czym jest lepszy FR od byle
    S-ki ? Akurat te Schneidery ważą tyle, co nic a więc i w środku ubogo.-

    >>> 2. Co to jest wyłącznik.

> [...]
    > - szczególnie gdy nie masz dostępu do głównej rozdzielni, bo akurat pan
    > Kaziu jest "na robocie" a tylko on ma klucze.

    Posiadanie kluczy do możliwie wszystkich lokalizacji to podstawa w tej
    robocie :)

> [...]
    > latać po obiekcie i po piętrach szukając głównej rozdzielnicy - pyk FRa
    > w dół i robimy bezpiecznie (oczywiście po sprawdzeniu braku obecności

    Nie neguję sensu posiadania FRki w rozdzielnicy, tyle że obawiam się o
    jej kondycję po użyciu przy prądach bliskich znamionowemu, co na eSce
    nie robi żadnego wrażenia.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 55. Data: 2024-03-30 12:55:55
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 30.03.2024 o 10:12, PeJot pisze:
> [...]
    S-ki ? Akurat te Schneidery ważą tyle, co nic a więc i w środku ubogo.-

    > Posiadanie kluczy do możliwie wszystkich lokalizacji to podstawa w tej

    ...ta, szczególnie w outsourcingu...

    > Nie neguję sensu posiadania FRki w rozdzielnicy, tyle że obawiam się o
    > jej kondycję po użyciu przy prądach bliskich znamionowemu, co na eSce
    > nie robi żadnego wrażenia.

    OK, napiszę to prościej, bo widzę jest problem ze zrozumieniem:

    Jeśli w TYM KONKRETNYM PRZYPADKU zastosowano by rozłącznik typu FR, to
    jak wielkim problemem byłoby wyłączenie odbiorów najpierw wyłącznikami
    typu "Es" a następnie rozłączenie obwodu FRem? Gdzie w takim razie FR
    rozłączy prądy znamionowe ?

    Jeszcze raz podkreślam: FR to nie zabezpieczenie nadprądowe tylko
    rozłącznik umożliwiający stworzenie przerwy w obwodzie.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 56. Data: 2024-03-30 13:31:24
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 30.03.2024 o 12:55, titanus pisze:

    > Jeśli w TYM KONKRETNYM PRZYPADKU zastosowano by rozłącznik typu FR, to
    > jak wielkim problemem byłoby wyłączenie odbiorów najpierw wyłącznikami
    > typu "Es" a następnie rozłączenie obwodu FRem?

    A jak wielkim problemem było by gdyby FR pełnił *jednocześnie* rolę
    pierwszego eSa ?

    > Gdzie w takim razie FR
    > rozłączy prądy znamionowe ?

    Na przykład w sytuacji gdy FR z zewnętrznym napędem pełni jednocześnie
    rolę wyłącznika p-poż. Na przykład taki 100 A:

    https://www.tim.pl/rozlacznik-modulowy-100a-4p-isw-n
    a-mozliwy-wyzwalacz-a9s70790/p/0001-00000-53597?gcli
    d=EAIaIQobChMI4eyOsf2bhQMVZgqiAx1tHQAwEAQYCCABEgKri_
    D_BwE

    Chyba że nikomu nie przeszkadza, że pierwsze rozłączenie przy 100 A jest
    jednocześnie ostatnim.

    > Jeszcze raz podkreślam: FR to nie zabezpieczenie nadprądowe tylko
    > rozłącznik umożliwiający stworzenie przerwy w obwodzie.

    To proszę wykazać jego techniczną wyższość nad eSem. Podwójna przerwa
    izolacyjna mnie nie przekonuje.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 57. Data: 2024-03-30 14:06:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 30.03.2024 o 12:55, titanus pisze:
    [...]
> [...]
    >
    > Jeszcze raz podkreślam: FR to nie zabezpieczenie nadprądowe tylko
    > rozłącznik umożliwiający stworzenie przerwy w obwodzie.

    A "Eska" to *nie jest* wyłącznik.

    P.P.

  • 58. Data: 2024-03-30 14:16:06
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 30.03.2024 o 14:06, Paweł Pawłowicz pisze:
    > W dniu 30.03.2024 o 12:55, titanus pisze:
    > [...]
    >
    > A "Eska" to *nie jest* wyłącznik.

    Eska jest włącznikiem nadmiarowo-prądowym.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82%C4%85cznik_in
    stalacyjny

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 59. Data: 2024-03-30 14:18:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 30.03.2024 o 13:31, PeJot pisze:

> [...]
    D_BwE

    > Chyba że nikomu nie przeszkadza, że pierwsze rozłączenie przy 100 A jest

    "Rozłącznik (ang. switch) - połącznik przeznaczony do włączania i
    wyłączania określonych prądów roboczych, w tym również przeciążeniowych,
    zdolny do długotrwałego przewodzenia swego znamionowego prądu cieplnego
    oraz do krótkotrwałego przewodzenia określonych prądów zwarciowych.
    Jest to łącznik elektryczny używany do wyłączania prądów roboczych, o
    wartościach nieprzekraczających dziesięciokrotnej wartości prądu
    znamionowego."

    I z karty katalogowej tego, do którego link podałeś:
    "Trwałość Elektryczna 30000 cykli"

    P.P.

  • 60. Data: 2024-03-30 14:19:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 30.03.2024 o 14:16, PeJot pisze:

    > Eska jest włącznikiem nadmiarowo-prądowym.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82%C4%85cznik_in
    stalacyjny

    OK. Ale nie służy do wyłączania "z palca".

    P.P.