  • 1. Data: 2024-03-15 14:22:28
    Temat: Czy naprawa pralki, jest opłacalna?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W listopadzie zeszłego roku 6-letnia pralka samsunga zaczęła zacinać się
    w trakcie prania - przestawała cokolwiek robić, zatrzymywała się.

    Miałem już ją wymienić, ale po odłączeniu wszystkich wtyczek od
    sterownika, wyczyszczeniu ich (dwa gniazda były lekko zielone) i
    podłączeniu, zaczęła póki co działać ponownie.

    Dwa tygodnie temu zaczęła mieć problemy z odpompowywaniem wody - zamiast
    odpompować nic nie robiła, po czym kontynuowała pranie (a wody w bębnie
    coraz więcej). Za każdym razem obrócenie o część obrotu wirnikiem
    (wcześniej oczywiście zabawa ze spuszczeniem przez wężyk...) sprawiało,
    że następnym razem pompa ruszała - po trzecim razie wymieniłem pompę i
    ponownie działa.

    Na pytanie postawione w temacie, jeszcze nie potrafię odpowiedzieć.
    Zależy jak długo podziała teraz. Licząc tylko po cenie, jak podziała rok
    to zwróci się naprawa.

    Ale przy okazji, pytanie o starą pompę - rozebrałem ją
    https://i.ibb.co/hFH6zYR/pompa.jpg i przyznam że jestem nawet
    zaskoczony. Konstrukcja wygląda na dość toporną. Za specjalnie brudu czy
    rdzy tam nie było. Wirnik poruszał się lekko, z charakterystycznymi dla
    magnesów przeskokami. Te ostatnie też całe.

    Dlaczego więc ma problemy ze startem i po podaniu zasilania co któryś
    raz nie rusza? Usterka w komponencie elektrycznym?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2024-03-15 15:43:21
    Temat: Re: Czy naprawa pralki, jest opłacalna?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Mar 2024 14:22:28 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
    > W listopadzie zeszłego roku 6-letnia pralka samsunga zaczęła zacinać się
    > w trakcie prania - przestawała cokolwiek robić, zatrzymywała się.

    Ale szajs :-)

    > Dwa tygodnie temu zaczęła mieć problemy z odpompowywaniem wody - zamiast
    > odpompować nic nie robiła, po czym kontynuowała pranie (a wody w bębnie
    > coraz więcej). Za każdym razem obrócenie o część obrotu wirnikiem

    wirnik pompy?

    > (wcześniej oczywiście zabawa ze spuszczeniem przez wężyk...) sprawiało,
    > że następnym razem pompa ruszała - po trzecim razie wymieniłem pompę i
    > ponownie działa.

    Interesujące.

> [...]
    >
    > Dlaczego więc ma problemy ze startem i po podaniu zasilania co któryś
    > raz nie rusza? Usterka w komponencie elektrycznym?

    A nowa rusza, ze starym sterownikiem?

    Jesli dobrze widzę, to są tam dwa bieguny magnetyczne.
    To moze miec problem z ruszeniem :-)
    Ale jej chyba wszystko jedno w którą stronę się będzie krecic,
    to i problem mniejszy. Byc może jest też sztuczka znana z zegarków.

    Sterownik nie jest jakis cwany, że zaczyna od małej częstotliwości,
    a potem rośnie?
    No ale jak rozumiem - sterownik nową pompą kręci.

    Jak mam strzelać:
    -zwarcie w cewkach,
    -osłabione magnesy w wirniku,
    -jakies zacięcie w wirniku ... ale jeśli dobrze rozumiem - kręciłeś
    wirnikiem ?

    Złożyc, zobaczyć czy działa :-)

    Dziwne tylko ze przepełniała wodę - powinna miec stosowny czujnik.
    błąd programisty?

    J.

  • 3. Data: 2024-03-15 16:18:53
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

> [...]
    >
    > Dlaczego więc ma problemy ze startem i po podaniu zasilania co któryś
    > raz nie rusza? Usterka w komponencie elektrycznym?

    Często jest to czujnik poziomu wody. Drobiazg łatwy do wymiany, więc od
    tego bym zaczął. U mnie pomogło.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 4. Data: 2024-03-15 20:35:53
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 15.03.2024 o 16:18, Wiesiaczek pisze:

    > Często jest to czujnik poziomu wody. Drobiazg łatwy do wymiany, więc od
    > tego bym zaczął. U mnie pomogło.

    Tam jest areostat, czujnik poziomu wody połączony wężykiem z bębnem.
    Jak wężyk przytkany to cuda się dzieją...

    Trzeba na początek sprawdzić wężyk.
    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2024-03-15 20:52:54
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

> [...]
    >
    > Dlaczego więc ma problemy ze startem i po podaniu zasilania co któryś
    > raz nie rusza? Usterka w komponencie elektrycznym?

    Osobiście mam taką politykę: jak w domu się coś elektrycznego zepsuje i
    naprawa jest w miarę łatwa i nie wymaga mojego zbytniego zaangażowania
    czasowego i finansowego to naprawiam.
    Ale moje zdanie jest takie że jak jakiś sprzęt domowy wytrzyma powyżej
    10 lat to jest udany egzemplarz.
    Ale mając takie podejście moja druga połówka nie jest zbyt zadowolona
    ponieważ uważa że mamy stare sprzęty.

    Wracając do Twojej pralki.
    6 lat to słabo.
    Nie wiem ile zapłaciłeś za tę nową pompę, ale tak jak piszesz, jeżeli
    wytrzyma minimum rok to i tak dobrze. Ta Twoja pralka to trochę kicha
    skoro po 6 latach zaśniedziały w niej styki i nie wiadomo co za chwilę
    wyskoczy.

    Wydaje mi się że obecnie dzisiaj zakupy takich sprzętów to loteria.
    Zależna od konkretnego egzemplarza. Nie ma zbytnio co sugerować się
    marką czy ceną.

    Sceptycznie jednak podchodzę do marek ewidentnie Chińskich jak Hisense,
    TCL itp.

  • 6. Data: 2024-03-16 05:14:23
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    In pl.misc.elektronika J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale szajs :-)

    Nie znajdziesz drugiego szajsu takiego jak Ardo vel "proud to be entirely
    conceived and made in Italy". Miałem w poprzednim mieszkaniu. Pralka się
    losowo włączała i wyłączała, bo programator (którego jednym z ustawień
    było "off") był rezystancyjny i zasyfiałe styki zmieniały rezystancję.
    Programator wymieniłem, chwilę podziałał (parę miesięcy) i było to samo.

    Co do tematu, czy się opłaca, czy się nie opłaca. Jak się jest hobbystą, a
    czas ma się darmowy, to się opłaca. Ostatecznie można wywalić sterownik,
    podpiąć silnik, pompę itd. do wyłączników i zrobić pralkę sterowaną
    ręcznie :)

    > Ale jej chyba wszystko jedno w którą stronę się będzie krecic,
    > to i problem mniejszy. Byc może jest też sztuczka znana z zegarków.

    Pompie wody? Raczej nie. Kojarzę, że ona w normalnej pralce w jednym
    kierunku odpompowuje wodę, a w drugim pompuje w obiegu zamkniętym tę,
    która naleciała do bębna. Tylko nie wiem (albo nie doczytałem, albo nie
    pamiętam), jak się wybiera kierunek (jaki tam jest silnik).

    --
    Przychodzi facet do sąsiada ze skargą, że jego pies zagryzł mu króliki. A sąsiad na
    to, że króliki go prowokowały.

  • 7. Data: 2024-03-16 09:44:01
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-03-2024 o 20:52, pytajacy pisze:

> [...]
    > 10 lat to jest udany egzemplarz.
    > Ale mając takie podejście moja druga połówka nie jest zbyt zadowolona

    Obecnie to raczej dobrze.
    Poprzednia wytrzymała mi mniej więcej tyle, ale po wymianie łożysk i
    roku dogorywania (wywalania różnicówki na końcu).

    Potem były trzy następne, zepsute od początku (wirowanie jak praca młota
    pneumatycznego, typowy problem LG) - oddałem badziewia do sklepu.

  • 8. Data: 2024-03-16 09:52:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > która naleciała do bębna. Tylko nie wiem (albo nie doczytałem, albo nie
    > pamiętam), jak się wybiera kierunek (jaki tam jest silnik).
    Nie, to w zmywarce tak jest, w pralce woda krąży tylko kręcona bębnem,
    pompa tylko odpompywuje, widać to zresztą po zdjęciach wirnika i korpusu.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2024-03-16 10:56:01
    Temat: Re: Re:Czy naprawa pralki, jest opłacalna?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Czy się opłaca zależy od ceny pralki i pewnie producenta.
    >
    > Swoją pralko-suszarkę Boscha chciałem naprawić bo cena nowej to
    > jednak spory koszt.
    > U mnie producent zintegrował czasowa bombę logiczna w sterowniku
    > zasilania. Odkryta przez przypadek. Zamiast 4 koła zł wydałem 50
    > zł na przetwornice i 2 kondziolki + przerwanie obwodu anteny
    > Wi-Fi.

    Napisz coś więcej bo mnie zaciekawiłeś. U mnie pralka z góry ładowana
    Zanussi wytrzymała 16lat, obecna mam 2 lata i już jej górna pokrywa
    rdzewieje, długo nie wytrzyma tym bardziej że juz zaczyna 'wyrzucać'
    różnicówkę jak się za wysoka temp ustawi.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2024-03-16 16:07:58

    Sat, 16 Mar 2024 09:44:01 +0100, w <ut3m4h$47g$1$Cav@news.chmurka.net>,
    Cavallino <C...@k...pl> napisał(-a):

    > Obecnie to raczej dobrze.
    > Poprzednia wytrzymała mi mniej więcej tyle, ale po wymianie łożysk i
    > roku dogorywania (wywalania różnicówki na końcu).

    6 lat to bardzo słabo.
    Beko mam już więcej, a absolutnie nic nie było robione, a lekko nie ma.