  • 1. Data: 2017-02-07 14:25:25
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-02-07 o 13:20, J.F. pisze:

    > http://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/via-
    baltica-na-bogato-og%c5%82oszono-przetargi-na-budow%
    c4%99-drogi-ekspresowej-kt%c3%b3rych-g%c5%82%c3%b3wn
    ym-kryterium-nie-jest-cena/ar-AAmG5tN

> [...]
    > "zachowaniu wszystkich wymaganych warunków związanych z bezpieczeństwem,
    > ekonomią czy wygodą podróżowania".
    >
    > Kluczową zmianą jest to, że 90 proc. kryteriów w przetargu nie będzie
    > już stanowić cena.
    >
    > Dzięki temu podwykonawcą będą mogły zostać również średnie firmy, które
    > do tej pory nie miały szans w konkurowaniu ceną z konsorcjami.
    >
    > GDDKiA podało, że cena będzie stanowić 60 proc. kryteriów, pozostałe 40
    > proc. - to innne kryteria związane m.in. z jakością nawierzchni,
    > terminem realizacji inwestycji czy personelem wykonawcy."

    W końcowym rozliczeniu okaże się że zleceniodawca będzie mógł wybrać
    jeszcze droższe oferty.
    W uczciwych przetargach na starcie nie dopuszcza się firm bez zaplecza
    sprzętowego i ludzkiego, Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.
    Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych
    inwestycji wykonanych przez oferenta.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-02-07 15:01:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W uczciwych przetargach na starcie nie dopuszcza się firm bez
    >zaplecza
    >sprzętowego i ludzkiego,

    Taki wymog czesto u nas jest ... ale prawde mowiac - czy powinien byc
    ?
    Jesli jakas firma "od duzych projektow" potrafi sobie podwykonawcow
    zorganizowac, to czemu nie ?

    A przeciez i tak organizuje.
    A nikt nie sprawdza, ile projektow realizuje naraz tym posiadanym
    sprzetem.
    Zreszta ... jakby sprzet i ludzie mial stac i czekac na wygranie
    przetargu, to tez by bylo zle.

    >Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.

    Ale to i u nas bylo. Bezposrednio - wymog gwarancji bankowej, wadum,
    czy posrednio - np przez wymog zrealizowania podobnie wielkich
    zamowien.
    Tylko ze to nam robi kaste - nie mozesz dostac zamowienia, jesli nie
    dostales zamowienia wczesniej :-)

    >Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych
    >inwestycji wykonanych przez oferenta.

    Referencje mozna wpisac w system oceny.
    A terminowosc ... moze lepiej w postaci kary umownej zapisac ?

    A potem masz przypadek NFM Wroclaw :-)

    J.

  • 3. Data: 2017-02-07 15:07:28
    Od: quent <x...@x...com>

    On 07.02.2017 15:01, J.F. wrote:
    > A terminowosc ... moze lepiej w postaci kary umownej zapisac ?

    Ogólnie temat nie do rozwiązania dopóki drogi buduje urzędnik.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 4. Data: 2017-02-07 15:13:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup
    On 07.02.2017 15:01, J.F. wrote:

    >Ogólnie temat nie do rozwiązania dopóki drogi buduje urzędnik.

    No nie - drogi jakos powstaly.
    A opoznienia w wiekszosci mialy nature finansowa - tzn rzad nie mial
    pieniedzy :-)

    Mozna jedynie dyskutowac czy mechanizm zamowien dobrze dzialal w
    przeszlosci.

    IMO nie zawsze, ale czasem trudno powiedziec z czyjej winy.

    Wiadukt w Mszanie stanal w koncu, i na razie stoi :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-02-07 15:23:45
    Od: quent <x...@x...com>

    On 07.02.2017 15:13, J.F. wrote:
    > No nie - drogi jakos powstaly.

    A ile nie powstało?!
    albo powstało za drogo
    albo o jakości wołającej o pomstę... o tych jest całkiem sporo

    Zmiany powinny zacząć się od reformy systemu podatkowego.
    Podatki powinny być celowe a nie jak dziś - wrzucamy wszystko do jednego
    wora z którego potem rozdzielamy.
    No decentralizacja większa a co za tym idzie konkurencja między gminami
    - powiaty do śmieci.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 6. Data: 2017-02-07 15:43:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 07.02.2017 15:13, J.F. wrote:
    >A ile nie powstało?!

    To rzad winien, bo on skreslil z planu :-)

    >albo powstało za drogo

    Nie mowie nie - ale to bedzie trudno ocenic.

    U mnie byl taki przypadek - otwarli oferty na most, wygrala najtansza,
    konkurencja sprawdzila ... zawierala w kosztorysie 8 kloszy do lamp
    mniej niz bylo zamowione.
    Klosze po pare zl. Ale z powodu bledu cala oferta niewazna, wiec
    wygrywa nastepna w kolejce, 100 mln drozsza.

    >albo o jakości wołającej o pomstę... o tych jest całkiem sporo

    Hm, na razie nie narzekam.

    >Zmiany powinny zacząć się od reformy systemu podatkowego.
    >Podatki powinny być celowe a nie jak dziś - wrzucamy wszystko do
    >jednego wora z którego potem rozdzielamy.

    Jakos watpie, aby to cos dalo, poza zamieszaniem.
    I co - mam placic na obwodnice Suwalk ? Ja tam nie jezdze, nie bede
    placil :-)

    >No decentralizacja większa a co za tym idzie konkurencja między
    >gminami - powiaty do śmieci.

    I gminy maja autostrady budowac ?

    J.

  • 7. Data: 2017-02-07 22:57:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 7 Feb 2017 14:25:25 +0100, RadoslawF napisał(a):

> [...]
    > sprzętowego i ludzkiego, Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.
    > Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych

    Teoretycznie niezłym pomysłem byłoby zapłacenie całej ceny dopiero po
    oddaniu inwestycji i tym samym zmuszeniu oferentów o zapewnienie sobie
    finansowania w banku.
    Tyle że to znowu "opodatkuje" każdą inwestycję na rzecz banków.

  • 8. Data: 2017-02-08 06:54:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-02-07 o 22:57, Tomasz Pyra pisze:

    > Teoretycznie niezłym pomysłem byłoby zapłacenie całej ceny dopiero po
    > oddaniu inwestycji i tym samym zmuszeniu oferentów o zapewnienie sobie
    > finansowania w banku.

    I tym samym przerzucenie tego kosztu na zamawiającego, a nie każdy chce.

    > Tyle że to znowu "opodatkuje" każdą inwestycję na rzecz banków.

    Od zabezpieczania tego typu rzeczy (aby gołodupiec nie startował) jest
    wadium oraz kaucja należytego wykonania umowy.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2017-02-08 12:59:17
    Od: quent <x...@x...com>

    On 07.02.2017 15:43, J.F. wrote:

    > To rzad winien, bo on skreslil z planu :-)

    Nie powstało bo się nie opłacało z powodu istniejącego prawa.

    > Nie mowie nie - ale to bedzie trudno ocenic.

    Za drogo powstaje wszystko co zamawia rząd.

> [...]
    > mniej niz bylo zamowione.
    > Klosze po pare zl. Ale z powodu bledu cala oferta niewazna, wiec wygrywa

    Jakieś zasady muszą być.
    Ślepy w karty nie gra.
    Przy milionowych zamówieniach popełnić taki błąd to kompromitacja.

    > Hm, na razie nie narzekam.

    Mam wrażenie, że dyskusja jest w zasadzie wyłącznie o autostradach.
    Ja mam na myśli bardziej drogi gminne/powiatowe bo tych jest jednak
    najwięcej.
    W moim powiecie zawierającym 9 gmin autostrada biegnie przez bodaj
    zalednie 20km.

    > Jakos watpie, aby to cos dalo, poza zamieszaniem.
    > I co - mam placic na obwodnice Suwalk ? Ja tam nie jezdze, nie bede
    > placil :-)

    Przy decentralizacji nie płaciłbyś właśnie.

    > I gminy maja autostrady budowac ?

    Gminy/powiaty drogi gminne/powiatowe.
    I dalej wg. właściwości.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 10. Data: 2017-02-08 13:22:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 07.02.2017 15:43, J.F. wrote:
    >Nie powstało bo się nie opłacało z powodu istniejącego prawa.

    Jakiego ? O ile wiem, to po prostu zabraklo pieniedzy.
    Moze troche mocy przerobowych w urzedach.
    Bo drogi w koncu powstaly, albo powstaja.

    >Za drogo powstaje wszystko co zamawia rząd.

    Mozna polemizowac.
    Na pewno wygrywa najtansza oferta.

    >Jakieś zasady muszą być.
    >Ślepy w karty nie gra.
    >Przy milionowych zamówieniach popełnić taki błąd to kompromitacja.

    Przy milionowych zamowieniach to trzeba w pierwszej kolejnosci miliony
    sprawdzac.
    Te grosze tutaj, to moglby wykonawca na siebie wziac, promocja taka, 8
    kloszy gratis :-)

    Ja sie tak zastanawiam, czy to zmowa nie byla. Dwie firmy sie
    umawiaja - wy dajecie oferte za 500mln, my za 400,
    a poniewaz nikt trzeci nie dal oferty za 450, to trzeba bylo
    uniewaznic te oferte za 400, a ktoz wie lepiej, gdzie wprowadzil
    drobny blad :-)

    >Mam wrażenie, że dyskusja jest w zasadzie wyłącznie o autostradach.

    Nowe drogi to raczej autostrady, bo starych jest duzo, tylko
    wyremontowac.
    Ewentualnie jakies obwodnice.
    No i w austradach/ekspresowkach najwieksze pieniadze :-)

    >Ja mam na myśli bardziej drogi gminne/powiatowe bo tych jest jednak
    najwięcej.
    >W moim powiecie zawierającym 9 gmin autostrada biegnie przez bodaj
    zalednie 20km.

    No i gdzie taka kiepska jakosc ?

    >Przy decentralizacji nie płaciłbyś właśnie.

    A jakby mi kiedys wpadl pomysl pojechac, to po czym bym pojechal ?
    Bo gminnych drogach od wsi do wsi ? :-)

    A na takiej obwodnicy wroclawia to myslisz, ze kto wiecej skorzystal -
    wroclawiacy, czy tranzytowcy ?

    >Gminy/powiaty drogi gminne/powiatowe.
    >I dalej wg. właściwości.

    No to tak buduja. Caly kraj drogi krajowe, wojewodztwa wojewodzkie,
    gminy gminne ... co tu chcesz zmieniac ?

    J.