  • 1. Data: 2013-09-14 15:33:54
    Temat: Drukowanie 3D
    Od: s...@g...com

    Macie jakieś doświadczenie z drukowaniem 3D? same pytania:

    1. Da się na czymś takim wyrzeźbić prototypową obudowę? Niech to będzie obudowa coś w
    rodzaju laptopa.

    2. Z jakich materiałów można rzeźbić?

    3. Jak orientacyjnie wychodzi koszt takiej obudowy?

    4. Jaki soft do projektowania i drukowania?

    Ciekaw jestem Waszych opinii

  • 2. Data: 2013-09-14 15:35:01
    Temat: Re: Drukowanie 3D
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > 2. Z jakich materiałów można rzeźbić?
    > 3. Jak orientacyjnie wychodzi koszt takiej obudowy?
    > 4. Jaki soft do projektowania i drukowania?

    Pomyliłeś grupy.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2013-09-14 15:46:20
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 14 września 2013 15:35:01 UTC+2 użytkownik Grzegorz Niemirowski
    napisał:

    > Pomyliłeś grupy.

    Prototyp i obudowa z nim związana to typowe problemy w elektronice. Ale skoro
    uważasz, że to NTG, zasugeruj na jakiej grupie tematycznej poruszyć ten wątek.

  • 4. Data: 2013-09-14 16:18:38
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-09-14 15:33, s...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > 2. Z jakich materiałów można rzeźbić?
    >
    > 3. Jak orientacyjnie wychodzi koszt takiej obudowy?
    >
    > 4. Jaki soft do projektowania i drukowania?

    wszystkie informacje znajdziesz na portalach takich jak ten :
    http://www.mojreprap.pl/board/

    1) da się zrobić każdą obudowę. Jej jakość zależy od sposobu druku 3D.
    Przy najprostszym ("roztapiany" drut z tworzywa) powierzchnia jest
    niezbyt gładka - widoczne są warstwy. Dużo lepsze efekty daje druk "z
    proszku", jeszcze lepsze stereolitografia.

    2) od drutu z polistyrenu po kompozyty metalowe.

    3) od kilkudziesięciu zł przy druku na reprapie po kilka(naście) tysięcy
    dla profesjonalnej maszyny

    4) to już sobie poszukaj na portalach tematycznych

  • 5. Data: 2013-09-14 19:19:04
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 14 września 2013 16:18:38 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:

> [...]
    >
    > dla profesjonalnej maszyny
    >

    > 4) to już sobie poszukaj na portalach tematycznych

    Wychodzi że ulepienie z laminatu szklano poliestrowego w wersji niskobudżetowej a ze
    szklano epoksydowego w wersji wysokobudżetowej, na prostym kopycie jest trochę
    droższe od najtańszego druku 3D. Oczywiście pod warunkiem że potrafi się to samemu
    zrobić. Przy zleceniu komuś na pewno nie będą to tysiące złotych a najwyżej setki. W
    zamian dostanie się obudowę o doskonałych parametrach wytrzymałościowych. Dającą się
    modernizować i przerabiać bez obniżenia wytrzymałości. Dopracowana obudowa może
    służyć za kopyto przy próżniowym tłoczeniu większej ilości obudów.

  • 6. Data: 2013-09-14 22:00:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Sep 2013 06:33:54 -0700 (PDT), s...@g...com
    > Macie jakieś doświadczenie z drukowaniem 3D? same pytania:
    > 1. Da się na czymś takim wyrzeźbić prototypową obudowę? Niech to będzie obudowa coś
    w rodzaju laptopa.

    W ogolnosci da, choc takim laptopem moze byc problem - nie kazdy typ
    chyba sobie poradzi z plaska powierzchnia "wiszaca w powietrzu".
    A i wytrzymalosc zawiasow moze byc nie ta.

    > 2. Z jakich materiałów można rzeźbić?

    Z takich na jakich drukarka pracuje :-)

    > 3. Jak orientacyjnie wychodzi koszt takiej obudowy?

    Dosc drogo, jesli zlecasz. Szczegolnie takie duze jak laptop.
    Oczywiscie zalezy za ile gotowy produkt sprzedajesz, moze relatywnie
    byc bardzo tanio :-)

    http://www.e-drukowanie3d.pl/

    J.

  • 7. Data: 2013-09-14 23:02:03
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 14.09.2013 15:33, s...@g...com pisze:

    > 4. Jaki soft do projektowania i drukowania?

    Do drukowania to każda maszyna ma swój program. Do projektowania
    wszystkie programy CAD, takie same jak do projektowania każdej innej
    rzeczy poddawanej jakiejśtam obróbce, więc Catia, Solid Works, Inventor
    itd. itp. Czytałem kiedyś o jakimś portalu gdzie możesz zamówić na
    potrzeby DIY takie pierdoły jak właśnie obudowy zaprojektowane googlowym
    programikiem SketchUp.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2013-09-14 23:07:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Dnia Sat, 14 Sep 2013 06:33:54 -0700 (PDT), s...@g...com

    O, masz przyklad
    http://www.drukowanie3d.com.pl/index.php?option=com_
    content&task=view&id=64&Itemid=44

    Kubek do picia - 495 zl.

    Tu jest gruba scianka, 7mm, przy 2mm wyszlo by pewnie trzy razy krocej
    .. no i przyjmimy ze 3x taniej.
    150 zl za obudowe wielkosci mydleniczki - drogo, tanio, znosnie ?

    Jak do prototypu dla wiekszej serii, to tanio :-)

    J.

  • 9. Data: 2013-09-14 23:54:01
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik k...@g...com napisał:
    [..]
    > Wychodzi że ulepienie z laminatu szklano [..]

    Starasz się podważyć sens drukarek 3D czy robienia na nich obudów?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 10. Data: 2013-09-15 00:21:02
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 14 września 2013 23:54:01 UTC+2 użytkownik AlexY napisał:
    > Użytkownik k...@g...com napisał:
    >
    > [..]

    > Starasz się podważyć sens drukarek 3D czy robienia na nich obudów?

> [...]

    Staram się podważyć sens stosowania czegoś tylko dlatego że jest modne. Widziałem coś
    zrobione na taniej drukarce 3D. Żal dupę ściskał. Widziałem i na drogiej. Bardzo
    ładnie było zrobione. To co wyszło z tych drukarek nie miało wartości użytkowej. Do
    oglądania się nadawało. Dwa tygodnie temu skończyłem lepienie czterech rzeczy z
    laminatu szklano epoksydowego. Trzy to typowe obudowy. Jedna osłona. Trwało to 10
    dni. jak by po gabarytach brać to z 7 takich kubków po 600 złotych by wyszło.
    Zrobiłem to w czasie niewiele dłuższym niż by robiła to drukarka od kubka. Koszt
    materiałów to jakieś sto złotych. Obudowy mają pełną wartość użytkową. Gdybym
    potrzebował ich więcej to te ulepione mogą robić za kopyta do tłoczenia próżniowego
    albo wzorce do zrobienia form do laminowania. Przy tłoczeniu próżniowym przy małej
    maszynie kopię mogę mieć co jakieś dwie minuty. Przy laminowaniu potrzebny jest
    jeszcze jeden dzień żeby ze cztery formy zrobić i przy laminowaniu mogę mieć cztery
    sztuki na godzinę. Wolniej ale prawie pancerne wyjdą.