  • 11. Data: 2024-04-07 19:15:52
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Może nie całkiem bezpośrednio i nie redukować ciśnienia, a pojemność
    > zbiornika? Skoro tam już jest doprowadzony jakiś szlach z wodą bieżącą,
    > to machnąć mały zbiorniczek z zaworkiem pływakowym.

    Hmmm... Pomysł OK, ale przy *zaworze pływakowym* obawiam się o zalanie
    mieszkania, chyba żeby dołożyć sterowanie czasowe. U mnie na chwilę
    obecną elektrozawór napełniający uruchamia człowiek, a wyłącza
    przekaźnik czasowy.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 12. Data: 2024-04-07 19:17:51
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Do zera nie, ale blisko.
    > https://www.pneumat.com.pl/48403-reduktor-cisnienia-
    wody-g-1-4-gw-do-25-bar-01-3-bar

    Brak info o możliwości kontaktu z wodą pitną.

    > A glonojady? ;)

    O ile się na tym znam, glonojady mają input oraz *output* :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 13. Data: 2024-04-07 20:03:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Hmmm... Pomysł OK, ale przy *zaworze pływakowym* obawiam się o zalanie
    > mieszkania, chyba żeby dołożyć sterowanie czasowe.

    Są rozwiązania, których bym się nie obawiał. W gaźnikach zawsze to
    działało. Tu bym pewnie wstępnie zredukował ciśnienie reduktorem.

    > U mnie na chwilę obecną elektrozawór napełniający uruchamia człowiek,
    > a wyłącza przekaźnik czasowy.

    No to może włączaać elektryczny zawór pływakowy, a wyłączać drugi taki
    sam, umieszczony wyżej. Te są na pewno, bo sam użyłem w podobnym
    zastosowaniu. Swoją drogą, co to się porobiło, że sterowanie "by wire"
    postrzegane jest jako bardziej niezawodne.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2024-04-07 20:58:42
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Są rozwiązania, których bym się nie obawiał. W gaźnikach zawsze to
    > działało. Tu bym pewnie wstępnie zredukował ciśnienie reduktorem.

    Nie znalazłem takiego dedykowanego do wody pitnej, a nawet jak znajdę,
    to cena zapewne zabije pomysł.

> [...]
    > zastosowaniu. Swoją drogą, co to się porobiło, że sterowanie "by wire"
    > postrzegane jest jako bardziej niezawodne.

    Chyba zaczyna się overengineering.

    To może ja ten zielony tank ręcznie wyczyszczę raz na miesiąc :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 15. Data: 2024-04-08 06:41:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 7 Apr 2024 11:04:45 +0200, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    > transparentny, ekspres stoi blisko okna, w nasłonecznionym miejscu.
    > Czy
    > to ma wpływ na szybkość narastania glonów ?

    Tak i to dość znacznie.Z tego powodu akwariów nie zaleca się stawiać
    w miejscach nasłonecznionych.

    Czy zjawisko da się
    > ograniczyć np. przez pomalowanie zbiornika na czarno ?

    Tak.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2024-04-08 07:49:41
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 08.04.2024 o 06:41, Marek pisze:

    > Tak i to dość znacznie.Z tego powodu akwariów nie zaleca się stawiać w
    > miejscach nasłonecznionych.
    >

    > Czy zjawisko da się
    >
    > Tak.

    Wystarczy pomalowanie ( lub folia ) czy lepiej jakaś nieprzezroczysta
    izolacja termiczna ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 17. Data: 2024-04-08 08:58:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Apr 2024 11:04:45 +0200, PeJot wrote:
    > W zbiorniku wody ekspresu do kawy narastają sobie zielone glony, co i
    > raz zbiornik trzeba dokładnie czyścić. OK, nic nowego. Ale: zbiornik
    > transparentny, ekspres stoi blisko okna, w nasłonecznionym miejscu. Czy
    > to ma wpływ na szybkość narastania glonów ?

    Raczej tak.

    > Czy zjawisko da się
    > ograniczyć np. przez pomalowanie zbiornika na czarno ?

    Ja bym tam jakos zasłonił.
    I naprawde dobrze zdezynfekował.

    A skąd te glony, z wody?

    J.

  • 18. Data: 2024-04-08 09:00:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Apr 2024 13:09:44 +0200, PeJot wrote:

    > Lenistwo. Nawet uzupełnianie wody w zbiorniku zrobione na elektrozaworze :)

    > Mogę zrobić osłonę z blachy na zbiornik.
    >
    > A może potrzebna osłona *termiczna*, żeby się zawartość zbiornika nie
    > nagrzewała od słońca i glony się szybciej nie namnażały ?

    Im jest swiatło potrzebne do fotosyntezy.
    Ciepło oczywiscie tez pomaga.

    J.

  • 19. Data: 2024-04-08 09:50:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Wystarczy pomalowanie ( lub folia ) czy lepiej jakaś nieprzezroczysta
    > izolacja termiczna ?

    Na glony wystarczy brak światła. Ale jeśli tam się woda robi ciepła,
    to ja nie glonów bym się obawiał.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2024-04-08 17:02:01
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 08.04.2024 o 08:58, J.F pisze:

    > Raczej tak.

    > Ja bym tam jakos zasłonił.
    > I naprawde dobrze zdezynfekował.

    Dezynfekcja nie pomaga.

    > A skąd te glony, z wody?

    Podejrzewam, że z zarodniki przyłażą z kurzem z powietrza. Uszczelnić
    zbiornika się raczej nie da.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza