  • Data: 2016-07-06 17:57:35
    Temat: Re: Elektryczna droga
    Od: Grzexs <g...@u...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W Eurotunelu pod kanałem się sprawdza. Jednak analogicznego rozwiązania
    > nie zastosowano w długim tunelu pod Alpami.

    Może dlatego, że za drogie by było? Pociągi w Eurotunelu mają - zdaje
    się - znacznie wyższą skrajnię niż normalne, mieści się tam ciężarówka
    na płaskim wagonie z normalnymi kołami. Drążenie tak wysokiego tunelu w
    twardej skale byłoby - być może - mało opłacalne.

    Właśnie "niska" skrajnia dość skutecznie zabija wożenie ciężarówek
    pociągami. Żeby przewieźć standardową ciężarówkę po normalnej linii
    kolejowej, to trzeba zastosować różne "myki" - albo obniżane dno wagonów
    pod kołami naczep (jedno do drugiego musi pasować), albo wagony na
    małych kółkach (mają tendencję do wykolejania się na zwrotnicach), albo
    zawieszanie naczep na takich "półwagonach" (potrzebne specjalne sprzęgi
    w naczepach), albo wagony z całym obniżonym środkiem (mało efektywne
    wykorzystanie masy i długości wagonu, wjazd tylko z boku) itp. Strasznie
    skomplikowane, nie ma tak, że ciężarówka po prostu wjedzie na wagon i
    jedzie.

    A znowu dostosowanie linii kolejowych, zwłaszcza pod drutem, to jeszcze
    gorsza sprawa.

    Oczywiście mowa o kolejach w Europie, w Stanach i Kanadzie da się -
    ładują nawet po 2 kontenery jeden na drugim.

    Szkoda, że nikt o tym problemie nie pomyśli przy budowie nowych czy
    przebudowie starych linii kolejowych. Wtedy wożenie ciężarówek byłoby
    dużo łatwiejsze.

    Kiedyś znajomy (ma firmę transportową) mi opowiadał, że koleje
    białoruskie (czy jeszcze radzieckie) zorganizowały promocyjny przejazd,
    czy pokaz przewozu ciężarówek koleją. Podstawili wagony, których używała
    chyba Armia Czerwona podczas ewakuacji z Polski. Była rampa czołowa -
    wjechała jedna ciężarówka i... utknęła między wagonami. Czołg przejedzie,
    cywilna ciężarówka nie. I na tym cała akcja się skończyła.

    --
    Grzexs