  • Data: 2017-12-12 09:06:10
    Temat: Re: Elektryczność a środowisko
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 11.12.2017 17:24, Marek S wrote:

    > No i wtedy najpierw ograniczono moce żarówek, wprowadzono świetlówki

    Świetlówki istniały już od dawna. Wprowadzenie tych regulacji było chyba
    odpowiedzią na rozwój LED-ów, które na obecnym etapie mogą spokojnie
    zastąpić tradycyjną żarówkę. Problem polegał na tym, że ludzie z uporem
    maniaka woleli trzymać się przestarzałej, niewydajnej technologii sprzed
    stu lat, która wypromieniowała całe mnóstwo cennej energii w formie
    ciepła. Nawet w środku upalnego lata...

    > energooszczędne wszelkiej maści. Chyba w zeszłym roku zjechano z mocą
    > odkurzaczy tak, że na zapas musiałem kupić jeden (swoją drogą tu
    > faktycznie nastąpił mega regres - np. warsztatowy Bosch GAS 25l ma ciąg
    > zabawki w porównaniu z mocnym odkurzaczem domowym sprzed 2 lat).

    Dałeś się wkręcić marketingowcom i wyrzuciłeś kasę w błoto. Skuteczność
    odkurzania w stosunku do mocy silnika nie jest wartością liniową. W
    pewnym momencie dochodzimy do momentu, kiedy zwiększanie mocy nic nie
    daje, a wręcz przeszkadza. Mam w domu odkurzacz z możliwością regulacji.
    Kiedyś zrobiłem eksperyment, próbując znaleźć optymalny punkt. Okazało
    się, że najlepiej odkurza tak przed połową skali. Jednocześnie mniej
    hałasuje, mniej się grzeje i pobiera mniej prądu.

    > Czy syf z rur wydechowych mniej zanieczyszcza środowisko niż obecne
    > elektrownie (pomnożone pewnie przez 5 bo wzrośnie drastycznie

    1) "Syf z rur wydechowych" jest emitowany w bezpośrednim sąsiedztwie
    dużych skupisk ludzkich. Elektrownie są lokowane poza centrami miast.
    2) Dużo łatwiej kontrolować i filtrować emisję z jednego dużego komina,
    niż setek tysięcy rur wydechowych.
    3) Energetyka wcale nie musi być oparta na węglu czy ogólnie rozumianych
    paliwach kopalnych. Ba! Wiadomo, że w dłuższej perspektywie czasowej dni
    tej energetyki są policzone. Na świecie jest co prawda jeszcze sporo
    złóż, jednak wyczerpaliśmy te najlepiej dostępne. Trzeba szukać
    alternaty i przygotowywać pod nie infrastrukturę. To właśnie robi UE
    tymi "dziwnymi" decyzjami.
    4) Jest jeszcze taki drobiazg, jak różnica w wydajności typowego silnika
    spalinowego i bloku w elektrowni...