    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Elektryk po dunsku
    Date: Fri, 19 Oct 2018 07:24:42 +0200

    W dniu 18.10.2018 o 23:03, Marek S pisze:

    > Powiąż sobie to co wpada i to co ucieka, co odbija, a co pochłania.
    > Referatu nie chcę tu pisać. Uznałem, że złożysz sobie te czynniki do
    > kupy + dopiszesz jeszcze parę innych ewentualnie. Niżej o tym więcej
    > napisałem.

    Dalej - nie jest to zmienna zależna od temperatury. Są to zmiany
    cykliczne i rzeczywiście wpływają na temperaturę. Ale jak dodasz
    dodatkowy czynnik i to ze sprężeniem dodatnim, to nie ma bata - musi być
    tylko cieplej.

    > Bardzo wpływa - planeta ogrzewa się z różnych stron. Powstają dzięki
    > temu wiatry, prądy oceaniczne a te bardzo wpływają na klimat.

    I twierdzisz, że jak będzie się obracać o dwie sekundy szybciej albo
    wolniej to wpłynie to w zauważalny sposób na temperaturę?

    > Kłopot jest w tym, że ujemnym sprzężeniem jest cała architektura
    > klimatyczna Ziemi, której nikt do końca nie ogarnia.

    Kłopot w tym, że spece od globcia twierdzą że mają doskonale
    sprawdzające się modele, więc muszą wiedzieć. Jeszcze kilka lat temu
    twierdzili, że chmury są per saldo sprzężeniem ujemnym, ale okazało się
    że nie. Więc albo mamy dokładne modele i wiem, alebo nie wiemy, ale
    wtedy ktoś nas okłamuje, że wiemy. Albo ktoś wie, ale nie powie;)

    > Przykładowo weźmy
    > pod uwagę gaz cieplarniany jakim jest para wodna (chmury). Jest ich
    > więcej - robi się cieplej. Ale wtedy wieje mocniej i rozprasza te
    > chmury. Tak to sobie jakoś wyobrażam.

    Źle sobie wyobrażasz - im cieplej tym większe parowanie > więcej chmur >
    jeszcze cieplej (bo chmury Co2 uwalnia się z oceanów i metrn z lodówców)
    > więcej chmur > jeszcze cieplej...

    > Ponoć ta fizyka mówi, że warstwa CO2 w atmosferze to zaledwie 0.04% -
    > czy jakoś tak. Średnia temperatura Ziemi to 14 stopni. I ponoć gdyby
    > usunąć tę warstwę, to średnia temperatura spadłaby do -18.

    To nie jest odpowiedź na pytanie.

    > Bolączką człowieka jest to, że musi ponosić konsekwencje cudzych
    > grzechów. Taka jego natura. Dlatego nie jestem zwolennikiem walki o
    > klimat. Człowiek sam się unicestwi swoją własną ignorancją i wtedy
    > klimat zyska szansę na stabilizację. Choć obawiam się, że będzie to
    > stabilizacja na poziomie tego, co mamy na Marsie. Przypuszczam, że tam
    > również Shrek Pierwszy w podobnym stylu dawno temu przemawiał, po czym
    > odparował :-)

    To również nie jest odpowiedź na pytanie o ujemne sprzężenia zwrotne;) A
    co do ludzkości - historia mówi, że generalnie im cieplej było tym
    lepiej się jej powodziło, wiec nie jestem taki pewny tych
    katastroficznych wizji.

    Shrek

    Shrek