    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 14 Jan 2016 03:37:08 -0800 (PST)
    Subject: Re: Globalne ocieplnie
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 stycznia 2016 11:57:45 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Ociepleniem ? Ja rozumiem jakies CE, krzywizne banana, atesty itp, ale
    > jesli chodzi o ocieplenie, to sami sie ekonomicznie zabijamy.

    Nie ociepleniem, tylko technologiami. Obecna podatność świata na wahnięcia bierze się
    z tego że ogromny kapital skonsolidował się i swobodnie przepływa tam gdzie akurat
    dzisiaj mu lepiej, a jutro może gdzie indziej. Doskonała większość operacji
    finansowych to pieniądze należące do jakichś funduszy, które operują środkami
    wielokrotnie przewyższającymi PKB dużych państw, a cała ta kasa potrafi wielokrotnie
    w ciągu dnia przepłynąć z punktu A do punktu B. Najbardziej to uderza w państwa które
    nie potrafią tego kapitału zatrzymać, czyli nie potrafią zaoferować możliwości
    zarobienia. A spójrz na czym się teraz zarabia: na technologiach. Nowych
    technologiach. Innowacjach. Nie ma innowacji- Trzeci Świat. Są innowacje- jest
    kapitał, jest stabilna gospodarka. Jakoś to już tak jest że najważniejszy obszar dla
    tego kapitału to energetyka. Bo energia jest na samym początku łańcucha pokarmowego.
    Jak masz tanią energię, to masz wszystko tanie, a to przyciąga kapitał. Tylko że
    pomysły na taniąenergię są drogie. Te wiatraki same się nie postawią, trzeba je
    zaprojektować i zbudować. Panele słoneczne też. Wszystkie innowacje potrzebują
    inwestycji. Poszukaj sobie zestawień, które państwa wydają dużo pieniędzy na
    inwestycje w innowacyjne technologie, ale nie teraz, a w historii. A potem porównaj
    jaki przez ten czas miały wzrost gospodarczy. Zależność jest tak jasna że nie chce mi
    się opowiadać.

    > Choc po czesci sie z nimi zgadzam - zasoby paliw sa ograniczone,
    > oszczednosc i zrodla odnawialne popieram, jesli z rozsadkiem
    > wprowadzane.

    Ty patrzysz na to kiedy się skończy fizycznie ropa pod ziemią, albo węgiel. A
    przecież nic się wtedy nie wydarzy, bo świat przestawi się na inne źródła. Tak jak
    przestawił się w drewna. Człowiek to takie zwierzę które sobie znajdzie rozwiązanie
    każdego problemu. Tylko jeden dostrzeże ten problem wcześniej, a drugi później. Ten
    co dostrzeże wcześniej, ten przygotuje rozwiązanie, a ten co później- pójdzie do
    tamtego i będzie musiał je kupić. Bo za darmo nie dostanie.

    > Polnocna czy Poludniowa ?

    Proszę Cię.

    > Poludniowa to gdzies w 1955 byla jeszcze na poziomie Etiopii. 50 lat
    > ciezkiej pracy plus amerykanskie poparcie i doszlusowali do krajow
    > rozwinietych, a teraz to chyba wiele z nich juz przewyzszaja.

    > Hm, ten tego ... my jezdzimy koreanskimi samochodami, ogladamy
    > koreanskie telewizory, a oni je robia, wiec kto tu kogo doi ? :-)

    My mamy ich samochody, a oni nasze pieniądze. Oni za te pieniądze rozwijają swoją
    gospodarkę, a u nas ginie 50 pieszych na drogach w weekend.

    > Pytanie tylko jak dlugo sie to utrzyma, bo bilans musi sie zgadzac -
    > oni cos robia dla nas, to my musimy robic dla nich, a co najmniej dla
    > innych.

    Nie, to nie jest gra o sumie zerowej. a jak długo sie utrzyma? Na Zachodzie państwo
    opiekuńcze miało utrzymać się po wsze czasy, pamiętasz "Koniec historii"? Tylko że
    się nie utrzymało, bo ludziom tak się zrobiło dobrze, że demokracja już teraz nie
    polega na tym że rządzi reprezentant całego narodu, tylko rządzi reprezentant tej
    części narodu której chciało się pójść na wybory, a to, jak się okazuje, zupełnie co
    innego. Każdy naród w stanie dobrobytu wcześniej czy później zdegeneruje się tak że
    upadnie.