    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Globalne ocieplnie
    Date: Thu, 14 Jan 2016 20:51:21 +0100

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    W dniu czwartek, 14 stycznia 2016 11:57:45 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Nie ociepleniem, tylko technologiami.

    No ale my tu o walce z globalnym ociepleniem. Jak to pomaga zwalczac
    naszego ekonomicznego wroga ?
    Bo mnie sie cos wydaje, ze odwrotnie - my tu wydajemy pieniadze, zeby
    oszczedzic wegiel, a tam gdzies daleko Amerykanie czy Chinczycy w d*
    maja i dostarczaja nam wyroby tanio.

    >A spójrz na czym się teraz zarabia: na technologiach. Nowych
    >technologiach. Innowacjach. Nie ma innowacji- Trzeci Świat. Są
    >innowacje- jest kapitał, jest stabilna gospodarka.

    Hm, no, co prawda nasz PKB nie grzeszy wysokoscia, ale za to jaki
    wzrost gospodarczy mamy.
    I myslisz, ze z powodu innowacji ?

    >Jakoś to już tak jest że najważniejszy obszar dla tego kapitału to
    >energetyka. Bo energia jest na samym początku łańcucha pokarmowego.
    >Jak masz tanią energię, to masz wszystko tanie, a to przyciąga
    >kapitał. Tylko że pomysły na taniąenergię są drogie. Te wiatraki same
    >się nie postawią, trzeba je zaprojektować i zbudować. Panele
    >słoneczne też. Wszystkie innowacje potrzebują inwestycji.

    Tania energie mozesz tez zapewnic zatrudniajac Murzynow, ok - niech
    bedzie tanich robotnikow, w lokalnej kopalni wegla. Albo skorzystac z
    np ze zloza gazu.
    Oczywiscie ktos musi zainwestowac w elektrownie i kopalnie, tym
    niemniej uklad jest jasny - dasz tani surowiec, to bedzie tani prad.

    A dalej idac twoim tropem - bedzie tani prad, to sie przyciagnie
    kapital, on sprowadzi innowacje. Jak sie tani wegiel skonczy, to
    kapital powie "pa, pa" :-)

    >Poszukaj sobie zestawień, które państwa wydają dużo pieniędzy na
    >inwestycje w innowacyjne technologie, ale nie teraz, a w historii.
    >A potem porównaj jaki przez ten czas miały wzrost gospodarczy.
    >Zależność jest tak jasna że nie chce mi się opowiadać.

    A nie jest odwrotnie - silna gospodarka duzo wydaje na innowacyjne
    technologie i dlatego, badz przy okazji - swietnie sie rozwija ?

    >Ty patrzysz na to kiedy się skończy fizycznie ropa pod ziemią, albo
    >węgiel. A przecież nic się wtedy nie wydarzy, bo świat przestawi się
    >na inne źródła. Tak jak przestawił się w drewna. Człowiek to takie
    >zwierzę które sobie znajdzie rozwiązanie każdego problemu.

    Z drewna bylo latwo. Teraz moze byc potrzeba wrocic do drewna :-)

    >Tylko jeden dostrzeże ten problem wcześniej, a drugi później. Ten co
    >dostrzeże wcześniej, ten przygotuje rozwiązanie, a ten co później-
    >pójdzie do tamtego i będzie musiał je kupić. Bo za darmo nie
    >dostanie.

    No, w miedzyczasie te nowe technologie sie upowszechniaja, tanieja,
    upubliczniaja

    >Proszę Cię.

    Jesli Poludniowa z roku 2000 chcesz porownywac do Etiopii, to ja
    Ciebie prosze ... chyba, ze sie pomyliles i chciales napisac 45 lat
    temu.

    Nawiasem mowiac - IMO dorobila sie nie innowacjach, tylko na taniej
    sile roboczej, trzaskajac tanie telewizory, magnetowidy, samochody na
    licencji, ale tez np statki czy stal.

    Tak siegam pamiecia - Volvo, Saab, Nokia, Ericsson - zabraklo im
    innowacji ?

    >My mamy ich samochody, a oni nasze pieniądze. Oni za te pieniądze
    >rozwijają swoją gospodarkę, a u nas ginie 50 pieszych na drogach w
    >weekend.

    No to nam podesla lepsze samochody i bedzie ginelo 40.
    Nawiasem mowiac - u nich ginie wiecej
    http://kojects.com/2013/05/23/road-safety-in-korea/

    >Nie, to nie jest gra o sumie zerowej.

    Jak sam pisales "bo za darmo nie dostanie".

    >a jak długo sie utrzyma? Na Zachodzie państwo opiekuńcze miało
    >utrzymać się po wsze czasy, pamiętasz "Koniec historii"?

    A to nie wiem, skad to stwierdzenie ?
    Ja raczej przyzwyczajony, ze to komunizm mial byc po wsze czasy.

    >Tylko że się nie utrzymało, bo ludziom tak się zrobiło dobrze, że
    >demokracja już teraz nie polega na tym że rządzi reprezentant całego
    >narodu, tylko rządzi reprezentant tej części narodu której chciało
    >się pójść na wybory, a to, jak się okazuje, zupełnie co innego.

    Ale co - ta czesc nie chce dobrobytu i opiekunczosci ?

    >Każdy naród w stanie dobrobytu wcześniej czy później zdegeneruje się
    >tak że upadnie.

    Cos w tym jest ...

    J.