  • Data: 2011-06-15 14:49:11
    Temat: Re: Gwint prostokątny w tokarce?!
    Od: "Psot" <p...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    news:64ea9f08-7640-48d5-8273-13edc9c32061@28g2000yqu
    .googlegroups.com...
    On Jun 10, 9:40 pm, "Psot" <p...@T...pl> wrote:
    > Tokarka SPC-900PA. Brak powtarzalności wymiaru więc rozebrałem suport
    > poprzeczny. Śruba suportu poprzecznego dziwna i trudna do zdefiniowania. W
    > połowie wygląda jak trapezowa, w połowie jak gwint prostokątny.Po nakrętce
    > trudno orzec, bo po 5 latach sporadycznyuch robót [mniej jak dniówka ]
    > zdezelowana, a "piórka " gwintu grupości papierka.Trudno uwierzyć , ale
    > taki
    > jest stan faktyczny. Pytanie takie" Czy to możliwe aby to był gwint
    > prostokątny? Z góry założyłem, że to jest trapezowy i tak oceniam stan
> [...]

    Właśnie coś tu złapałem w imadle żeby się dremelem pobawić. Takie
    tanie Chung Hwa. Śruba ma gwint jak najbardziej prostokątny. Wydaje mi
    się że zużyty prostokątny może przypominać trapezowy niż że zużyty
    trapezowy upodobni się do prostokątnego.
    Konrad

    Uzupełnię wątek bom mądrzejszy w informacje. Gwint jest [był]oczywiście
    trapezowy.[DTR dorwałem]. Dla ciekawskich tematu:"jak to możliwe takie
    uszkodzenie" kilka uwag...Śruba pociągowa jest zrobiona z jakiegoś gó*na
    [niby stal,ale takiej to nie spotkałem]i wszyscy się dziwili, ze taka
    miękka.Podatna na uszkodzenie niczym aluminium. Po drugie: konstrukcja
    nakrętki [tak na oko to wykonana ze zwykłego mosiądzu] to wydaje się
    nieporozumieniem. Na przykład śruba jest podparta z jednej tylko strrony, a
    z drugiej [za nakrętką ] wisi w powietrzu. W nakrętce dwie śrubeczki M4 na
    wkętaczek-do kasowania luzu na gwincie [?!].Kasowanie luzu na tylko 3
    zwojach gwintu w nakrętce [nakrętka jest podcięta]...
    A inne przyczyny? Nie smar, bo była smarowana, a nawet gdyby nie była to
    widziałem maszyny nie smarowane latami w idealnym stanie..
    Najbardziej połączenie to dostaje przy "wypadkach"..Zakleszczenie się
    przecinaka i urwanie go- to potężne obciązenie na tę śrubę. Radełkowanie to
    spore siły działające, wyobolanie [jak ktoś tu zauważył] rónież . Częstym
    przypadkiem jest tragiczna na tokarce podjechanie za blisko szczęk i
    włączenie maszyny. Uszkodzenia mogą być wtedy tragiczne -również tej
    śruby.Włączenie zbyt dużego posuwu jak na dany proces [bo się "maca "
    parametry-to również potworne obciążenie śruby.
    W opisywanym przypadku przez pięć lat -zakładam- około dwa przecinaki urwane
    [zakleszczyły się w kanałku]w trakcie przecinania ,trochę radełkowania , ale
    bez przesady, kilka uderzeń niezbyt tragicznych szczękopodobnych [materiał
    nieosiowy uderzał o nóż i wystąpiło nadmierne obciązenie].. Obciążenie
    maszyny robotami prawie żadne..Około godziny na dobę i zazwyczaj "lekkie"
    robótki zero obciążeń...
    Główną przyczyną stanu-uważam- jest to, że konstrukcja tej maszyny wygląda
    jakby stworzono ją dla dziecka , przez dziecko... [materiał śruby wprawia
    wszystkich w osłupienie] ...

    Psot