  • 1. Data: 2011-06-10 20:40:04
    Temat: Gwint prostokątny w tokarce?!
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

    Tokarka SPC-900PA. Brak powtarzalności wymiaru więc rozebrałem suport
    poprzeczny. Śruba suportu poprzecznego dziwna i trudna do zdefiniowania. W
    połowie wygląda jak trapezowa, w połowie jak gwint prostokątny.Po nakrętce
    trudno orzec, bo po 5 latach sporadycznyuch robót [mniej jak dniówka ]
    zdezelowana, a "piórka " gwintu grupości papierka.Trudno uwierzyć , ale taki
    jest stan faktyczny. Pytanie takie" Czy to możliwe aby to był gwint
    prostokątny? Z góry założyłem, że to jest trapezowy i tak oceniam stan
    całości, ale kilku "speców" po kolei ocenia , że to jest gwint
    prostokątny...Czyżbym tracił siódmy zmysł?
    Czy to możliwe aby śruba pociągowa w tokarce była prostokątna ?

    Psot

  • 2. Data: 2011-06-11 11:56:19
    Temat: Re: Gwint prostokątny w tokarce?!
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Psot wrote:

> [...]
    > że to jest trapezowy i tak oceniam stan całości, ale kilku "speców"
    > po kolei ocenia , że to jest gwint prostokątny...

    Być może producent sobie założył, że przy jednostronnym
    obciążeniu (zbieranie materiału głównie do osi) wystarczy
    trapezowy niesymetryczny gwint.
    Dołoż do tego jakość wykonania (i uzytych materiałów)
    oraz fakt, że zapomniano w instrukcji napisać, że tokarka
    jest dla modelarzy i do toczenia plastiku i ewentualnie aluminium.
    Przy toczeniu w stali w tej tokarce to i pociągową wytrzesz.

    > Czy to możliwe aby śruba pociągowa w tokarce była prostokątna ?

    Nie sądzę. Co najwyżej niesymetryczny trapezowy,
    ale obstawiam, że to jest po prostu zużyte.

  • 3. Data: 2011-06-12 12:40:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 10, 9:40 pm, "Psot" <p...@T...pl> wrote:
> [...]
    > prostokątny...Czyżbym tracił siódmy zmysł?
    > Czy to możliwe aby śruba pociągowa w tokarce była prostokątna ?

    Właśnie coś tu złapałem w imadle żeby się dremelem pobawić. Takie
    tanie Chung Hwa. Śruba ma gwint jak najbardziej prostokątny. Wydaje mi
    się że zużyty prostokątny może przypominać trapezowy niż że zużyty
    trapezowy upodobni się do prostokątnego.
    Konrad

  • 4. Data: 2011-06-12 19:24:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Jun 2011 13:56:19 +0200, cef wrote:
> [...]
    >jest dla modelarzy i do toczenia plastiku i ewentualnie aluminium.
    >Przy toczeniu w stali w tej tokarce to i pociągową wytrzesz.

    przy stali tak rosna opory na srubie pociagowej ?

    Czy raczej ktos smaru pozalowal ?

    J.

  • 5. Data: 2011-06-12 20:10:42
    Temat: Re: Gwint prostokštny w tokarce?!
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > przy stali tak rosna opory na srubie pociagowej ?
    >
    > Czy raczej ktos smaru pozalowal ?

    Jeśli uważasz, że stal jest łatwiejsza w obróbce (w sensie pracy skrawania)
    od tworzyw czy aluminium to możesz sobie uznać, że pożałowano smaru.
    Proma to maszyny dla amatora, do okazjonalnego przetoczenia
    czy wykonania paru dziurek w tworzywie czy w drewnie.
    Do obróbki stali (z normalna wydajnością i dokładnością)
    to jest za słabe.

  • 6. Data: 2011-06-12 23:12:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Jun 2011 22:10:42 +0200, cef wrote:

    >Jeśli uważasz, że stal jest łatwiejsza w obróbce (w sensie pracy skrawania)
    >od tworzyw czy aluminium to możesz sobie uznać, że pożałowano smaru.

    A w sensie sily posuwu suportu tez ?
    Bo mi sie wydaje ze ona jest bliska zeru.

    no chyba ze prowadnic suportu nie nasmarowano ?

    J.

  • 7. Data: 2011-06-13 04:10:36
    Temat: Re: Gwint prostok?tny w tokarce?!
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > A w sensie sily posuwu suportu tez ?
    > Bo mi sie wydaje ze ona jest bliska zeru.

    Własnie dlatego podałem ją (śrube pociągową) jako przykład, że w takim
    modelu tokarki da się ją zajechać.
    Mowa była o zniszczonej śrubie suportu poprzecznego.

  • 8. Data: 2011-06-13 06:21:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Jun 2011 06:10:36 +0200, cef wrote:

    >Własnie dlatego podałem ją (śrube pociągową) jako przykład, że w takim
    >modelu tokarki da się ją zajechać.
    >Mowa była o zniszczonej śrubie suportu poprzecznego.

    To samo. Przy stali silnik musi byc mocniejszy, wrzeciono, lozyska
    wrzeciona cierpia, suport mocniej obciazony ... ale w dol.

    J.

  • 9. Data: 2011-06-13 07:09:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > To samo. Przy stali silnik musi byc mocniejszy, wrzeciono, lozyska
    > wrzeciona cierpia, suport mocniej obciazony ... ale w dol.

    Ja nie wnikam w konstrukcje suportu. Nie zajmuję się też remontami, żeby
    wiedzieć,
    która śruba jest jaka. Docisk w dół faktycznie przejmują prowadnice, ale jak
    się pojawiają większe
    siły, to jakiś opór przy przesuwie poprzecznym trzeba pokonać i widocznie
    w bardziej tandetnych maszynach, to wystarcza do szybszego zuzycia.
    W bardzo starych maszynach widać wytarty suport blisko uchwytu,
    ale i śruba pociągowa optycznie była "wytarta" w tym zakresie.
    Poprzecznej nigdy nie widać bez demontażu, więc nie powiem.

  • 10. Data: 2011-06-13 14:13:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > W bardzo starych maszynach widać wytarty suport blisko uchwytu,
    > ale i śruba pociągowa optycznie była "wytarta" w tym zakresie.

    W sumie zaintrygowały mnie uwagi J.F. - skąd niby jakieś zużycie na
    pociągowej
    mialo by się pojawiać, skoro w zasadzie ona "ciągnie" suport tylko
    przy robieniu gwintów i poszedłem sobie na halę do sąsiadów
    pooglądać stare tokarki. No i to co się obserwuje od pierwszego rzutu
    okiem, to jest złudzenie. Łoże owszem jest wyrobione przed uchwytem,
    ale śruba jest tylko "uwalona" na tym odcinku, a tam gdzie
    suport rzadko się pojawia, to nawet zakurzona
    (to te, które nawet już niekonserwowane codziennie są) i stąd takie
    wrażenie.