    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <8...@g...com>
    <k...@4...net>
    <a...@g...com>
    <570b6629$0$691$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <570b9ce0$0$22824$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <570bb919$0$22835$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    Subject: Re: Idioci, wszędzie idioci!
    Date: Wed, 13 Apr 2016 11:09:17 +0200

    dyskusyjnych:4ef6cd0a-7e8b-4a6b-9250-23edc65d3844@go
    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 11 kwietnia 2016 16:48:11 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:

    >A gdzie jest "wyżej" w pobliżu środka Ziemi?

    A wszedzie :-)
    tak czy inaczej - plynne jadro zapadnie sie.

    >Nie, nie powstanie.

    Cholera wie jaka tam temperatura, IMO - nie mniej niz 2000C, i jaki
    sklad, to nic nie wiesz jakie sa tam gazy.

    >Jama skurczowa z definicji powstaje przy zerowym ciśnieniu.

    No to nie powstanie w srodku. Tylko wlasnie gdzies pod ta twarda
    skorupa.

    > Do podgrzania piwnicy jakas drobna moc potrzebna, a do elektrowni o
    > pare rzedow wieksza.

    Elektrownia nie musi być od razu Bełchatów. Każdy w swoim domu może
    mieć swoją. Na dachu ludzie mają, to i w piwnicy mogą.

    >No i 60C do ogrzewania Całej Szkoły Wyższej to za mało?

    W sam raz. Ale to nie jest rozwiazanie naszych klopotow
    energetycznych.
    Tylko niektorych.
    Do ogrzewania domow byc moze sie nada - troche mnie przeraza te 4 km
    dziury.

    >Bo jesteś przyzwyczajony do tego że elektrownia musi mieć 60%
    >sprawności.

    Raczej 30. 60% maja najlepsze elektrownie gazowo-parowe.

    >A jeszcze lepiej żeby miała 90% tylko żebyśmy mogli zapomnieć że w to
    >jest wliczone ogrzewanie całego miasta.

    Cieplo sie przydaje, wiec doliczyc moge.

    >No więc wyobraź sobie 10% sprawności elektrycznej, czy tam 90%
    >całkowitej (z ogrzewaniem), tyle że bez paliwa. Trudno było?

    Nie mowie nie, tylko:
    -jakies takie marnotrawstwo ... nie lubie.
    -wcale nie tak za darmo, tej energii pod nami jest ograniczona ilosc.
    No ale jak ma starczyc na miliard lat, to moze sie nie przejmowac.

    -co z tym cieplem zrobic ? W zimie nie ma problemu, latem bylo juz 35C

    >No to co? Ciepło i tak potrzebne, zimy mamy mroźne, jakby było czym
    >podgrzewać drogi w zimie za darmo, to by było całkiem przyjemnie.

    >Marudzisz. Tubinia miała na turbinie 12 bar. Poczytaj jak Parson na
    >niej szpanował.

    Byc moze marudze ... ale ta turbinka Parsona to jaka moc miala ?
    No i wez pod uwage, ze obiekt otwarty, nie mozemy sobie pozwolic,
    trzeba zamkniety.

    >Z palcem w d...
    >Poczytaj sobie o turbinach do reaktorów chłodzonych helem.
    >http://www.kns.org/jknsfile/v39/JK0390021.pdf

    Cos sie nie otwiera, sprobuje pozniej ... ale zgaduje, ze temperatury
    tam jednak wieksze.
    Niby sama temperatura nieistotna ... ale chetnie bym zobaczyl jakies
    takie dzialajace urzadzenie, a nie zabawkowe silniki.

    > OK, ale przywyklem juz do tego, ze jest pelno rewolucyjnych
    > pomyslow,
    > a po 20 latach nadal sa pomyslami.
    > Jak czegos nie sprzedaja, to tego nie ma :-)
    > (no dobra, moze za 25 lat bedzie).

    >Połóż się do trumny i poczekaj na śmierć, w końcu i tak przecież
    >przyjdzie. Reszta świata w międzyczasie będzie próbować zrobić jakiś
    >postęp, >marnując czas, pieniądze, wytwarzając gazy cieplarniane i
    >puste kartony po pizzy.

    Ale dzieki wiedzy to ja moge przewidziec co rokuje szanse powodzenia,
    a co nie.

    >Żyje z dużej, nie tracąc małej z pola widzenia.

    Moze, wsrod produktow nie widze jednak nic dla duzej energetyki.
    Chyba, ze wsrod inwestorow sa.

    >Rynkowe. Źródło ciepła to raczej parasol słoneczny, soczewka
    >Fresnela, wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe, czy wręcz stary kocioł
    >który >klient ma od lat w piwnicy, bo przecież startup nie przyjedzie
    >i nie wywierci mu w ogródku dziury aż do piekła.

    >Może tak się zdarzyć. To są nowości techniczne, obarczone dużym
    >ryzykiem. Tylko nie mów że Cię to dziwi.

    Nie dziwi mnie, ale to znaczy ze nie rynkowe :-)

    >Jak w kotle. Pompa kondensatu musi wtłoczyć wodę pod takim
    >ciśnieniem, pod jakim para wylatuje z kotła.

    Tam sa prawie 4 km. Cisnienie na dole 400 bar. A pary nie ma :-)

    >Rydzyk wtłacza wodę zimną, ona się ogrzewa, rozszerza cieplnie i
    >wylatuje przez jakiś zawór który utrzymuje ciśnienie. Po co?
    >Myslę że w celu stabilizowania procesu. Jak coś w jednym miejscu
    >zacznie bulgotać to nic nie będzie działać. Ale tylko głośno myślę.

    60 C. Nic nie bulgocze nawet bez zaworow.

    Raczej mysle, ze samo im tak wychodzi. Zobacz ze tam maja kilometr
    miedzy odwiertami - przeciskac sie woda musi spory kawalek.
    Wiec z jednej strony tlocza zimna, na dole cisnienie sie robi o te
    ~385 bar wieksze, z drugiej strony wyplywa, cisnienie na gorze sie
    robi o te ~380 bar mniejsze, ale pod jakim cisnieniem tlocza ... rure
    tam chyba maja do dna, nie wiem na ile szczelna - byc moze cisnienie
    jest niepozadane.

    A na dole nie masz szczelnego kotla, tylko raczej szerokie zloze. Za
    mocno bedziesz wtlaczal to sie rozplynie na boki.

    Byc moze zloze jednak jest szczelne, na dole cisnienie jeszcze
    wieksze, wszak skal powyzej cala masa, i z kazdego otworu tryska, a
    pompa wtlaczajaca musi to tryskanie przezwyciezyc.

    J.