  • 11. Data: 2010-02-23 19:15:10
    Temat: Re: Ile prądu w akumulatorze
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > To mam problem. Akumulator jest w miare nowy. (niecaly rok)
    > Uzywam przetwornicy w miare normalnej i wynik w realu wychodzi mi niecale
    > 0.5h
    > Rozumiem konwersja itp. ale jednak dosc duza roznica.
    >
    > Czy mogę sprawdzic rozładowując akumulator do zera?

    Twój akumulator ma 20 amperogodzin pojemności jak go będziesz rozładowywał
    prądem 1A przez 20 godzin. Jeśli go obciążysz żarówką 100W to będzie miał ok 1/3
    pojemności. Taka uroda akumulatorów. Im większy prąd jest pobierany tym mają
    mniejszą pojemność użytkową.

  • 12. Data: 2010-02-23 20:27:04
    Temat: Re: Ile pr?du w akumulatorze
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    kogutek wrote:

> [...]
    > ok 1/3 pojemności. Taka uroda akumulatorów. Im większy prąd jest pobierany

    Chyba to jest to co mi najbardziej było trzeba. Czyli musze zrobic test na
    laptopie ;)

    Bardzo dziekuje.

    Teraz mam juz wzór i jakies pojecie. Czy gdzies taka charakterystykę
    'rozładowywania' mogę znaleźć? Dla żelowego akumulatora.

  • 13. Data: 2010-02-23 20:33:04
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    LP wrote:

    > Z tego co pamiętam to akumulatorów ołowianych nie powinno się
    > rozładowywać ponizej 10.5[V] (lub coś koło tego), bo zachodzą
    > wtedy już w nim zmiany, które są już nieodwracalne, a co za tym
    > idzie akumulator straci na pojemności i zywotności.

    A gdzie dowiem sie jaki to rodzaj?
    Przejrzalem nigdzie nie ma Pb ale moze to jakos jest zaznaczane?

    I coś co może nie jest oczywiste. Czy warto by było poszukac UPS-a na 12V i
    w ten sposób ładowac akumulator? Chodzi o to czy taka przetwornica DC na AC
    w takim UPS jest bardziej wydajna niz zwykla z zapalniczki ? Moze warto było
    by naladowac akumulator i jak trzeba podpiąc do UPS-a?

    Akumulator ładuję z panelu słonecznego (ale idzie to jak krew z nosa) wiec
    czasem chciałbym po prostu naładować na maksa i potem tylko panel
    doładowywałby tyle ile trzeba.

    I jeszcze jedno. Po przeczytaniu sugerowanej strony wiem, ze najlepiej
    akumulatory czuja sie przy 20 stopniach na moim jest napisane

    Charakterystyka napięć (25 stopni C)

    czy to znaczy, ze dla niego taka optymalna temp. jest 25 stopni skoro podaja
    rozne dane dla tej temperatury? Moglbym miec inna pojemnosc przy innej
    temperaturze (chodzi o to czy jest to np. 30% roznicy)

  • 14. Data: 2010-02-23 20:55:50
    Od: LP <kris_gor@bez_tego.onet.pl>

    Lucjan J.A. Tumim pisze:

    > Przy okiazji zapytam o mniejsze wielkości. Czy jeśli bateria w komórce ma
    > 900mAh to zwykły paluszek, ktory ma czesto 1200mAh powinien wystarczyc do
    > naladowania komorki w pełni?

    Patrząc od strony "pojemnościowej" to tak, ale paluszek (akumulator) ma
    1.2V, a bateria w komórce 3 razy tyle, więc bez przetwornicy
    podwyższającej napięcie się nie da... a jak podniesiesz to napięcie
    (pomijając fakt że litowo-jonowy musi mieć specjalną ładowarkę)
    to straty na przetwornicy mogą "zjeść" nadmiar pojemności paluszka...

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2010-02-23 21:09:14
    Od: LP <kris_gor@bez_tego.onet.pl>

    Lucjan J.A. Tumim pisze:

    > A gdzie dowiem sie jaki to rodzaj?
    > Przejrzalem nigdzie nie ma Pb ale moze to jakos jest zaznaczane?

    Raczej powinno być zaznaczone. Np. znaczek przekreslony kosza na śmieci
    i obok Pb.

> [...]
    > w takim UPS jest bardziej wydajna niz zwykla z zapalniczki ? Moze warto było
    > by naladowac akumulator i jak trzeba podpiąc do UPS-a?

    Nie wiem do czego zmierzasz, bo tak na dobrą sprawę to do czego to ma
    służyć, bo już się zaczynam gubić.

    > czy to znaczy, ze dla niego taka optymalna temp. jest 25 stopni skoro podaja
    > rozne dane dla tej temperatury? Moglbym miec inna pojemnosc przy innej
    > temperaturze (chodzi o to czy jest to np. 30% roznicy)

    Wszystko zależy od producenta, trzeba patrzeć na wykresy, ogólnie niskie
    temperatury akumulatorom nie służą i znacznie tracą wtedy na
    pojemności.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2010-02-23 21:41:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 Feb 2010 16:47:44 +0100, Lucjan J.A. Tumim wrote:
    >Jak długo będzie świecić żarówka jeśli mam akumulator 23A 12V.
    >Pogubiłem sie i nie wychodzi mi nic sensownego.
    >Mam akumulator 23Amery.

    Masz akumulator 23 Amperogodziny. [Ah]

    Tak z grubsza to on daje 2.3A przez 10h. Czyli zarowke 25W 12V moze
    tyle swiecic.

    >I teraz 23A*12V to w sumie 276Watów mam w akumulatorze.

    Watogodzin.

    >Czyli wychodzi, ze moge użyć tego akumulatora do zasilenia żarówki przez
    >ile? 24 minuty?

    Ale jakiej zarowki - 500W ?
    Przy wiekszych pradach bywa gorzej.

    >jaki powinienem kupić prostownik do żelowego akumulatora?

    Taki dostosowany do zelowych. Musi dobrze pilnowac napiecia.

    >Czy jak mam akumulatorek 1200mAh 1.5V (paluszek AA)

    One z reguly sa 1.2V nominalnie, a naprawde 1.4 do 1.0V

    >i diodę 1.5V to ile może mozna działać?

    A co to za dioda - podczerwona ?

    W diodzie prad jest istotny, swiecenie moze byc i przy 1mA, co starczy
    na 1200h. Ale jasno przy tym nie bedzie.

    Odpowiedni uklad zasilania diody to osobna sprawa. jeden akumulatorek
    moze nie starczyc.

    J.

  • 17. Data: 2010-02-23 21:44:01
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    LP wrote:

> [...]
    > (pomijając fakt że litowo-jonowy musi mieć specjalną ładowarkę)
    > to straty na przetwornicy mogą "zjeść" nadmiar pojemności paluszka...

    http://www.nowyelektronik.pl/searchsklep.php?mode=op
    is&nr=73405

    Ciekawe.

  • 18. Data: 2010-02-24 00:47:12
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 23 Feb 2010 21:27:04 +0100, Lucjan J.A. Tumim napisał(a):

    > Teraz mam juz wzór i jakies pojecie. Czy gdzies taka charakterystykę
    > 'rozładowywania' mogę znaleźć? Dla żelowego akumulatora.
    Z karty danek akumulatora.
    A co do spadku pojemnosci z pradem, to poszukaj hasla "wspolczynnik
    Peukerta" albo "wzor Peukerta".

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 19. Data: 2010-02-24 06:52:38
    Od: "Lucjan J.A. Tumim" <L...@a...fm.pl>

    Jaroslaw Berezowski wrote:

    > Z karty danek akumulatora.
    > A co do spadku pojemnosci z pradem, to poszukaj hasla "wspolczynnik
    > Peukerta" albo "wzor Peukerta".

    Bardzo dziekuje wszystkim za bardzo rzeczowe i konstruktywne odpowiedzi.
    Dużo się dowiedziałem a najważniejsze dowiedziałem się tez tego czego nie
    wiem. czym sobie nie zdawałem sprawy. Bardzo dziekuję.

  • 20. Data: 2010-02-24 13:58:04
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Mam pytanie.
    > Jak długo będzie świecić żarówka jeśli mam akumulator 23A 12V.
    > Pogubiłem sie i nie wychodzi mi nic sensownego.

    Fizyka szkoły podstawowej.
    Bosh.
    Co te reformy zrobiły.

    zyga