  • Data: 2017-06-25 09:08:18
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
    news:oilgm5$al4$1@node1.news.atman.pl...

    > A zamiast cewki żyrator? To trochę nie w stylu "jest początek XX wieku i
    > właśnie wynaleźliśmy radio", ale cewki żyrowane kondensatorem są jednak
    > lepszymi cewkami niż takie rzeczywiste.

    W sumie czemu nie?

    > Oczywiście żyrator swoją moc pobiera, więc detefonu się *chyba* tak nie
    > zrobi.

    Jak tak patrzę właśnie na układ i układ zastępczy, to tak trudno mi sobie
    wyobrazić rezonans, już bym od razu poszedł w zwykły filtr pasmowy
    przeliczony dla czestotliwości i szerokości pasma (a jak przestrajać?),
    normalny, czy jako audion, gdyby nie wady, to superreakcja, ale to-to syfi
    na potęgę... a tak, to zwykła reakcja do odtłumienia obwodu, co i pasmo przy
    okazji zawęzi, czy nawet układ refleksowy. Jakby nie było, to już jest
    kombinowanie jak qń pod górę, wzmacnianie, detekcja, to nie lepiej od razu
    zrobić pełne radio, choćby z bezpośrednim wzmocnieniem? Kojarzy mi się za
    lat PRL, takie ruskie radyjko "Zwiezdoczka" OIDP, do nabycia w CSH, które
    całkiem przyzwoicie grało, jak jeszcze nie syfiły i nie pierdziały wszystkie
    okoliczne przetwornice, a było ono właśnie o bezpośrednim wzmocnieniu, nie
    pamiętam, czy miało jakąś reakcję (i układ refleksowy przy okazji), czy po
    prostu dobry wzmacniacz, w każdym razie radziło sobie bez anteny
    zewnętrznej, stroiło się dość miękko, przyjemne audio, bo nie pokancerowane
    charakterystyką wzmacniacza p.cz. Wystarczyło zmienić obwód rezonansowy na
    wejsciu, aby przestroić w miejsce, którego nie obejmowało, fale średnie
    miało. Kosztowało jak na tamte pieniądze, całkiem niewiele, 270 PLZ.
    Można by jeszcze przyjąć, gdyby detefon podpiąć do wejścia wzmacniacza. Ale
    i tak nie jest to już dokładnie to, na czym nasi dziadkowie słuchali.
    ZTCP, stosowało się, dla polepszenia czułości, wstępną, niewielką
    polaryzację prostownika, aby wejść w lepszy do pracy odcinek
    charakterystyki.
    A ja do dziś sie zastanawiam, czemu w najprostszym układzie, czylu słuchawka
    równolegle z diodą, odbierałem... programy FM... Całkiem głośno i wyraźnie,
    jak na taki układzik... Tak, FM... Lata głębokiego PRL.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.