  • 1. Data: 2017-06-23 17:02:29
    Temat: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Czy ktoś zna może przybliżoną indukcyjność długofalowej cewki
    antenowej na rdzeniu ferrytowym 140/10mm, stosowanej w radiach
    produkcji Unitra (uzwojenie koszykowe na plastykowym karkasie,
    drut w izolacji jedwabnej)? 500uH?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-06-23 18:25:29
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    W dniu 23 czerwca 2017 17:02:31 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
> [...]
    > antenowej na rdzeniu ferrytowym 140/10mm, stosowanej w radiach
    > produkcji Unitra (uzwojenie koszykowe na plastykowym karkasie,

    Pamiętam jak przez mgłę, że w obwodzie rezonans. odbiorn. rad. stosowane były
    powietrzne kond. obrot. o maks. pojemn. 470pF.
    Dla fal dług. odpowiadało to fali 2000m czyli 150kHz. Korzystając ze znanego
    powszechnie wzoru: L = 1 / [(2*pi*f)^2 * C]
    łatwo wyliczyć, że L = 2.4mH

    Również pozdrawiam...

  • 3. Data: 2017-06-23 18:32:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-23 o 17:02, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > antenowej na rdzeniu ferrytowym 140/10mm, stosowanej w radiach
    > produkcji Unitra (uzwojenie koszykowe na plastykowym karkasie,

    Nie wiem jakie radia robiła Unitra. Jak masz na myśli jakieś duże (może
    lampowe) to kondensator strojony miał zapewne rzędu 500pF. Mniejsze
    miały rzędu 250pF.
    Dla 150kHz i 500pF wychodzi mi 2,2mH.
    P.G.

  • 4. Data: 2017-06-23 19:21:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Nie wiem jakie radia robiła Unitra. Jak masz na myśli jakieś duże
    > (może lampowe) to kondensator strojony miał zapewne rzędu 500pF.
    > Mniejsze miały rzędu 250pF. Dla 150kHz i 500pF wychodzi mi 2,2mH.

    Ale były jeszcze inne pojemności, w tym pojemność samej cewki. Nawet
    jeśli Gałka strojenia ustawiona była na koniec zakresu, to pojemność
    nie była zerowa. Z drugiej strony przesuwanie cewki wzdłuz pręta mocno
    zmienia indukcyjność. W pacholęcym wieku robiłem radia detektorowe,
    w ten własnie sposób strojone.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2017-06-23 20:08:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale były jeszcze inne pojemności, w tym pojemność samej cewki. Nawet
    > jeśli Gałka strojenia ustawiona była na koniec zakresu, to pojemność
    > nie była zerowa.

    Co chcesz powiedzieć?
    Że do tego 500pF trzeba trochę dodać?
    Oczywiście, ale ja przecież piszę bardzo zgrubnie.

    Z drugiej strony przesuwanie cewki wzdłuz pręta mocno
    > zmienia indukcyjność. W pacholęcym wieku robiłem radia detektorowe,
    > w ten własnie sposób strojone.

    Moje pierwsze detektorowe było strojone jedną sekcją takiego właśnie
    dużego kondensatora regulowanego (3 sekcyjny wyciągnięty z jakiegoś
    radia) i w całym zakresie strojenia odbierało tylko Warszawę I :).
    P.G.

  • 6. Data: 2017-06-23 21:06:36
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-06-23 o 20:08, Piotr Gałka pisze:

    > Moje pierwsze detektorowe było strojone jedną sekcją takiego właśnie
    > dużego kondensatora regulowanego (3 sekcyjny wyciągnięty z jakiegoś
    > radia) i w całym zakresie strojenia odbierało tylko Warszawę I :).

    Trzeba było zrobić przemianę częstotliwości (i filtry wstrojone w
    częstotliwość pośrednią) zanim to puścisz na detektor.

  • 7. Data: 2017-06-23 21:29:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 Jun 2017 19:21:21 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ale były jeszcze inne pojemności, w tym pojemność samej cewki. Nawet
    > jeśli Gałka strojenia ustawiona była na koniec zakresu, to pojemność
    > nie była zerowa.

    Dosc mala byla ta pojemnosc w drugim koncu.
    Fale srednie wymagaly bardzo duzej zmiany pojemnosci strojacej - ponad
    9x. Dlugie niecale 4x.

    A tak sobie patrze na odbiornik Dana -

    Kondensator zmienny nie jest duzy - ma jakies 200-300pF.
    Maksymalnie, bo minimalnie to 1/10 z tego.

    Na dlugich mamy dodatkowo 39pF + dwa trymery 5-20pF.
    Powiedzmy 60pF.
    Jesli glowny kondensator ma 20-200pF, to nam wychodzi
    80-280pF = 3.5x. Akurat tyle, ile trzeba.

    Czyzby pojemnosci miedzyzwojowe sie nie liczyly ?

    > Z drugiej strony przesuwanie cewki wzdłuz pręta mocno
    > zmienia indukcyjność. W pacholęcym wieku robiłem radia detektorowe,
    > w ten własnie sposób strojone.

    A tu ciekawe sa dwie male cewki zbierajace, po jednej dla kazdego
    zakresu. Nie wystarczyla jedna gdzies na srodku preta ?

    J.

  • 8. Data: 2017-06-23 21:31:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-23 o 21:06, SnCu pisze:

    > Trzeba było zrobić przemianę częstotliwości (i filtry wstrojone w
    > częstotliwość pośrednią) zanim to puścisz na detektor.

    Piszemy o odbiorniku detektorowym. Jak detektor jest za przemianą i p.cz
    to radio zmienia nazwę i już nie jest odbiornikiem detektorowym.
    P.G.

  • 9. Data: 2017-06-23 22:27:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Moje pierwsze detektorowe było strojone jedną sekcją takiego właśnie
    > dużego kondensatora regulowanego (3 sekcyjny wyciągnięty z jakiegoś
    > radia) i w całym zakresie strojenia odbierało tylko Warszawę I :).

    Strojąc indukcyjnie można uzyskać szerszy zakres. Ale fakt, selektywność
    takigo radia wygląda marnie. Mnie od lat (kilkudziesięciu) chodzi po
    głowie zrobienie porządnego radia detektorowego, z obwodami o wielkiej
    dobroci. Ale pewnie wcześniej przestaną nadawać, nim się do tego zbiorę.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2017-06-23 22:59:52
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-06-23 o 18:32, Piotr Gałka pisze:

    > Nie wiem jakie radia robiła Unitra. Jak masz na myśli jakieś duże (może
    > lampowe) to kondensator strojony miał zapewne rzędu 500pF.

    Kondensator zmienny zwykle był podparty jakimś stałym.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem