    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 12 Dec 2018 11:50:03 -0800 (PST)
    Subject: Re: Interpolacja 2D
    From: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Wednesday, December 12, 2018 at 9:00:02 AM UTC+1, Maciej Sobczak wrote:
    > Jest funkcja dwóch zmiennych, powiedzmy taka (w C/C++):
    >
    > double f(double x, double y);
    >
    > Powiedzmy, że mam jakiś zbiór sampli, czyli wartości tej funkcji dla kilku
    wybranych x,y.
    > Chciałbym zrobić interpolację tej funkcji, czyli taką fukcję g(x,y), która *z
    grubsza* wygładzi znane sample z f(x,y).

    > Sample mogę mieć posortowane, np. leksykograficznie po x i y. W szczególności mogą
    być w takiej mapie:

    > std::map<std::pair<double, double>, double>
    > ^ ^ ^
    > x y wartość
    >
    > albo w czymś innym.
    >
    > Pierwsze przybliżenie jest takie, żeby znaleźć 3 sample, które są najbliżej
    szukanego punktu, zrobić na nich (i na wartościach funkcji w tych samplach)
    płaszczyznę i poszukać gdzie na tej płaszczyźnie (w sensie wartości z) wypada szukany
    punkt x,y.
    > Wadą tego pierwszego przybliżenia jest ilość obliczeń przy każdym szukaniu.
    Chciałbym jak najmniej.

    > Potencjalnym rozwiązaniem (zakładając, że wszystkie wartości są fizyczne i mają
    jakiś akceptowany błąd pomiaru) jest ograniczenie dziedziny z góry i wyliczenie
    jakiegoś akceptowalnego rastra (powiedzmy NxM) off-line, interpolowanego choćby jak
    wyżej na podstawie sampli i użycie tego wyliczonego rastra jako gotowego słownika w
    run-time. Jestem gotów zapłacić większym zużyciem pamięci za mniejszy czas obliczeń.
    > Ktoś ma inny pomysł?
    >
    > --
    > Maciej Sobczak * http://www.inspirel.com

    Jak możesz sobie policzyć f dla danej siatki, to bym poszedł
    w powierzchnie NURBS. Tam możesz sobie dobrać stopień wielomianów, liczbę przedziałów
    itp. tak żeby mieć wybór
    między dokładnością, a złożonością obliczeniową.

    w.