  • 1. Data: 2017-05-28 17:57:36
    Temat: Jak bezprzewodowo przekazać sygnał z sensora bezpieczeństwa?
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    ello,

    jest sobie urządzenie. urządzenie owo posiada w swojej konstrukcji
    element będący aluminiową belką o długości około 5 metrów, przekroju
    2x5cm. belka ta w połowie długości zamocowana jest do osi motoreduktora
    i podczas pracy urządzenia obraca się w płaszczyźnie poziomej z
    prędkością około 3 do 4 obrotów na minutę. na belce zamontowane są różne
    urządzenia pomiarowe komunikujące się ze światem zewnętrznym
    bezprzewodowo. nie ma połączenia elektrycznego między obracającą się
    belką a nieruchomą częścią urządzenia.

    możliwe, że podczas pracy urządzenia, w zasięgu obracającej się belki,
    znajdzie się człowiek. wymaganiem staje się zastosowanie układu
    zatrzymującego belkę po wykryciu potencjalnej jej kolizji z ciałem.

    pierwszym pomysłem było zastosowanie pneumatycznego czujnika kontaktu,
    takiego jak stosuje się w szlabanach albo obrotowych drzwiach. drugi
    pomysł to bariera optyczna zamontowana na belce, wykrywająca zbliżenie
    się czegoś do niej.

    problem pojawia się z połączeniem sensora bezpieczeństwa z układem
    realizującym zabezpieczenie. normalnie wykonuje się je przewodem, tutaj
    jednak nie mam połączenia pomiędzy ruchomą belką a resztą układu.

    pytanie więc: czy dopuszczalne jest wykonanie takiego połączenia
    bezprzewodowo? jesli tak, to czym? zaznaczam, że realizacja techniczna
    nie jest problemem, zagadką jest spełnienie wymagań, które pozwoli na
    wystawienie deklaracji zgodności CE. Niemożliwe jest też wykonanie
    "obudowy" całego urządzenia, zapewniającej brak dostępu do ruchomych
    części.

    help...

    A.

  • 2. Data: 2017-05-28 18:54:24
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 28 May 2017 17:57:36 +0200, Miller Artur <n...@d...com>
    wrote:
    > bezprzewodowo?

    Czy nie lepiej dawać czasowo ważne zezwolenie na dalszą pracę
    (kręcenie) - stosując mocny algorytm kontrolny i szyfrowanie (bo ktoś
    może nawet celowo chcieć zdjąć blokadę i trzeba sprawdzać poprawność
    transmisji)? Gdy zerwie się łączność maszyna i tak staje - po np. 1
    ms - kiedy skończy się "ticket" na bezpieczne działanie. Człowiek
    poruszający się 100 m/s (lub np. ręka) przybędzie wtedy 10 cm.

    To powinno załatwić wątpliwości "czy bezprzewodowo zadziała jak
    łączność się zerwie".

  • 3. Data: 2017-05-28 19:10:00
    Od: Pawel <n...@n...pl>

> [...]
    > wystawienie deklaracji zgodności CE. Niemożliwe jest też wykonanie
    > "obudowy" całego urządzenia, zapewniającej brak dostępu do ruchomych

    Urządzenie musi być bezpieczne w każdej możliwej do przewidzenia
    sytuacji. To czy sygnał jest przesyłany przewodowo czy bezprzewodowo nie
    ma znaczenia.
    Możesz wysyłać np. 10 razy na sekundę komunikat, że wszytko jest OK.
    Jeśli nie zostanie odebrany to belka się zatrzyma. Brak komunikatu może
    oznaczać zarówno napotkanie przeszkody jak i zakłócenie radiowe.
    Formalnie ocenie pod względem bezpieczeństwa podlega całe urządzenie a
    nie jego składowe elementy. Tak więc nie ma znaczenia w jaki rozwiążesz
    poszczególne problemy. Ważne jest jedynie czy wszystkie rozwiązania
    łącznie będą skuteczne. Oczywiście "możliwą do przewidzenia sytuacją"
    jest to, że jakiś element urządzenia ulegnie uszkodzeniu.

    Paweł

  • 4. Data: 2017-05-28 19:52:28
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    W dniu 2017-05-28 o 19:10, Pawel pisze:

> [...]
    > Jeśli nie zostanie odebrany to belka się zatrzyma. Brak komunikatu może
    > oznaczać zarówno napotkanie przeszkody jak i zakłócenie radiowe.

    to wymagałoby kawałka software'u, a tego chcę uniknąć, bo atestowanie
    oprogramowania do zastosowań związanych z safety jest, lekko mówiąc,
    upierdliwe :-) chyba, że znajdę przekaźnik bezpieczeństwa taki, który ma
    wejście wymagające podawania impulsów, wtedy zwykły tor radiowy z
    kluczowaną nośną wystarczy. bo i zanik sygnału i zakłócenie w postaci
    obcej nośnej na tej częstotliwości spowoduje zanik impulsów...

> [...]
    > łącznie będą skuteczne. Oczywiście "możliwą do przewidzenia sytuacją"
    > jest to, że jakiś element urządzenia ulegnie uszkodzeniu.

    uszkodzenie jednego elementu nie powinno wpływać na poziom
    bezpieczeństwa... powyższe rozwiązanie chyba zaspokaja to wymaganie w
    zakresie transmisji sygnału z czujnika...

    a.

  • 5. Data: 2017-05-28 20:25:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 28 May 2017 17:57:36 +0200, Miller Artur napisał(a):

    > element będący aluminiową belką o długości około 5 metrów, przekroju
    > 2x5cm. belka ta w połowie długości zamocowana jest do osi motoreduktora
    > i podczas pracy urządzenia obraca się w płaszczyźnie poziomej z

    Odpowiednio umieszczony mikrofalowy czujnik obecności człowieka, taki
    jak w systemach alarmowych. Czujnik oczywiście umocowany do słupa, skąd
    już kabelkiem można. Zasieg wystarczy pod warunkiem przemyślenia
    umiejscowienia.
    --
    Jacek
    I hate haters.

    ---
    Avast.

  • 6. Data: 2017-05-28 21:43:31
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

> [...]
    > jak w systemach alarmowych. Czujnik oczywiście umocowany do słupa, skąd
    > już kabelkiem można. Zasieg wystarczy pod warunkiem przemyślenia

    a taki czujnik reaguje na kupę stali na granicy obszaru chronionego? jak
    z powtarzalnością? czy są modele atestowane do zadań związanych z
    bezpieczeństwem?

    a.

  • 7. Data: 2017-05-28 21:50:03
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Arturze, a możesz kontrolować potencjał pomiędzy belką a resztą maszyny?

    Inna sprawa, że ja bym raczej założył skaner bezpieczeństwa (drogie
    cholerstwo niestety). Rozwiązuje to problem detekcji kogokolwiek w
    obszarze strzeżonym, a przy okazji jak dobrze wybierzesz, to dostaniesz
    zdjęcie gościa który się pałętał gdzie nie powinien :)

    Miłego.
    Irek.N

  • 8. Data: 2017-05-28 21:54:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Jeszcze mi coś przyszło do głowy. Masz około 0,5m/s na końcu. Dasz radę
    to wyhamować bezpiecznie ?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2017-05-28 21:56:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-28 o 17:57, Miller Artur pisze:
    > możliwe, że podczas pracy urządzenia, w zasięgu obracającej się belki,
    > znajdzie się człowiek. wymaganiem staje się zastosowanie układu
    > zatrzymującego belkę po wykryciu potencjalnej jej kolizji z ciałem.
    A te maty bezpieczeństwa, które leżą na posadzce?

    Robert

  • 10. Data: 2017-05-29 02:48:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ja bym ogrodzil. Otworzenie drzwi by zatrzymywalo.