  • Data: 2017-05-19 00:28:24
    Temat: Re: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-05-18 o 19:56, Trefniś pisze:

    > Ale należy rozpatrywać to w kategorii żartu :)

    Sorki, nie załapałem :-)

    > Księżyc ma ciągle te same wymiary, a jedynie _subiektywnie_ może
    > zmieniać swój wygląd dla obserwatora na Ziemi.
    >
    > Poczytajcie o superksiężycu (jest nawet zdjęcie porównawcze):
    > http://www.crazynauka.pl/superksiezyc-2016-ciekawe-z
    jawisko-ale-nie-daj-sie-wkrecic/

    > Wyliczona różnica to max. zaledwie 11% - niezauważalna.

    Albo 15% jak twierdzą inne źródła informacji. Niby to mało istotne ale
    jednak różnica 4% mogła się wziąć stąd, że pomiary rzeczywiście w innych
    warunkach dały realnie inne rezultaty.

    Nawet Wiki wspomina o 14% cytując obserwacje NASA:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Superksi%C4%99%C5%BCyc

    Być może ponosi mnie fantazja lecz NASA mogła wyłączyć spod kalkulacji
    czynnik wpływu atmosfery. O tym nie wspomniano.

    > Obok różnic w wielkości z powodu zmian odległości od Ziemi, mogą
    > zachodzić również zjawiska optyczne. Ale one też są subiektywne.

    No więc właśnie. Chciałbym dowiedzieć się jak to jest z nimi. Czy to
    faktycznie tylko mózg nam psikusa sprawia?

    > Osobiście wszelkie eksperymenty z porównywaniem wielkości księżyca na
    > zdjęciach uważam za marnotrawstwo czasu, na szczęście przyjemne dla
    > miłośnika fotografii.

    Owszem, tu się zgadzam, że przyjemne jest to marnotrawienie czasu :-D
    Tak czy owak mam zadanie na czerwcową pełnię :-) Planuję zrobić fotki w
    kolejne dni aby sprawdzić czy bywają różnice nie tylko wschód / po
    wschodzie ale wschód #1 vs wschód #2. Obawiam się jednak, że nad morzem
    może wystąpić standardowy problem chmur na horyzoncie i szlag trafi
    eksperyment.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek