  • 1. Data: 2010-07-26 17:30:13
    Temat: Jak korzystać z punktów AF?
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    Być może moja opinia wynika z tego, że jestem niedouczony lamer, ale
    generalnie każda inna konfiguracja AF niż jeden centralny punkt AF nie
    tylko mnie wkurza, ale prowadzi do tego, że punkt ostrości jest zupełnie
    inny niż ten jaki bym sobie życzył. No chyba, że akurat fotografowany
    obiekt jest najbliższej aparatu spośród tego co obejmuje kadr. Dlatego w
    swoim Canonie tam gdzie się da, mam ustawiony tylko jeden centralny punkt,
    a reszta jest wyłączona. Niestety w trybach predefiniowanych nie wiem
    czemu wyłączyć się tego nie da.

    Zanim wysmażyłem tego posta to wygooglałem i przeczytałem dwa losowe
    artykuły na ten temat:

    1. http://www.digital-slr-guide.com/digital-slr-autofoc
    us.html
    2. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-au
    tofocus.htm

    i zdania mojego nie zmieniły. Tzn. niby te dodatkowe punkty AF mają pomóc
    znaleźć obszar w którym ostrość będzie akceptowalna, tylko że moim zdaniem
    tak by było gdyby używany do ustawienia focusa był jeden punkt, a reszta
    mrugała by tylko tam gdzie ostrość będzie jeszcze OK. Problem w tym, że
    one nie służą jedynie do sygnalizacji, ale do *ustawiania* focusa, więc
    jakikolwiek obiekt w polu rażenia tych dodatkowych punktów się znajdzie
    bliżej aparatu a dalej fotografowanego obiektu to zdeterminuje ustawienie
    focusa i nieszczęście gotowe:

    http://picasaweb.google.com/rafal.jankowski/Pralka?a
    uthkey=Gv1sRgCKyN9Y2Wh5iEXQ#5498260462923532882

    W dodatku w Canonie w trybach predefiniowanych tego się nie da wyłączyć!
    :/

    Macie podobne zdanie i doświadczenia w tym temacie, czy źle kombinuję?

  • 2. Data: 2010-07-26 18:34:45
    Temat: Re: Jak korzystać z punktów AF?
    Od: JD <j...@g...com>

    On 26 Lip, 19:30, Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>
    wrote:

    > generalnie ka da inna konfiguracja AF ni jeden centralny punkt AF nie
    > tylko mnie wkurza, ale prowadzi do tego, e punkt ostro ci jest zupe nie
    > inny ni ten jaki bym sobie yczy . No chyba, e akurat fotografowany
    >
    > Macie podobne zdanie i do wiadczenia w tym temacie, czy le kombinuj ?

    Odpowiem ogólnie jak to u mnie wygląda.
    W 90% przypadków centralny punkt i ewentualne przekadrowanie wystarcza
    aby uzyskać poprawną ostrość (pejzażyki, spacerowe, reporterka
    towarzyska ;)

    Są jednak sytuacje, gdy decyduję się na ręczny wybór punktu AF.
    W zasadzie do tej pory były dwa takie rodzaje zdjęć.
    Pierwsze to reporterka sportowa (western i rodeo, jazda na konikach i
    inne szybkiobiegacze)
    Drugie to zdjęcia plenerowe, pejzażyki 9bliskie plany) z obiektywem
    55mm/1.2.

    W pierwszym przypadku dlatego, że można uzyskać lepszą kompozycję,
    (w innym miejscu kadru jeździec powinien być na starcie a w innym u
    mety.
    Nacelować centralnym i przekadrować się nie da, jeśli masz CAF.

    W drugim przypadku skrajnie mała głębia ostrości powoduje,
    że celowanie centralnym punktem i przekadrowywanie nie gwarantuje
    trafienia z ostrością. Łatwiej jest zakomponować kadr wybierając
    najlepiej pasujący czujnik.

    Wszelkie próby skorzystania z inteligencji lustrzanek Samsunga przy
    wyborze punktu AF
    skończyły się fiaskiem.

    JD

    PS Mój 55/1.2 to stareńki Porst color reflex
    i mam z nim dostępny tylko centralny czujnik,
    dlatego ostrze nim manualnie na matówce,
    ale sparcie AF po bokach by się przydało.

  • 3. Data: 2010-07-26 21:15:42
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Rafal Jankowski:

> [...]
    > swoim Canonie tam gdzie się da, mam ustawiony tylko jeden centralny punkt,
    > a reszta jest wyłączona. Niestety w trybach predefiniowanych nie wiem

    Dwa przykłady:

    1. Robisz zdięcie kwiatka z bliska, przy czym chcesz go mieć w jakimś silnym
    punkcie. Przekadrowanie odpada, bo wyjdziesz z GO.

    2. Robisz zdjęcia ze statywu. Przekadrowanie w ogóle nie wchodzi w grę.

  • 4. Data: 2010-07-26 21:19:21
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-26 19:30:13 +0200, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> said:

    > Być może moja opinia wynika z tego, że jestem niedouczony lamer,
    Nie koniecznie.
    > Niestety w trybach predefiniowanych nie wiem czemu wyłączyć się tego nie da.
    Bo są predefiniowane. Dla lamerów :D

    > Macie podobne zdanie i doświadczenia w tym temacie, czy źle kombinuję?
    Tak, mam podobne zdanie, chyba że używam trójki. Wtedy absolutnie się z
    Tobą nie zgadzam.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-07-26 21:22:03
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-26 23:15:42 +0200, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > 2. Robisz zdjęcia ze statywu. Przekadrowanie w ogóle nie wchodzi w grę.

    ???
    Jaśniej proszę.

  • 6. Data: 2010-07-26 21:54:37
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Mon, 26 Jul 2010, Mateusz Ludwin wrote:

    > Dwa przykłady:
    >
    > 1. Robisz zdięcie kwiatka z bliska, przy czym chcesz go mieć w jakimś silnym
    > punkcie. Przekadrowanie odpada, bo wyjdziesz z GO.

    W sumie nie rozumiem. Robię zdjęcię kwiatka z bliska i ustawiam focus na
    jego środek i liczę się z tym, że brzegi ewentualnie wyjdą z GO. Jak mi to
    odpowiada to robię zdjęcie. Jak nie to ustawiam focus na któryś obszar
    kwiatka na którym mi zależy i przekadrowuję. Dodatkowe punkty AF wg. mnie
    nic tu nie zmieniają poza tym, że mając kwiatek w środku kadru focus
    ustawi się najprawdopodobniej na krawędź kwiatka najbliższą obiektywu
    (chyba, że to już będzie tak blisko, że obiektyw w tym punkcie nie ostrzy)
    zamiast na jego środek. A już na pewno nie zwiększą GO, bo ona od czego
    innego zależy.

    > 2. Robisz zdjęcia ze statywu. Przekadrowanie w ogóle nie wchodzi w grę.

    Niezależnie od tego czy wchodzi w grę czy nie wchodzi bo o to już kto inny
    zapytał to w czym tutaj pomagają dodatkowe punkty, które powodują zmianę
    focusa z punktu centralnego kadru na przeważnie najbliższy obiekt
    zachodzący na któryś z punktów?

  • 7. Data: 2010-07-26 21:59:54
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Mon, 26 Jul 2010, JA wrote:

    > Nie koniecznie.
    > Bo są predefiniowane. Dla lamerów :D

    Z drugiej strony liczba punktów AF zwykle wzrasta dość proporcjonalnie do
    ceny aparatu, więc potencjalni odbiorcy aparatów z największą liczbą
    punktów AF raczej się do lamerów nie zaliczają.

    > Tak, mam podobne zdanie, chyba że używam trójki. Wtedy absolutnie się z Tobą
    > nie zgadzam.

    Sorry, od niedawna tu zaglądam, nie wiem co to trójka. Statyw? A jak tak
    (albo nawet jak nie) to w jaki sposób te dodatkowe punkty AF Ci pomagają
    zrobić zdjęcie z użyciem trójki (cokolwiek to jest)?

  • 8. Data: 2010-07-26 22:49:59
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Rafal Jankowski:

> [...]
    > odpowiada to robię zdjęcie. Jak nie to ustawiam focus na któryś obszar
    > kwiatka na którym mi zależy i przekadrowuję.

    Sęk w tym, że przy F1.4 i odległości kilku centrymetrów od kwiatka,
    przekadrowując na 100% zmienisz punkt który jest ostry.

    Wiadomo że _można_ przekadrowywać - ale po co, skoro mamy AF w całym kadrze?

> [...]
    > zapytał to w czym tutaj pomagają dodatkowe punkty, które powodują zmianę
    > focusa z punktu centralnego kadru na przeważnie najbliższy obiekt

    W tym, że robisz sobie jakąś scenkę, ustawiasz M (bo np. chcesz naświetlać
    kilka sekund) i nie ruszając aparatu dowolnie wybierasz miejsce na scenie
    które ma być ostre. Gdybyś miał za każdym razem poruszać głowicą żeby
    przekadrować z punktu centralnego, dostałbyś szału po kilku zdjęciach.

  • 9. Data: 2010-07-26 22:50:59
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Rafal Jankowski:

    > Z drugiej strony liczba punktów AF zwykle wzrasta dość proporcjonalnie do
    > ceny aparatu, więc potencjalni odbiorcy aparatów z największą liczbą
    > punktów AF raczej się do lamerów nie zaliczają.

    Niekoniecznie, chyba każdy kompakt ma masakrycznie dużo punktów AF.

    A mój telefon to nawet potrafi ostrzyć w dowolne miejsce które wskażę mu
    palcem :)

  • 10. Data: 2010-07-26 23:33:34
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 26.07.2010 Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl> napisał/a:

    > Sorry, od niedawna tu zaglądam, nie wiem co to trójka. Statyw? A jak tak
    > (albo nawet jak nie) to w jaki sposób te dodatkowe punkty AF Ci pomagają
    > zrobić zdjęcie z użyciem trójki (cokolwiek to jest)?

    Eos 3 ma wybór punktu AF gałką oczną. W cyfrakach tego nie dali.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".