  • 91. Data: 2022-03-16 07:02:34
    Temat: Re: Jak się dziś odbiera radio
    Od: Runt <r...@e...prv>

    W dniu 2022-03-15 o 23:58, komuch Zenek Kapelinder bełkocze:
    > W takiej sytuacji niepokalana dziewica panna S okazała się nie tylko prostytutka a
    również kurwą. I wszystko co ja otaczało łącznie z radiem S też było kurewskie bo
    stworzone przez czerwona bandę i opłacane z funduszy SB.

    zenusiu, nie ukryjesz faktu, że nosiłeś z dumą niebieski mundurek i
    chwaliłes się czerwoną legitymacją partyjną. teraz opluwasz S bo zabrali
    ci całe twoje PRL-owskie życie jako "nadczłowieka". jesteś fizycznie i
    umysłowo jako dwarfism, a takie indywidua były i są najgorszymi sukinsynami.

    a teraz ulżyj sobie KANALIO*! ;-)))

    --
    Runt

    * - Oculum pro oculo, dentem pro dente!

  • 92. Data: 2022-03-23 20:47:34
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    > Heh, kiedyś można było dostać galenę na kawałki w warsztacie na rogu
    > Wodnej i Garbar w Poznaniu. Wiem, bo kupowałem. No, ale to było ponad 60
    > lat temu...

    mi za młodu ś.p. wujek opowiadał, jak na łyżeczce topił ołów z siarką
    coby kryształki galeny wyprodukować..

    --
    pozdr
    Michał

  • 93. Data: 2022-03-23 22:17:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.03.2022 17:23, PeJot wrote:

    > 2) jest radio w sieci, ale wymaga to odpalenia np. laptopa, trochę
    > uciążliwe + znowu kilkadziesiąt W;

    Jest wiele innych opcji na słuchanie radia internetowego, znacznie
    bardziej ekonomicznych pod względem zużycia energii od komputera.
    Niestety żadne cyfrowe rozwiązanie nie będzie w stanie wygrać z
    analogowym radiem pod względem wydajności energetycznej, bo proste
    przetwarzanie sygnałów na obwodach analogowych potrzebuje znacznie
    mniejszych ilości energii, niż wszystkie obliczenia potrzebne do obsługi
    cyfrowych kodeków.

    Opcje jakie przychodzą mi do głowy to:
    1) Dedykowane radio internetowe lub mini wieża z taką funkcją. Wada
    niestety jest taka, że często opiera się to na zamkniętych,
    niestandardowych rozwiązaniach. Radio będzie działało tak długo, jak
    będzie działał jakiś serwer z bazą danych o stacjach. Jeśli producent
    nie przewidział możliwości ręcznego edytowania listy URL-i do streamów
    audio, to potem taki sprzęt stanie się bezużyteczny.
    2) Jakiś stary smartfon lub tablet. Pod względem wydajności
    energetycznej i tak wygrają z komputerem PC, zwłaszcza przy wyłączonym
    ekranie.
    3) Jedno z wielu rozwiązań opartych na raspberry pi albo ESP32. :)

    Sam jakiś czas temu zacząłem sobie składać takie urządzenie na PIC32 z
    FastEthernetem i dekoderem VS1003. Projekt raczej edukacyjny, mający na
    celu zdobycie nowych umiejetności. Na chwilę obecną radia da się
    słuchać, ale obsługiwane są tylko streamy po HTTP (nie HTTPS), których
    jest coraz mniej. Oprogramowanie wymaga dopracowania.
    W międzyczasie zacząłem składać mniej ambitną, dużo prostszą w
    realizacji wersję tego urządzenia, opartą na RaspberryPi Zero. :)

  • 94. Data: 2022-03-24 07:46:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.03.2022 11:42, Cezar wrote:

    > W dawnych czasach nie było zasilaczy impulsowych ... no i PR1 nadawał z
    > Gąbina mocą 2MW

    Zasilacze impulsowe mają to do siebie, że zakłócają intensywnie, ale
    jednak na niewielką odległość. W końcu w ich przypadku wypromieniowanie
    energii w formie RF byłoby uznane za wadę.
    U mnie stare radia AM wciąż odbierają znośnie. Nawet te proste,
    przenośne, pokroju starego Minora. Oczywiście trzeba im znaleźć
    odpowiednie miejsce, dostatecznie daleko od nowoczesnej elektroniki.
    Zazwyczaj jednak wystarczy przesunąć odbiornik o kilka metrów, żeby
    zaobserwować kolosalną różnicę. No ale ja mieszkam z dala od centrum
    dużego miasta, co trochę ułatwia sprawę.

    Trudno powiedzieć jak zachowa się radio detektorowe z anteną rozwieszoną
    na zewnątrz. Z jednej strony antena znajdzie się dalej od wszystkich
    źródeł zakłóceń wewnątrz budynku. Z drugiej strony kierunkowość anteny
    ferrytowej pozwala ograniczyć wpływ zakłóceń nadlatujących z innych
    kierunków.

  • 95. Data: 2022-03-24 13:40:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Mar 2022 07:46:42 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > przenośne, pokroju starego Minora. Oczywiście trzeba im znaleźć
    > odpowiednie miejsce, dostatecznie daleko od nowoczesnej elektroniki.

    Pisalem niedawno - porzadki robilem, przetestowalem stare radyjka AM.

    Najpierw tylko rzężenie odbierały, ale to byla wina zasilacza ...
    impulsowego, a jakze.

    > Zazwyczaj jednak wystarczy przesunąć odbiornik o kilka metrów, żeby
    > zaobserwować kolosalną różnicę. No ale ja mieszkam z dala od centrum
    > dużego miasta, co trochę ułatwia sprawę.

    Teraz to zaklocenia lataja tez po UKF/FM :-)
    A moze juz nie - bo to w czasach SVGA bylo :-)

> [...]
    > źródeł zakłóceń wewnątrz budynku. Z drugiej strony kierunkowość anteny
    > ferrytowej pozwala ograniczyć wpływ zakłóceń nadlatujących z innych

    Komputery i ladowarki impulsowe sa teraz wszedzie :-)

    J.

  • 96. Data: 2022-03-24 13:41:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 23 Mar 2022 22:17:10 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > przetwarzanie sygnałów na obwodach analogowych potrzebuje znacznie
    > mniejszych ilości energii, niż wszystkie obliczenia potrzebne do obsługi

    A w tym "analogowym" cyfrowe przetwarzanie :-)

> [...]
    > nie przewidział możliwości ręcznego edytowania listy URL-i do streamów
    > audio, to potem taki sprzęt stanie się bezużyteczny.

    A i standardy "nadawania" sie zmieniaja.

  • 97. Data: 2022-03-24 21:42:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.03.2022 13:41, J.F wrote:

    > A w tym "analogowym" cyfrowe przetwarzanie :-)

    Ma to swoje zalety, ale wydajność energetyczna niestety do nich nie
    należy. Proste radia tranzystorowe sprzed półwiecza pod tym względem nie
    miały sobie równych - na dwóch bateriach AA potrafiły działać
    miesiącami, rozładowując je niemal do zera.

    > A i standardy "nadawania" sie zmieniaja.

    Na szczęście nie aż tak bardzo. Jak wspominałem, jakiś czas temu
    zacząłem budować proste "radio internetowe" na PIC32. Skorzystałem z
    wbudowanego interfejsu Fast Ethernet z zewnętrznym PHY, a do dekodowania
    streamów użyłem sprzętowego dekodera VS1003.
    Obsługa tego od strony programowej skomplikowana nie była. Wystarczyło
    zestawić połączenie TCP, otworzyć odpowiednią sesję HTTP i odczytać
    nagłówki. Potem zaczynały przylatywać dane, które trzeba było ładować do
    bufora i przesyłać do kodeka. Grało właściwie samo.
    Warunki były dwa:
    1. Stream musiał być w formacie obsługiwanym przez VS1003. Spełnienie
    tego warunku problemem nie było, bo radia internetowe w większości
    korzystają z kilku najpopularniejszych kodeków. W razie czego pewnie
    dałoby się przerzucić dekodowanie na PIC32, który trochę mocy
    obliczeniowej posiada.
    2. Stream musiał lecieć po HTTP, nie HTTPS. Adres często trzeba było
    ręcznie wyłuskiwać, korzystając z narzędzi deweloperskich w
    przeglądarce. Problem pojawiał się wtedy, gdy adres niby http był tak
    naprawdę jedynie przekierowaniem do HTTPS.
    Tutaj też pewnie dałoby się podpiąć jakąś bibliotekę w stylu WolfSSL,
    ale z tym jeszcze nie eksperymentowałem.

  • 98. Data: 2022-04-04 00:01:27
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    > Przynajmniej te majnstrimowe - RMF, Zetka, Rydzyk :-) - one pompują w eter
    > sporo kilowatów.

    Rydzyk to jest tylko mocarz z wrocławskiej Ślęży 120kW, Poznań - Śrem 120kW,
    Kielce - św. Krzyż 120kW, Białystok - Krynice 120kW
    https://radiopolska.pl/wykaz/program/16
    Tymi mocami powyższych lokalizacji, rydzu przebija nawet najmocniejsze
    stacje z RTCN Kosztowy w Mysłowicach i RTCN Chorągwica Kraków, których
    systemy antenowe mnożą moc do tylko 60kW, dla najmocniejszych nadajników. Tu
    paradosk, że jedne z większych skupisk ludzi w PL i chłop ma tu najbardziej
    liche nadajniki, gdzie w zaśmieconym miejskim eterze trzeba grubymi
    kilowatami wybijać się ze śmietnika.
    W krakówku rydzu ma ledwo 5kW w dodatku w mizernej polaryzacji V, gdzie
    słabo z komina kombinatu spływa fala w dolinę miasta (przy poziomej grało by
    lepiej w dolinie-centrum miasta) i w niejednym miejscu w centrum odbiera
    lepiej 5kW z Lubonia Wielkiego ale nadających z polaryzacją H i z dobrego
    miejsca. Na pewno katowickie 3kW z Kosztowów jest lepsze niż krakowskie 5kW
    z kulawego komina.
    Rydzu w kraku to najsłabsza stacja jadąc przez centrum zabetonowanego miasta
    śmierci. Inni mimo, że ledwo na 1kW, albo na 300W emitują to z lokalizacji
    bliżej rynku stąd lepiej ich tam słychać niż toruńskiego. Generalnie co nie
    nadaje z Chorągwicy na Kraków to w większości bida z makiem, w miarę dobrze
    gra jak staniesz 200m od anten nadawczych. Kiedyś rydz nadawał na dolnym UKF
    z komina Bonarki to szło to zedydowanie lepiej w centrum miasta niż obecnie
    z komina kombinatu, który dla miasta to jedna z najgorszych lokalizacji
    nadawczych.
    Na żelbetowym blokowisku, gdy odbiór na przysłowiowym drucie, to rydzu
    potrafi się zrównać sygnałem (lub zginąć pod szumami jakby nie był lokalnym
    nadajnikiem a jakimś 130km dalej) ze stacją nadająca 40km dalej z mocą 100W
    ale z konkretnej góry, a poza tym szumofon w wyniku słabego sygnału,
    przegrywa rydz z żebletem.
    Jak lipa lokalizacja nadawcza to żadne kilowaty do piecał ładowane nie
    pomogą.
    A przy dobrej lokalizacji nadajnika niewielkie mocy pięknie się rozchodzą po
    okolicy.

  • 99. Data: 2022-04-04 00:09:52
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    > Podejrzewam, że antena aktywna pomoże jeszcze lepiej.

    W miejskim smogu w.cz. praktycznie każda antena ze wzmacniaczem to proszenie
    się o nic nieodbieranie.
    Nawet przyzwoita głowica ukf z mosfetem na wejściu, bez wzmacniacza
    antenowego i zewnetrznym dipolu, jest już zatkana i produkuje tyle śmiecia,
    że słabsze stacje znikają pod produktami zatkanego mieszacza w głowicy.
    Gdzie wskaźnik poziomu sygnału w żadnym miejscu pasma nie ma szans zejść do
    zera, mixy stacji na pół wskaźnika.
    Dopiero tłumik na wejściu antenowym i zaczyna się odbierać słabsze stacje,
    albo bez tłumika czekać na dzień jak wyłączają RTCN na przegląd. Wtedy
    wszystko śmiga.
    Wzmacniacz już nic nie wnosił nawet dla stacji nadających 130km dalej.
    Podnosił tylko sygnał na wskaźniku, ale w odsłuchu stacja nadal miała taki
    sam stosunek sygnału do szumu. Chyba, że ktoś od anteny do odbiornika ma ze
    30m koncentryka i same dalekie stacje w okolicy, no to wtedy wzmak przy
    samej antenie coś tam pomoże. Dobra antena (wystaczy dipol półfalowy),
    krótkie, porządne okablowanie i żadnych wzmaków po drodze jeżeli o klimaty
    dużego miasta chodzi.