    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jak sie robi komputery
    <5da21eaf$0$17365$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5da2f914$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5da45a8d$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 14 Oct 2019 19:45:42 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Usiluje sobie przypomniec jak to u nas bylo (riad)
    > Karty oddawalo sie chyba w kopercie, spiete gumka.
    > Musial byc jakis numer pracy ... ale kto go nadawal ?
    >
    > Odbieralo sie na drugi dzien i w kopercie byl wydruk.
    >
    > Wsadzenie tych wszystkich plikow ciurkiem w czytnik
    > nic nie daje - trzeba by potem zmudnie rozdzielac.
    > Dorzucenie kart z EOF raczej tez nie - i potem szukac
    > tych kart ?
    >
    > Dorzucenie karty odwrotnie ulatwiloby rozdzielanie -
    > ale chyba tez za duzo roboty.
    >
    > Wydaje mi sie, ze wsadzali kazdy plik osobno, i zaraz
    > odkladali do koperty.

    Na Warszawskiej było tak: student pisał na papierze i dawał
    to do wydziurkowania przez Panią Perforatorkę. Potem od razu
    szło to do wykonania. A że pani literówek robiła mnóstwo, to
    wynikiem niemal zawsze był "trace". Ale program z krat szedł
    od razu na taśmę i stamtąd mógł być wywołany po raz kolejny.
    Wcześniej jednak student go poprawiał. Interfejsem edytora
    kodu znów były karty perforowane. Ale te już dziurkował sobie
    sam. Akt edycji rozpoczynał się kartą sterującą, która mówiła
    na przykład, że należy skasować 5 wierszy poczynając od wiersza
    43, a na to miejsce wstawić 7 innych, które wystąpią po tej
    karcie. Kody sterujące edycją też miały jakieś gwiazdki, czy
    cholera wie co, i trzeba się tego było nauczyć.

    W pozastudenckiej działalności po prostu kładłem karty na czytnik,
    a operator już wiedział co dalej robić. O kimś takim, kto swój
    program napisał, wydziurkował, a teraz zmierza do hali z maszyną,
    mówiło się, że "idze się puszczać".

    --
    Jarek