    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 14 Oct 2019 11:03:01 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Jak sie robi komputery
    From: k...@g...com

    użytkownik Janusz napisał:
    > No i
    > gdzie są te znakomite polskie, "kapitalistyczne" komputery?

    Ludzie kompetentni do ich zaprojektowania albo sobie odpuścili,
    albo wyjechali. Rok 2000 nie był dobry do inwestycji,
    była gazetka "nowy elektronik", padła (wg. mnie) przez inflację.

    > W 1945 roku Polska byla krajem ogólnie zapóznionym wobec Zachodu o
    > 100-150 lat

    Tego nie wiem, samochody dłubali w 2RP, prawdopodobnie radia/lampy również.
    Będzie OT. Ktoś tu wieki temu pytał, czy da się stworzyć urządzenie
    które bez pobierania energii może "nadawać".
    Chodziło o ten słynny podsłuch co to ruskie amerykanom podrzucili.
    https://www.cryptomuseum.com/covert/bugs/thing/index
    .htm

    > czego prostym wskaźnikiem jest poziom urbanizacji. W Polsce
    > wynosił on wówczas 25-30%

    Na dawnych niemieckich terenach zdaje się nie było tak źle.

    > Anglia miała taki wskaźnik już chyba w XVIII
    > wieku! Nawet w tych najnowszych, XX-wiecznych dziedzinach - elektronika,
    > lotnictwo, technika nuklearna

    Fajnie, ale anglia miała swego czasu 1/2 świata pod butem
    i czerpała z tego korzyści, miała też konkurentów z którymi
    walczyła o wpływy. Francja/Hiszpania. Przed 2WW polacy również jeździli
    na zarobek do niemca.

    > Pierwszy laser uruchomiono w USA bodaj w 1960 roku, pierwszy polski w
    > 1963.

    Dobry wywiad miała PL? Po co komu laser bez komputera?

    > W roku 1982 roku w Instytucie Technologii Elektronowej
    > wyprodukowano kopie mikroprocesora Intel 8080

    Na licencji czy ktoś zajumał papiery i skopiował?

    > Przypominam, że w 1945 roku opóźnienie wynioslo
    > 20-30 lat. No to jak - dystans sie chyba skrócił, dobrze liczę?

    Kwestia filozoficzna. Weźmy np. exodus polaków na zachodek, za 3RP
    zdaje się był największy. Czemu? Lepsze zarobki TAM + bezrobocie TU
    to jak 2+2=...

    > Jakie mikroprocesory wytarza ten "znakomity" polski przemysł obecnie?
    > Odpowiedź - nie jest w stanie wyprodukować nawet tego produktu Intela
    > sprzed ponad 40 lat!

    Jakaś firma rzuci się na ten ryneczek? Ale kto? Polak nie ma tyle forsy.
    Rząd nie dopłaci do tego biznesu tak jak koreańce do samsunga.
    Zachodek nie uruchomi tu fabryki bo nie ma ludzi.
    PIC10Fxx jest po złotówce.

    > A przecież jest kapitalizm, wolna konkurencja no i
    > w ogóle wszystko jest słuszne i lepsze.

    Musi się opłacić, fakt faktem PL jest czarną dziurą na mapie europy,
    nawet czesi mają jakąś marną fabrykę półprzewodników.

    > Polecam poszukanie sobie informacji, jak przeprowadzona została
    > industrializacja Korei Pd.

    Też im zazdrościłem wystrzelenia, ale nie zazdroszczę im kosztów.
    Praca kierat.

    > Tajwanu, Chin - wszystko przy masowym
    > interwencjonizmie panstwa, tylko tego sie w polskich mediach nie pisze,
    > bo to obnażyloby bezgraniczną głupotę polskich "reformatorów" po 1989
    > roku.

    PL mogła sobie pokiwać wtedy palcem w bucie, decyzje zapadały w usa i rosji.
    Tutejsi wykonawcy planu to tylko bezideowe kundelki, co poradzić.
    Tu komuszek miał rację mówiąc "wykupią was za grosze".

    > 1989 roku chińska elektronika w porównaniu z polska byla w
    > jaskiniach.

    Po 2000r na bazarach było full magnetofonów jamników.
    Chińczyk był elastyczny, firmy PL robiły trochą lepiej
    i trochę drożej.

    > Jak to porównanie wygląda dziś? Jeśli w Polsce zostały
    > jakieś resztki nowoczesnego przemysłu, to tylko i wyłącznie powstałe na
    > bazie post-PRL owskich zakładów.

    Z dużych to nie wiem, raczej sprzedali/sprywatyzowali.
    Z czasem powstało sporo małych firm, teraz jest dużo sporych firm specjalistycznych.
    Jedne robią na ryneczek PL, inne na świat.
    Okres po 2000 dla małych firm nie był taki zły, rusek wszystko wchłaniał
    jak jabłka przed 2012 rokiem.

    > Poza tym nie stworzono NIC, w ciągu 30
    > lat!

    Elemis, ale zaorany. Thomson zwinął się jak nastała moda na LCD,
    jakieś montownie LG/Samsung, ale to zagraniczne duże koncerny.
    Niepokojące jest jedno, u niemca jest sporo firm 50-100 letnich, w PL
    takich firm jest garstka. Zupełnie inne podejście do własności
    między PL a DE.
    https://tinyurl.com/y9pwg67s

    > Polski niebieski laser

    Optyczne nośniki zdechły śmiercią naturalną.

    > potem grafen - wszystko skończyło się
    > kompletną klęską

    Firma dostała szansę, wpakowano forsę i tyle wystarczy. Jakie zastosowanie ma obecnie
    grafen w elektronice?