    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jak spowolnic wentylator w UPC?
    Date: Tue, 25 Nov 2014 15:22:18 +0100

    W dniu 2014-11-25 07:39, Marek pisze:

    > Użytkownik " 666" <...@...6> napisał w wiadomości
    >
    > Jeśli najprościej, to proponuję w obwód zasilania wentylatora wpiąć
    > szeregowo kilka diód prostowniczych
    > (3, może 6), co obniży napięcie zasilania wentylatora, ewentualnie
    > opornik 4,7..10 Ohm-ów (ale lepiej diody).

    > Regulacja obrotów (jeśli jest) pewnie odbywa się poprzez zmianę
    > współczynnika wypełnienia przebiegu
    > prostokątnego (PWM), więc nie tak łatwo przerobić ten sygnał, żeby
    > wypełnienie było mniejsze (np. o 20%)
    > i z możliwością regulacji przez układ sterowania. Zapewne bez
    > zastosowania choćby małego mikrokontrolerka
> [...]

    Czasami nie opłaca się kombinować, lepiej kupić gotowca. Przykładowy:

    http://www.conrad.pl/Kontroler-wentylatora-do-obudow
    y-PC,-Gelid-FC-FX01.htm?websale8=conrad&pi=871570&am
    p;ci=SHOP_AREA_17693_0415172

    Widziałem też z czujnikiem temperatury regulującym prędkość, ale nie
    pamiętam, kto to produkował. Może Gembird?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam