  • 1. Data: 2014-11-24 17:22:16
    Temat: Jak spowolnic wentylator w UPC?
    Od: " 666" <...@...6>

    Mam parę UPS-ów Tripp Lite SMX750SLT.
    Teoretycznie (wg instrukcji) wentylator w tych UPS powinien się włączać tylko podczas
    cyt. "intensywnego ładowania akumulatorów".
    W rzeczywistości wentylatory pracują na okrągło 7/24, a cichym małym biurze nie da
    się tego hałasu znieść.
    Występuje to w obydwu sztukach UPS jednocześnie kupionych.
    Podejrzewam, że aku są już nieco słabsze (to były "leżaki" magazynowe), stąd
    ładowanie aku cały czas i elektronika cały czas daje
    sygnał do pracy wentylatora.
    Pytanie: jak najprościej spowolnić pracę wentylatorów?
    Coś dodać w szereg z zasilaniem silniczków, jakiś opornik, dzielnik napięcia?
    Najbardziej elegancko byłoby zapewne przeregulować układ sterowania termistora, ale
    nawet schematu nie mam.
    Wymiana aku na razie nie wchodzi w grę, za drogo (w każdym z UPS po dwie sztuki aku
    2x12V) no i nie wiadomo czy i na jak długo
    skutek.

  • 2. Data: 2014-11-24 20:07:25
    Temat: Re: Jak spowolnic wentylator w UPC?
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    W dniu 2014-11-24 o 17:22, 666 pisze:
> [...]

    > Wymiana aku na razie nie wchodzi w grę, za drogo (w każdym z UPS po dwie
    > sztuki aku 2x12V) no i nie wiadomo czy i na jak długo skutek.

    Może odkurzyć? A skoro podejrzewasz że akumulatory już padły to pominąć
    UPSy skoro i tak nie zadziałają.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2014-11-24 21:22:06
    Od: " 666" <...@...6>

    To były nówki sztuki, tyle że trochę stały w magazynie bez doładowywania.
    Nie mówimy o wózkach akumulatorowych ani o Meleksach ani o dieslu na mrozie ;-)
    Zatosowanie nie jest krytyczne, przepis każe (dla ciekawskich: rozporządzenie
    wykonawcze MSWiA do ustawy o ochronie danych
    osobowych).

    -----

  • 4. Data: 2014-11-25 07:39:24
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik " 666" <...@...6> napisał w wiadomości
    > Pytanie: jak najprościej spowolnić pracę wentylatorów?
    > Coś dodać w szereg z zasilaniem silniczków, jakiś opornik, dzielnik napięcia?

    Jeśli najprościej, to proponuję w obwód zasilania wentylatora wpiąć szeregowo kilka
    diód prostowniczych
    (3, może 6), co obniży napięcie zasilania wentylatora, ewentualnie opornik 4,7..10
    Ohm-ów (ale lepiej diody).

    > Najbardziej elegancko byłoby zapewne przeregulować układ sterowania termistora, ale
    nawet schematu nie mam.

    Regulacja obrotów (jeśli jest) pewnie odbywa się poprzez zmianę współczynnika
    wypełnienia przebiegu
    prostokątnego (PWM), więc nie tak łatwo przerobić ten sygnał, żeby wypełnienie było
    mniejsze (np. o 20%)
    i z możliwością regulacji przez układ sterowania. Zapewne bez zastosowania choćby
    małego mikrokontrolerka
    się nie obejdzie.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 5. Data: 2014-11-25 15:22:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-11-25 07:39, Marek pisze:

> [...]
    > wypełnienie było mniejsze (np. o 20%)
    > i z możliwością regulacji przez układ sterowania. Zapewne bez
    > zastosowania choćby małego mikrokontrolerka

    Czasami nie opłaca się kombinować, lepiej kupić gotowca. Przykładowy:

    http://www.conrad.pl/Kontroler-wentylatora-do-obudow
    y-PC,-Gelid-FC-FX01.htm?websale8=conrad&pi=871570&am
    p;ci=SHOP_AREA_17693_0415172

    Widziałem też z czujnikiem temperatury regulującym prędkość, ale nie
    pamiętam, kto to produkował. Może Gembird?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam