  • Data: 2019-09-04 23:49:48
    Temat: Re: Jak to robią w NASA
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Asercje są formą komentarza, który dodatkowo można zweryfikować.

    Kupa różnych narzędzi weryfikuje adnotacje zaszyte w komentarzach. Statycznie. I tak
    powinno być.

    > Asercja to postawa propozycjonalna.

    Możliwe, że pomyliłeś grupy.

    > Możesz sobie napisać
    > #define assert(x) do {} while(0)

    Nie, nie mogę. Zabrania tego zarówno MISRA-C jak i AUTOSAR.
    Byłoby łatwiej, gdybyś nie spekulował.

    > Asercje też są istotne dla czytelności.

    Oczywiście. Ale stanowią dead-code, którego się unika z innych powodów. Być może te
    powody nie są istotne jak się pisze coś innego gdzieś indziej, ale jeśli mówimy o
    systemach krytycznych (taki wątek się zrobił), to obowiązują pewne reguły. Dużo
    reguł. Więcej, niż gdzie indziej. W sumie właśnie od tego spostrzeżenia się ta
    dyskusja wzięła.

    > Asercja nie jest pojęciem wprowadzonym przez standard C.

    Standard C definiuje dokładnie, co to pojęcie oznacza w języku C. Może gdzieś indziej
    oznacza coś innego, albo nawet wcześniej. Nie ma to znaczenia.

    skanuje kod i sprawdza asercje (efektywnie traktując je jako static_assert), ale
    takie narzędzie potrafi też wyłuskać adnotacje z komentarzy.

    > ?

    Ale czego nie rozumiesz? Której części?

    > No to nie dość, że sam błędnie rozumiesz, to jeszcze próbujesz to swoje błędne
    rozumienie promować.

    Dopóki moje rozumienie opiera się na standardach (i to kilku), to będę je promował.
    Nie do mnie pretensje, nie ja te standardy pisałem.

    > A skrypty testowe to nie kod?

    Nie musi być. Może to być procedura opisana słownie. Np. w Wordzie. Nie, nie nabijam
    się. Nieprzypadkiem napisałem wcześniej, że w tej branży klepanie kodu to tylko kilka
    procent wysiłku.
    Natomiast nawet jeśli skrypt testowy będzie kodem w jakimś języku programowania,
    nawet w tym samym (rzadki przypadek), to tego kodu nie obowiązują takie reguły, jak
    te dotyczące właściwego kodu programu. Bo i po co.
    Dlatego współcześnie popularnym przypadkiem jest użycie Pythona do pisania testów.
    Tam sobie możesz (a nawet powinieneś) robić asercje ile wlezie.