    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 8 Sep 2019 08:32:06 -0700 (PDT)
    <a...@g...com>
    <8...@g...com>
    <4...@g...com>
    <e...@g...com>
    <8...@g...com>
    <f...@g...com>
    <6...@g...com>
    Subject: Re: Jak to robią w NASA
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > W takim sensie, jak pisałem na początku.

    No to od początku:

    1. W kodzie krytycznym nie używa się asercji (w takim sensie, w jakim do tego pojęcia
    dobrnęliśmy od początku dyskusji[*]), bo
    2. w przetestowanym kodzie tworzą dead-code, którego się unika z innych powodów.
    3. Przesłanki do tego stwierdzenia widać też w dwóch najpoważniejszych standardach
    kodowania dla tej branży, które w ogóle nie zajmują się tematem asercji.

    [*] Co ja interpretuję jako popularne użycie makra assert. Po ponownej lekturze linka
    z początku stwierdzam, że nie musiało chodzić o to makro, autorowi mogło chodzić też
    o inny mechanizm, bo wspominał o wracaniu do wołającej funkcji.

    Nie pokałeś niczego, co by zaprzeczało tym stwierdzeniom albo rzucało nową lub inną
    perspektywę. Zamiast tego przerzucamy się wrażeniami z lektury Słownika Języka
    Polskiego i innymi zlepkami nie na temat. Nic to nie wnosi do dyskusji o tym, jak się
    pisze systemy krytyczne.

    > Jest bardzo dużo rzeczy poza Twoim procesem.

    W branży krytycznej nie ma.

    > Na przykład całe Twoje wcześniejsze doświadczenie.

    No właśnie. Nie na temat.

    > Raczej jest tak, że programista napisze relewantny komentarz, potem inny
    programista zrefaktoryzuje kod, ale zapomni o aktualizacji komentarza, i komentarz
    przestaje być relewantny.

    Nie, nie zapomni. W szczególności, to, co nazwałeś "refaktoryzacją" to nie jest coś,
    co sobie robi "inny programista", bo ma akurat taką inspirację. W szczególności,
    jeśli komentarze wykorzystywane są w takim celu jak pokazałem (z analizą statyczną),
    to ewentualne błędy zostaną autmatycznie wykryte.

    > ,,Czy możemy w swoich pracach korzystać z fragmentów cudzych utworów,

    Nadal nie na temat.

    > To podaj chociaż tytuły dokumentów.

    Standard języka C, MISRA-C, AUTOSAR. Pisałem już.
    I nawet jeśli na siłę wyłuskasz z nich jakieś użycia słowa "assertion" nie na temat,
    to będą one, no właśnie, nie na temat.

    > Z błędnym użyciem słowa "asercja".

    Rozumiem. Ale mi się nie chce. Wolę dyskutować o programowaniu.