    From: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak ważna jest stabilizacja obrazu?
    Date: Mon, 5 Jan 2009 10:05:19 +0100

    > Wbrew pozorom stabilizacja przydaje się nawet przy najlepszych statywach.
    > Prosze zamontowac zestaw tele + korpus ważący kilka kilo, wycelować na
    > przedmiot, wyłączyć stabilizację i włączyć podgląd LV z powiększeniem x10.
    > Każde dotknięcie takiego zestawu powoduje powstanie niewielkich drgań
    > widocznych wyraźnie na ekranie.

    No tak, jeszcze przydaloby sie wstepne podnoszenie lustra, a przynajmniej
    wezyk spustowy/pilot zdalnego sterowania.

    > W starszych generacjach IS zalecano wyłączanie stabilizacji przy pracy ze
    > statywem, w nowych nie jest to już konieczne.

    Z VRami jest podobnie, jest grupa obiektywow ze stabilizacja, ktore
    wykrywaja ustawienie na statywie. Przyznam, ze nie wiem jednak jak jest w
    przypadku N 55-200 VR. Podejrzewam jednak, ze nie ma on takiej mozliwosci,
    chocby ze wzgledu na to, ze zostala tam podobno uzywa pierwsza generaja VR,
    (ale moge sie mylic).

    Wciaz jednak uwazam, ze w opisanej przez Pawla sytuacji, warto rozwazyc
    zakup solidnego statyw i/lub monopodu za roznice w cenie (jesli oczywiscie
    sie takiego nie ma).

    Pozdrawiam
    Darek