  • 1. Data: 2009-01-05 04:22:09
    Temat: Jak ważna jest stabilizacja obrazu?
    Od: Pawel Kender Maczewski <a...@j...cy>

    Witam,
    Mam body Nikona d40, którego w tej chwili używam z dwoma obiektywami: kitowym
    18-55 i jasnym 50/1.4. Chciałbym jednak dokupić coś dłuższego. Zastanawiam się
    nad Nikkorem 55-200 ew. Sigmą w podobnym zakresie ogniskowych (albo na
    przykład 70-300, chociaż pewnie aż tak długiego nie będę potrzebować...).
    I stąd moje pytanie - body jest z gatunku tanich ;), fotografuję całkiem
    amatorsko - a różnica w cenie między szkłem 55-200 ze stabilizacją (to chyba
    VR oznaczają) a bez jest znaczna - jakieś 100% ;)
    Jak ważna jest stabilizacja obrazu przy ogniskowych rzędu 200mm, jeśli w
    większości używa się statywu? Czy naprawdę zmienia to znacznie jakość i
    pozwala fotografować przy istotnie dłuższych czasach? Czy też, w dużej mierze,
    jest to chwyt marketingowy, mający wcisnąć ludziom droższą wersję tego, co już
    i tak mają?

    pozdrawiam,
    --
    kender @ http://www.codingslut.com
    Q: In Python, how do you create a string of random characters?

  • 2. Data: 2009-01-05 06:10:43
    Temat: Re: Jak ważna jest stabilizacja obrazu?
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Pawel Kender Maczewski" <a...@j...cy> napisał w wiadomości
> [...]
    > mierze,
    > jest to chwyt marketingowy, mający wcisnąć ludziom droższą wersję tego, co

    Widzę że chcesz znaleść koniecznie potwierdzenie że nie jest potrzebna. Jak
    masz statyw to nie potrzebna a jak nie masz to przydaje się przy foceniu
    obiektów nieruchomych.

  • 3. Data: 2009-01-05 06:29:10
    Od: b <a...@a...arturbukowski.pl>

    Dnia 05-01-2009 o 05:22:09 Pawel Kender Maczewski <a...@j...cy>
    napisał(a):

> [...]
    > mierze,
    > jest to chwyt marketingowy, mający wcisnąć ludziom droższą wersję tego,

    w strasznie dizym uproszczeniu stablizacja robi ci statyw z reki:-)
    oczywiscie na ułamek sekundy. nie ma stabilizacji, która da ci tak długą
    stabilność jak statyw.

    sama stabilizacja nie podnosi jakości zdjęć (niweluje poruszenia przy
    dłuższych czasach).

    b.

    --
    www.arturbukowski.pl

  • 4. Data: 2009-01-05 07:17:51
    Od: Plantator <x...@o...pl>

    Pawel Kender Maczewski pisze:
> [...]
    > jest to chwyt marketingowy, mający wcisnąć ludziom droższą wersję tego, co już

    Stabilizacja przydaje się tylko przy robieniu zdjęć z ręki. Przy
    fotografowaniu ze statywu stabilizacje i tak się wyłącza, więc jeśli
    będziesz focił tylko ze statywu to nie jest ci do niczego potrzebna.

  • 5. Data: 2009-01-05 08:26:38
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 5 Sty, 07:29, b <a...@a...arturbukowski.pl> wrote:
    > w strasznie dizym uproszczeniu stablizacja robi ci statyw z reki:-)
    W troszkę mniej starsznie dużym uproszczeniu stabilzacja robi Ci
    monopod z ręki :D

    --
    pozdrawiam
    Mirek

  • 6. Data: 2009-01-05 08:28:31
    Od: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>

    Chciałbym jednak dokupić coś dłuższego. Zastanawiam się
    > nad Nikkorem 55-200 ew. Sigmą w podobnym zakresie ogniskowych (albo na
    > przykład 70-300, chociaż pewnie aż tak długiego nie będę potrzebować...).

    Polecam zapoznac sie z jakimis porownaniami, chocby seria testow 5
    tele-zoomow, ktora rozpoczyna artykul:
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=7592

    Albo np. tutaj:
    Sigma 55-200: http://www.optyczne.pl/index.html?test=obiektywu&tes
    t_ob=22
    Nikkor 55-200: http://www.optyczne.pl/index.html?test=obiektywu&tes
    t_ob=18
    Nikkor 55-200(VR):
    http://www.optyczne.pl/index.html?test=obiektywu&tes
    t_ob=98

    Przyznam, ze nie mam rozeznania w obiektywach Nikona i nie dam Ci rady,
    ktory jest lepszy optycznie.

> [...]
    > VR oznaczają) a bez jest znaczna - jakieś 100% ;)
    > Jak ważna jest stabilizacja obrazu przy ogniskowych rzędu 200mm, jeśli w

    A jakiego statywu uzywasz? Jesli korzystasz z pozadnego, stabilnego statywu,
    to, zeby miec ostry obraz powinienes WRECZ wylaczyc stabilizacje. Jesli
    uzywasz "biedronkowego" za 30 PLN... to moze lepiej kupic szklo bez
    stabilizacji i porzadny statyw + monopod za roznice w cenie?

    > Czy naprawdę zmienia to znacznie jakość i
    > pozwala fotografować przy istotnie dłuższych czasach?
    Tak, to dziala. Czasy dluzsze o ok. 3EV (zalezy od stabilizacji - roznie
    producenci podaja, roznie wychodzi w testach).

    > Czy też, w dużej mierze,
    > jest to chwyt marketingowy, mający wcisnąć ludziom droższą wersję tego, co
    > już
    > i tak mają?
    Nie wnikajac w marketing. Roznica jest. Przyjrzyj sie testom - tam podane sa
    zestawienia, ktore obrazuja skutecznosc stabilizacji.
    Pamietaj jednak, ze posiadanie stabilizacji nie oznacza, ze wszystkie fotki
    obiektow statycznych, ktore wyszlyby ostre przy czasie zalozmy 1/200, a przy
    nizszym nie, to teraz wyjda ostre przy 1/50 - zwiekszy sie jednak znacznie
    odsetek ostrych.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 7. Data: 2009-01-05 08:29:15
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 5 Sty, 07:10, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
    > ... przydaje się przy foceniu
    > obiektów nieruchomych.

    Ruchomych też :D

    --
    pozdrawiam
    Mirek

  • 8. Data: 2009-01-05 08:37:29
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 5 Sty, 05:22, Pawel Kender Maczewski <a...@j...cy> wrote:
    >  Jak ważna jest stabilizacja obrazu przy ogniskowych rzędu 200mm, jeśli w
    > większości używa się statywu?
    Jeśli używa się statywu nie jest ważna w ogóle ;)

    > Czy naprawdę zmienia to znacznie jakość i pozwala fotografować przy istotnie
    dłuższych czasach?
    Z ręki pozwala fotografować przy znacznie dłuższych czasach, przy czym
    efekt staje się istotny wraz ze wzrostem ogniskowej.
    Przy 200mm nie jest jeszcze tak tragicznie ale używając 500mm
    telobiektywu nieporuszone zdjęcie z ręki bez stabiliazacji jestem w
    stanie wykonać przy czaach krótszych niż 1/2000sek, przy włączonej
    stabilizacji udawało mi się np przy1/125, 1/250. Więc jest różnica.
    Jeśli przyjmiemy, że poruszone zdjęcie ma niską jakość, to wpływa to
    znacznie na jakość.

    > Czy też, w dużej mierze,
    > jest to chwyt marketingowy, mający wcisnąć ludziom droższą wersję tego, co już i
    tak mają?
    Dla długich obiektywów nie sądzę.

    Natomiast na Twoim miejscu i przy Twoich oczekwianiach rozważyłbym
    zaopatrzenie się w monopod. Duzo nie kosztuje i nie waży, mozna go
    stosować w miejscach gdzie nie użyjesz statywu, nie wymaga długiego
    rozstawiania a niekiedy czyni cuda.

    --
    pozdrawiam
    Mirek

  • 9. Data: 2009-01-05 08:48:14
    Od: "kurdybanek" <k...@o...pl>

> [...]
    > uzywasz "biedronkowego" za 30 PLN... to moze lepiej kupic szklo bez
    > stabilizacji i porzadny statyw + monopod za roznice w cenie?

    Wbrew pozorom stabilizacja przydaje się nawet przy najlepszych statywach.
    Prosze zamontowac zestaw tele + korpus ważący kilka kilo, wycelować na
    przedmiot, wyłączyć stabilizację i włączyć podgląd LV z powiększeniem x10.
    Każde dotknięcie takiego zestawu powoduje powstanie niewielkich drgań
    widocznych wyraźnie na ekranie.
    W starszych generacjach IS zalecano wyłączanie stabilizacji przy pracy ze
    statywem, w nowych nie jest to już konieczne. A w sytuacjach jak opisana
    powyżej IS ułatwia np. precyzyjne ustawienie ostrości.

  • 10. Data: 2009-01-05 09:05:19
    Od: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>

> [...]
    > przedmiot, wyłączyć stabilizację i włączyć podgląd LV z powiększeniem x10.
    > Każde dotknięcie takiego zestawu powoduje powstanie niewielkich drgań

    No tak, jeszcze przydaloby sie wstepne podnoszenie lustra, a przynajmniej
    wezyk spustowy/pilot zdalnego sterowania.

    > W starszych generacjach IS zalecano wyłączanie stabilizacji przy pracy ze
    > statywem, w nowych nie jest to już konieczne.

    Z VRami jest podobnie, jest grupa obiektywow ze stabilizacja, ktore
    wykrywaja ustawienie na statywie. Przyznam, ze nie wiem jednak jak jest w
    przypadku N 55-200 VR. Podejrzewam jednak, ze nie ma on takiej mozliwosci,
    chocby ze wzgledu na to, ze zostala tam podobno uzywa pierwsza generaja VR,
    (ale moge sie mylic).

    Wciaz jednak uwazam, ze w opisanej przez Pawla sytuacji, warto rozwazyc
    zakup solidnego statyw i/lub monopodu za roznice w cenie (jesli oczywiscie
    sie takiego nie ma).

    Pozdrawiam
    Darek