  • Data: 2019-03-02 01:30:27
    Temat: Re: Jaka ładowarka niskoprądowa do smartfona
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-03-01 o 09:00, J.F. pisze:

    > Czemu ? powolne ladowanie niskim pradem powinno baterii sluzyc.

    Ok, ale pogadajmy o liczbach.

    https://www.quora.com/Does-fast-charging-a-mobile-ph
    one-lead-to-a-faster-battery-drain

    However, we're talking something like an 11% reduction in battery life
    over two years (IIRC), and many people will swap out their phones for
    newer, shinier ones before that.

    A moja praktyka co mówi? Mniej więce po

    > Przy czym czesto to bylo tak, ze ladowarka ma te piny zwarte, i po tym
    > telefon wie, ze to jest zwykla ladowarka i moze ciagnac ile sie uda :)

    Nie, nigdy tak nie było, że ile się uda. Żaden telefon nie próbowałby
    ciągnąć 100A nawet jeśli zamiast kabla USB zastosowałbyś przewody grube
    jak palec. Co do sygnalizacji zgoda - zazwyczaj zwarcie D- i D+
    odblokowywało szybsze ładowanie. Mierzyłem kiedyś jak to funkcjonuje w
    kilku topowych smartfonach z QC, bo zależało mi aby w aucie poprawić
    fabryczne rozwiązania w taki sposób by telefon z uruchomionym Yanosikiem
    i nawigacją mógł się ładować a nie tylko wolniej rozładowywać. Wyniki
    dla tych kilku smartfonów były identyczne:

    1. Wymagane było zwarcie D+ i D- by zasygnalizować gotowość ładowarki na
    większy prąd. W jednym przypadku to "zwarcie" wymagało drabinki
    rezystorów by zapewnić konkretne napięcia na tych żyłach. Zwykłe zwarcie
    nie spełniało roli.

    2. Po odblokowaniu szybkiego ładowania następowała weryfikacja
    rezystancji wewnętrznej źródła zasilania. W zależności od niej telefon
    ładował się w jednym z 3 trybów: 200mA, 800-900mA lub max. dla danego
    modelu - czyli 1.4A czy 2A.

    3. Nie ma czegoś takiego jak piszesz poniżej, że pociągnie np. 100A.

    > A na ladowarce 100A z kablem 100A spadku nie bedzie ... tzn przy 100A
    > bedzie :-)

    ...lecz zapewniam Cię, że elektronika smartfona ZAWSZE ograniczy prąd do
    maksimum dla danego smartfona - nawet w przypadku zasilacza z zerową
    rezystancją wewnętrzną.

    > I trudno powiedziec, czy to zle, czy dobrze.
    > Zle, jesli zauwazalnie nadwyrezylo :-)

    Sprawdziłem w fakturach. Kupiłem Nexusa 6p w grudniu 2015. Prawie
    codziennie ładowałem go dedykowaną ładowarką (czyli w trybie szybkim).
    Minęły 3 lata i bateria zaczęła dawać pierwsze oznaki niezadowolenia w
    postaci takiej, że dość gwałtownie telefon w samochodzie, z uruchomionym
    Yanosikiem i nawigacją - zaczął się rozładowywać. Zawsze było tak, że
    powoli, ale ładował się. Druga rzecz, przy stanie baterii 20%, moment
    uruchomienia prądożernej aplikacji zaczął skutkować wyłączeniem się
    telefonu.

    Owszem, źle ale nie żyjemy w świecie idealnym. Chyba tylko przycisk do
    papieru nie zużywa się. Wiem, że Twoja dociekliwość zaraz spowoduje, że
    udowodnisz iż owy przycisk też się zużywa - ale błagam, nie brnij w tę
    stronę. Rozmawiając o realiach:

    1. Smartfon 3-letni, to zazwyczaj coś, co się wymienia.
    2. Jeśli ktoś jest oszczędny, to jeśli zmiana w pojemności baterii po 3
    latach powoduje dyskomfort, to kurde co za problem wymienić baterię
    wartą 50zł na nową?

    O czym my w ogóle gadamy? Problemy czysto akademickie, nie mające
    zastosowania w realnym świecie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek