eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018 › Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 10 Jan 2019 02:31:37 -0800 (PST)
    <6...@g...com>
    <1...@g...com>
    <2...@g...com>
    <5...@g...com>
    <9...@g...com>
    <1...@g...com>
    <8...@g...com>
    <d...@g...com>
    <a...@g...com>
    <c...@g...com>
    <6...@g...com>
    <3...@g...com>
    <a...@g...com>
    Subject: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w
    Programista 9/2018
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    [Dzielę odpowiedzi na kawałki, bo nie lubię wielowątkowych wypracowań.]

    > Programiści Lispa często wpadają na świetny pomysł dodania infiksowej składni dla
    operatorów arytmetycznych do Lispa.

    Nie chodziło konkretnie o operatory. Chodziło również o takie rzeczy jak możliwość
    zapisania macierzy w czytelnej postaci, logikę, operacje na zbiorach, itd., użycie
    bogatej symboliki operatorów (strzałki i takie tam), żeby nie wspomnieć o
    bezpośrednim użyciu obiektów multimedialnych typu obrazek albo dźwięk.

    > Później - niektórzy - uświadamiają sobie, że inni też mogą łatwo wymyślać, i że tak
    naprawdę żaden z tych pomysłów nie dodaje niczego, co by miało obiektywną wartość,

    Czytelność zapisu ma dla mnie subiektywną wartość, którą cenię. Już o tym pisałem.

    i pozwala posłużyć się taką, jaka jest w danym miejscu odpowiednia.

    > Stephen Wolfram też ma za sobą rytuał przejścia.

    ?

    W ogóle nie rozumiem tego zdania.
    Ani tym bardziej, czy to dobrze, czy źle. A to ważne, bo nie wiem, czy mam się z tym
    zgodzić, czy nie zgodzić.

    > Tutaj mam np. "język dziedzinowy", [...]
    >
    > Wszystkie te języki są oparte na Lispowych s-wyrażeniach.

    Fajne. Nieczytelne. Trudno namówić klienta albo inną osobę spoza projektu do
    współpracy nad takimi plikami.

    > Sprawia to, że parsowanie wszystkich tych formatów jest trywialne

    Nie obchodzi mnie, czy jest trywialne. Jak to było? Po co rozwiązywać problem, skoro
    można go ominąć? To nie ja to parsuję.

    > (wystarczy do tego funkcja "read"), i do ich przetwarzania mogę
    > korzystać ze standardowych narzędzi, których używam też do swojego
    > języka programowania.

    Dokładnie to samo można powiedzieć o Wolframie (dlatego piszę, że parsowanie to nie
    mój problem), ale efekt końcowy jest czytelniejszy, jeśli mam do dyspozycji coś
    więcej, niż tylko okrągłe nawiasy.