    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jakie napięcie diody "power" led?
    Date: Sat, 20 Jun 2009 13:25:00 +0200

    Netx pisze:
    > mam pytanie jakie napięcie podaje płyta główna do diód np. "power [-on]"
    > led? Czy jest ono stabilizowane - np. czy mógłbym dać więcej niż jedną
    > diodę połączone równolegle? Płyta Asus P5E. W instrukcji nie znalazłem a
    > nie chcę tam manipulować multimetrem bo łatwo zewrzeć. Zepsuła mi się
    > jedna z diód podświetlających front (słabnie jasność) i chciałbym od
    > razu kupić kilka na Allegro tylko nie znam napięcia.
    Zasilanie diody "power led" jest tak realizowane, że z +5v na płycie gł.
    jest przepuszczane przez opornik (szacunkowo 330ohm do 470ohm zależnie
    od płyty). Tak że bez obciążenia (bez diody) spotkasz na pinach od leda
    pełne 5v, a gdy obciążysz ledem - spadnie do dokładnie takiego napięcia,
    jakie wynika z napięcia przewodzenia danego leda.
    Podłączysz diodkę czerwoną lub zieloną, która ma napięcie ~2v - spadnie
    do 2v, popłynie prąd wynikający z różnicy (5v - 2v) i opornika
    (powiedzmy 470ohm) = 3v/330= około 10mA
    Podłączysz diodkę np niebieską lub białą, które mają napięcie
    przewodzenia ~3v, to też takie napięcie na niej będzie, a prąd popłynie
    (5v-3v)/330 = około 6mA, czyli mniej i teoretycznie by swieciło słabiej,
    ale diody białe/niebieskie mają większą jasność i będzie i tak świecić
    mocno.

    Gdy chcesz diodek podłączyć więcej - łączyć szeregowo niezbyt jest jak
    bo napięcie 5v nie wystarczy na zbyt wiele. Dla dwóch ~2v diod led
    czerwonych/żółtych/zielonych spadek napięcia będzie 4v, na oporniku
    zostaje tylko 1v, więc prąd jaki popłynie będzie mały - ledwo ~3mA. Przy
    diodach niebieskich/białych które mają po ~3v - nie popłynie prąd żaden,
    nie zaświecą się.
    Możesz ryzykować podłączanie ich równolegle (gdy są identyczne!),
    ryzykujesz tym, że jedna będzie świecić słabiej druga mocniej, zależnie
    od rozjechania ich parametrów, bo nawet niewielkie różnice w napięciu
    przewodzenia znacznie zmienią rozkład prądu. Prąd który w wyżej
    pokazanych szacunkach był np 6mA - teraz ci się rozłoży na 2 diodki, na
    jedną np 2mA a na drugą 4mA, od strony płyty nic się nie zmieni, a od
    strony diodek - cóż, będą świecić nierówno...
    W takiej sytuacji jak chcesz diodki zasilać - zasilaj je wprost z
    zasilacza, najlepiej z +12v po kilka szeregowo plus opornik odpowiedni.
    Wtedy przez wszystkie płynie ten sam prąd, więc i jasność mają taką samą.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173