  • 21. Data: 2009-04-10 10:12:35
    Temat: Re: Kilka "ekonomicznych" pytań.
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Fri, 10 Apr 2009 10:53:02 +0200
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wodor da sie spalic w ogniwach paliwowych, ponoc ze sporo wyzsza
    > sprawnoscia.

    Ale gabaryty ogniw byłyby chyba większe niż palnik wodorowy?

    > Wodor z masy ma piekna, ale z objetosci nedzna :-)

    A gdyby go sprzężyć?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 22. Data: 2009-04-10 10:16:30
    Temat: Re: Kilka
    Od: "mr.all " <m...@W...gazeta.pl>

    Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@

    > I na polprzemyslowa - elektrolizer wielkosci szafy produkuje kilka
    > kg dziennie.

    Wynaleziono kilka sposobów otrzymywania wodoru, jednak praktyczne znaczenie w
    skali przemysłowej zyskały dwie metody: elektrolizy wody i reformingu metanu
    lub innych paliw węglowodorowych. Elektroliza wody czyli jej rozkład pod
    wpływem prądu elektrycznego na wodór i tlen została wykonana po raz pierwszy
    w 1839 r. przez angielskiego fizyka W. Grove, który także wynalazł ogniwo
    paliwowe. Od tej pory proces ten jest najprostszym sposobem przemysłowego
    otrzymywania tych gazów o bardzo wysokiej czystości. Jednak zasadniczą wadą
    tej metody jest jej wysokie zapotrzebowanie energii.
    W typowych elektrolizerach o sprawności rzędu 70% zużycie energii
    elektrycznej na uzyskanie 1 kg wodoru wynosi około 46 kWh. Rocznie na świecie
    wytwarza się około 500 mld Nm sześc. tego gazu. W tabeli podano obecnie
    wykorzystywane źródła tego pierwiastka i ich ilościowy udział.
    http://www.gigawat.net.pl/article/view/213

    --
    pozdr, czes;-)

  • 23. Data: 2009-04-10 21:44:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Apr 2009 12:12:35 +0200, Sqeeb wrote:
    >Ale gabaryty ogniw byłyby chyba większe niż palnik wodorowy?

    W porownaniu do silnika spalinowego i drugiego zbiornika ?
    Niekoniecznie.

    >A gdyby go sprzężyć?

    To nadal nedzna, pamietaj ze wodor to najlzejszy gaz :-)

    Mol H2 i mol CH4 ma te sama objetosc [w przyblizeniu], a jednak metan
    moze dostarczyc dwa razy wiecej energii ze spalania wodoru i jeszcze
    troche z wegla .... a metan w samochodach jest pod jakims horendalnym
    cisnieniem..

    J.

  • 24. Data: 2009-04-10 22:06:36
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Fri, 10 Apr 2009 23:44:05 +0200
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > To nadal nedzna, pamietaj ze wodor to najlzejszy gaz :-)

    Eee... czyli mówisz waść, że opłacałoby się dopiero gryby go
    skroplić, tak?

    "...i cały misterny plan w pi...u..."

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 25. Data: 2009-04-11 06:32:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Apr 2009 00:06:36 +0200, Sqeeb wrote:

    >Eee... czyli mówisz waść, że opłacałoby się dopiero gryby go
    >skroplić, tak?

    Nie - jako skroplony tez jest lekkim plynem.
    I strasznie zimnym, wiec gruby zbiornik musi byc.

    Po prostu wodor jako paliwo do samochodow sprawia multum klopotow.
    I najlepiej byloby go uniknac.

    J.

  • 26. Data: 2009-04-11 08:59:34
    Temat: wodór i tlen
    Od: "tymoteusz" <t...@g...pl>

    Gdy jeszcze byłem czynny zawodowo, musiałem spawaczom kupować m.in. tlen. Ten
    gaz kupowałem w zakładach tłuszczowych przerabiających olej na margarynę. W
    procesie utwardzania oleju bierze udział wodór (to się chyba nazywa
    "uwodornienie"). I zakłady tłuszczowe ten wodór produkowały same na własne
    potrzeby. Jako produkt uboczny pozostawał tlen, który pakowano w butle stalowe
    i sprzedawano potrzebującym. Może w tym kierunku należy pójść i poszukać
    wodoru w zakładach tłuszczowych?

  • 27. Data: 2009-04-11 10:19:56
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > Nie - jako skroplony tez jest lekkim plynem.
    > I strasznie zimnym, wiec gruby zbiornik musi byc.
    >
    > Po prostu wodor jako paliwo do samochodow sprawia multum klopotow.
    > I najlepiej byloby go uniknac.

    można zrobić reforming wodoru z CO2 w reaktorze Sabatiera, produkty to
    CH4 + O2, a metan już jest jak przechowywać, są metody i technologie,
    nawet domowe, sprężarki CNG do aut

    Andrzej

  • 28. Data: 2009-04-11 21:39:23
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > CH4 + O2

    święta i bzdury pisze, oczywiście CH4 + H2O

    Andrzej

  • 29. Data: 2009-04-14 11:24:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "GregZorbaEmmanuelYork" <f...@a...cy_ROT13> napisał w
    wiadomości news:grn3a3$9at$4@news.dialog.net.pl...

    > teraz widzę w jakim kierunku idziesz, ja poszedłem w kierunku
    > daleko idących uproszczeń, bo przecież każdy proces ma swoje
    > koszty, aparatura kosztuje, ludzie, czynniki zmienne, stałe,
    > podaż, popyt i te de

    Tak nawiasem mowiac to na youtube jest pelno filmow z katastrof
    takich wiatrakow.
    Wiec nie tylko koszt budowy, przewidywany czas zycia, ale tez koszt
    terenu pod strefe bezpieczenstwa oraz ubezpieczenie OC ..

    J.

  • 30. Data: 2009-04-14 12:25:30
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Tue, 14 Apr 2009 13:24:49 +0200
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Wiec nie tylko koszt budowy, przewidywany czas zycia, ale tez koszt
    > terenu pod strefe bezpieczenstwa oraz ubezpieczenie OC ..

    i ZUS...

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb