  • 31. Data: 2014-07-14 11:02:25
    Temat: Re: Kity a normy, CE, ROHS itd.
    Od: RR <m...@w...pl>

    > A co jeśli będą zmonotwane, atoli nie do końca? Czyli bez wlutowania
    > opornika R4, kondensatora C5 i tranzystora T2, bez których układ
    > nijak ruszyć nie może?

    Ostatecznie można sprzedawać schemat, a automat będzie sugerował
    odpowiednie elementy (tak żeby klient nie musiał szukać).
    Nic na siłę. ;-)

    --
    rry

  • 32. Data: 2014-07-14 11:16:49
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-07-14 10:56, Zachariasz Dorożyński pisze:
> [...]
    jakieś normy. Ja bym jeszcze dopisał żeby nie dawać małym dzieciom bo jest ryzyko
    połknięcia.

    > To sprzedajesz w dwóch torebkach. W jednej płytkę a w drugiej elementy. Na
    paragonie z kasy fiskalnej oddzielnie płytka i oddzielnie elementy. Jakie normy musi
    wtedy spełnić płytka?

    Pewnie ROHS. No i chyba według ROHS2 na każdy element musisz mieć
    dokumentację potwierdzającą ROHS.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 33. Data: 2014-07-14 13:12:21
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-07-14 10:51, J.F. pisze:

    > obudowa zmienia istotnie wlasciwosci EMC urzadzenia :-)

    od dawna wiadomo, ze prawo nie ma nic wspólnego ze zdrowym rozsądkiem.
    piszą, ze enclosure musi byc, to musi :)

    @

  • 34. Data: 2014-07-14 22:07:34
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 lipca 2014 11:16:49 UTC+2 użytkownik Mario napisał:

> [...]
    wtedy spełnić płytka?

    > Pewnie ROHS. No i chyba według ROHS2 na każdy element musisz mieć

    Większe ilości płytek podobno zamawia się i naszych skośnookich braci. Oni nie mają
    oporów moralnych w wystawieniu dowolnego dokumentu. Czyli sprawę dokumentacji i
    zgodności mamy załatwioną.

  • 35. Data: 2014-07-15 21:35:01
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 14.07.2014 01:24, Artur Miller wrote:
> [...]
    >
    > pozbawienie więc kitu obudowy to ciekawy wybieg, aby nie trzeba było
    > podpadac pod wymagania dyrektywy 2004/108/EC

    Obudowa to jedno, chyba bardziej znaczące jest tutaj słówko "finished" -
    z natury rzeczy kit nie jest gotowym urządzeniem.

    > LVD - zakładam, ze zasilamy kita z 5V ;)
    >
    > RoHS - mamy już "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI z dnia 8 maja 2013
    > r. w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia stosowania
    > niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i
    > elektronicznym" transponujące dyrektywę 2011/65/EU (RoHS2) na polskie
    > prawo, które podciąga zgodnośc z RoHS pod CE...
    >
    > reasumując - od 22 maja 2013 kity powinny być oznaczone znakiem CE z
    > powodu podpadania ich pod dyrektywę RoHS2.

    A to ciekawe. RoHS wymaga od sprzedawcy części posiadania do każdego
    zgodnego z RoHS elementu odpowiedniej deklaracji producenta - ok, ale
    skoro ktoś podciąga RoHS2 pod CE to znaczy, że niedługo elektronik "na
    rogu" będzie miał przedstawiać na żądanie klienta deklaracje CE na
    oporniki po 10gr?
    Z drugiej strony: rozporządzenie o RoHS2 powołuje się na wspomnianą
    powyżej dyrektywę nt. CE, a co na to owa dyrektywa? Bo tam zdaje się nie
    ma słowa o RoHS.

    Jakub Rakus

  • 36. Data: 2014-07-16 17:31:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > skoro ktoś podciąga RoHS2 pod CE to znaczy, że niedługo elektronik "na
    > rogu" będzie miał przedstawiać na żądanie klienta deklaracje CE na

    Klienci mogą potrzebować deklaracji RoHS dla opornika, a nie deklaracji CE.
    Poza tym sklep "na rogu" może sprzedawać tylko tym klientom którzy nie
    potrzebują tej deklaracji (tak jak każdy inny sklep może sprzedawać na
    przykład tylko tym klientom, którzy zapłacą gotówką, unikając konieczności
    obsługi kart płatniczych) - jego prawo.

    > Z drugiej strony: rozporządzenie o RoHS2 powołuje się na wspomnianą
    > powyżej dyrektywę nt. CE, a co na to owa dyrektywa? Bo tam zdaje się nie
    > ma słowa o RoHS.

    Wyjaśnij proszę co to jest dyrektywa nt. CE ?
    P.G.

  • 37. Data: 2014-07-16 17:45:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A tak poważnie - ja się z kolei zastanawiałem;
    > jeśli mamy urządzenie (np. sterownik) ,który OPCJONALNIE może
    > się komunikować np. po Wifi - ale nie ma własnego nadajnika, natomiast ma
    > gniazdo USB, do którego można wsadzić JAKIŚ dongle USB Wifi - to wtedy
    > producent podlega normom odpowiednim dla komunikacji Wifi - czy też nie
    > ???

    Mam wrażenie, że podstawowym celem działań urzędniczych jest to, aby ludzie,
    którzy potrafią coś zrobić nie robili tego tylko się zastanawiali, co też ci
    urzędnicy chcieli powiedzieć mówiąc to co powiedzieli w postaci
    najróżniejszych a-logicznych dyrektyw.
    Fajnie by było jakby kiedyś wszyscy, którzy umieją coś zrobić postąpili
    zgodnie z tym oczekiwaniem urzędników i przestali robić cokolwiek dopóki nie
    zrozumieją wszystkich wytycznych narzuconych im przez urzędników.
    P.G.

  • 38. Data: 2014-07-16 22:16:29
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 16.07.2014 17:31, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > przykład tylko tym klientom, którzy zapłacą gotówką, unikając
    > konieczności obsługi kart płatniczych) - jego prawo.

    Ale ja nie piszę o klientach, tylko odnoszę się do wypowiedzi wyżej, w
    której kolega napisał, że RoHS2 powołuje się na CE.

    > Wyjaśnij proszę co to jest dyrektywa nt. CE ?

    Jak wyżej, odnoszę się do zacytowanej EMC Directive 2004/108/EC.

    Jakub Rakus

  • 39. Data: 2014-07-17 12:49:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale ja nie piszę o klientach, tylko odnoszę się do wypowiedzi wyżej, w
    > której kolega napisał, że RoHS2 powołuje się na CE.

    > Jak wyżej, odnoszę się do zacytowanej EMC Directive 2004/108/EC.

    W takim razie Twoje zdanie: "Z drugiej strony: rozporządzenie o RoHS2
    powołuje się na wspomnianą
    powyżej dyrektywę nt. CE," oznacza, że rozporządzenie o RoHS2 powołuje się
    na dyrektywę EMC.

    Skąd wytrzasnąłeś takie twierdzenie?
    P.G.

  • 40. Data: 2014-07-18 17:53:21
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 17.07.2014 12:49, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > powołuje się na wspomnianą
    > powyżej dyrektywę nt. CE," oznacza, że rozporządzenie o RoHS2 powołuje

    Proponuję przeczytać wątek od początku, nie pomijając wiadomości na
    które odpisuje i cytuje, bo już nie chce mi się bardziej tłumaczyć.

    Jakub Rakus