    From: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Klej na filc,płyn traserski itd
    Date: Mon, 11 Apr 2011 17:32:05 +0200

    Użytkownik "Psot" <p...@T...pl> napisał w wiadomości
    news:inv5d3$qtj$1@news.dialog.net.pl...

    > Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    > wiadomości news:imtht6$7v4$1@inews.gazeta.pl...

    > Kupiłem szelak nieodwoskowiony w sklepie z drewnem i w sklepie chemia
    > gospodarcza"ultramaryna". Szelak radzono mi rozpuścić w denaturacie 1:1 i
    > odcedzić osad z dna. Natomiast nie jestem pewien barwnika.Nigdzie po
    > sklepach nie słyszeli o takich cudach jak barwniki do spirytusu.
    > Ultramaryna którą kupiłem coś mi się wydaje, że służy do "wybielenia
    > firanek" [?]..Nie za bardzo rozumiem co ma wspólnego barwnik niebieski do
> [...]

    Ja Cię najmocniej przepraszam, ale odpisałem dość
    bezmyślnie ze starego "Poradnika narzędziowca".
    To tam jest żródło mojego błędu. Ultramaryna to
    barwnik MINERALNY i nie rozpuszcza się w spirytusie
    ale w wodzie.

    Wybielanie ultramaryną polega na krótkim moczeniu
    prania w rozpuszczonej w wodzie ultramarynie
    i dokładnym wypłukaniu. Na praniu pozostaje
    lekkie błękitne zabarwienie dające złudzenie
    większej bieli.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.