    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Kłopot z panoramą poziomą
    Date: Fri, 24 Oct 2014 12:20:05 +0200

    W dniu 2014-10-24 o 00:49, crazy bejbi pisze:

    > I to jest prawdopodobnie powodem. pewnie obiektyw zmienił położenie
    > soczewek. I stąd się rozjechał NPP.

    To wszystko jest dziwne trochę... Nie do końca jestem pewny takiej
    interpretacji ale przy następnej próbie (jutro zamierzam wyskoczyć w
    teren) poeksperymentuję.

    Zrobiłem eksperyment w międzyczasie. Może nie super precyzyjny bo dłonie
    mi zamarzały. Otóż zastosowałem ustawienia NPP takie jak zanotowałem
    sobie przy posłużeniu się ołówkami na stole. Wybrałem tym razem za cel
    odległe obiekty w postaci pręta w barierce tarasowej (ze 3m) a w
    perspektywie okno domu (100m). Ustawiłem ostrzenie na dom - czyli
    zupełnie inne niż przy ustawianiu NPP. Sprawdzam czy rozjeżdża się
    położenie pręta na tle okna w funkcji obrotu aparatu - trzyma
    równiusieńko. Przynajmniej wizualnie. Może jakieś mikroprzesunięcie
    wykryłbym robiąc 2 zdjęcia w skrajnych pozycjach obrotu, robiąc cropa z
    obu, i szybko je przełączając. W każdym razie nie widzę jakiegoś
    zauważalnego wpływu (przy ogniskowej 24mm) odległości ostrzenia na
    zmianę NPP. Nie rozumiem za bardzo czemu się nie rozjeżdża... Delikatna
    wydłużenie ogniskowej bardzo wpływa na NPP, który się przesuwa w
    kierunku środka obiektywu. Aparat wtedy trzeba 3cm do przodu wysunąć
    (choć spodziewałem się w drugą stronę).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek