  • 1. Data: 2014-10-21 10:22:32
    Temat: Kłopot z panoramą poziomą
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Zacząłem niedawno przygodę z panoramami poziomymi 360. Do tej pory
    wszystkie wykonywałem Samyangiem 8mm - bez żadnych niespodzianek udawała
    się każda. Niedawno kupiłem Tamrona 24-70 f/2.8. Próbowałem wykonać
    testową panoramę przy 24mm lecz tylko część klatek dała się "zlepić".
    Punkt NPP ustawiony dla obrotu co 45 stopni, kadrowanie pionowe, matryca
    FF. Stałem na molo dość blisko barierki (ze 2m) po jednej stronie - i to
    ta strona nie dała się złożyć do kupy. Druga barierka była może 10m ode
    mnie i z nią nie było kłopotu. Zanim zabiorę się za kolejny eksperyment,
    to chciałbym podpytać się Was o to co robię niewłaściwie.

    Oto moja interpretacja:
    Stojąc blisko barierki, przy fotografowaniu @45 stopni powstały zbyt
    duże różnice w kształcie tejże barierki. Raz była na dole kadru, a innym
    razem pod sporym kątem po lewej i po prawej pozostałych dwóch kadrów ją
    obejmujących.

    W związku z takim stanem rzeczy powinienem wykonać zdjęcia z większą
    ilością klatek, np. co 30 stopni (oczywiście na nowo NPP trzeba
    wyznaczyć). Nie należy się przejmować, że mniej więcej połowa kadru
    będzie nachodzić wtedy na siebie. Przy 45 stopniach było to ok 20%. Czy
    dobrze wnioskuję?

    A może przy 24mm nie da się po prostu robić panoram obejmujących bliskie
    przedmioty?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2014-10-21 12:57:51
    Temat: Re: Kłopot z panoramą poziomą
    Od: XX YY <f...@g...com>

    (oczywiście na nowo NPP trzeba

    > wyznaczyć).

    oczywiscie , ze nie i wszystko robisz zle , jak wynika z opisu.
    nie bardzo rozumiesz sens punktu nodalnego.

  • 3. Data: 2014-10-21 15:19:54
    Od: XX YY <f...@g...com>

    (oczywiście na nowo NPP trzeba

    > wyznaczyć).

    oczywiscie , ze nie trzeba.

  • 4. Data: 2014-10-21 16:42:06
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Tue, 21 Oct 2014 10:22:32 +0200, Marek napisał(a):

    [...]
    Czołem,

    > A może przy 24mm nie da się po prostu robić panoram obejmujących bliskie
    > przedmioty?

    Najwyraźniej nie ustawiłeś środka układu dokładnie w punkcie NPP - każdy
    obiektyw ma go w innym miejscu i może być zależny od bieżącej
    ogniskowej. Wystarczy drobne przesunięcie i już wychodzi paralaksa,
    która uniemożliwia złożenie.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 5. Data: 2014-10-21 22:00:48
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-21 o 16:42, Sylwester Zarębski pisze:

    Hej,

> [...]
    > obiektyw ma go w innym miejscu i może być zależny od bieżącej
    > ogniskowej. Wystarczy drobne przesunięcie i już wychodzi paralaksa,

    Bardzo dokładnie ustawiłem NPP. Z pół godziny się bawiłem w ustawianie
    przed wyjściem w teren. Interesowała mnie tylko najkrótsza ogniskowa.
    Tak na marginesie: NPP zależy również od kąta obrotu jakim zamierza się
    fotografować. Dobrałem więc dla 24mm i 45 stopni. Dla 30 stopni raz
    jeszcze trzeba ustawiać NPP - o tym wiem.

    ...a'propos: z ciekawości zbadałem jak przesunie się NPP dla bodajże
    50mm. Szczęka mi opadła gdy okazało się, że spore przesunięcie nastąpiło
    ... ale w kierunku body. Spodziewałem się, że w okolicach przedniej
    soczewki będzie, podobnie jak dla 24mm. Przesunęło się dokładnie
    odwrotnie. To dygresja.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2014-10-22 12:14:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Bardzo dok�adnie ustawi�em NPP.

    gdybys ustawil b. dokladnie , to byloby dobrze.
    skad te idiotyczne informacje ze nastawiasz NPP dla 30 stopni?
    pewnie z sieci od poldouczonych fachowcow, ktorzy siebie samych nazywaja
    profesjonalistami ?.

    jesli uzywasz autopano - tez przezyjesz jeszcze niejedno zaskoczenie.

    odpowiedz co robic , zeby bylo dobrze jest natychmiastowa.

  • 7. Data: 2014-10-22 15:12:50
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-21 o 16:42, Sylwester Zarębski pisze:

    > Najwyraźniej nie ustawiłeś środka układu dokładnie w punkcie NPP

    P.S.
    Albo źle się za to zabrałem... Zrobiłem tak:

    1. Najpierw wycentrowałem obiektyw aby jego oś optyczna przecinała oś
    obrotu głowicy.

    2. Wyznaczyłem zakres obrotu tak aby poszczególne klatki nakładały się
    przynajmniej w 20% (na oko). Wyszło mi 45 stopni.

    3. Ustawiłem ma stole dwa ołówki w pionie jeden za drugim w odległości
    powiedzmy niecałego metra.

    4. Obróciłem głowicę do pozycji 0 stopni - ołówki znalazły się dokładnie
    w jednej linii.

    5. Obróciłem głowicę na 45 stopni - gdy ołówki nie były w jednej linii -
    przesuwałem aparat tył / przód.

    6. Regulację zakończyłem gdy w pozycji 0 i 45 ołówki były w jednej linii.

    Czy coś zrobiłem źle?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2014-10-22 15:50:12
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-10-21 10:22, Marek pisze:
> [...]
    > wyznaczyć). Nie należy się przejmować, że mniej więcej połowa kadru
    > będzie nachodzić wtedy na siebie. Przy 45 stopniach było to ok 20%. Czy

    Położenie NPP nie jest funkcją kąta. Można go wyznaczyć metodą dwóch
    ołówków, tak jak to zrobiłeś, no i w tym celu trzeba obrócić aparat o
    jakiś kąt. Najlepiej dość spory, żeby te ołówki znalazły się w poblizu
    krawędzi kadru. Liczba stopni podawana przez różnej maści poradniki jest
    w zasadzie po to, żeby podać jakąś wartość. Jak porawnie wyznaczysz NPP,
    to będzie on w tym samym miejscu, niezaleźnie od tego, pod jakim kątem
    będziesz potem patrzył na te ołówki i jak dużą zakładkę stosował przy
    panoramie :)
    Położenie NPP może być, zależnie od konstrukcji obiektywu, dość silnie
    zaleźne od ogniskowej w przypadku zoomów oraz od ustawionej odległości
    ostrzenia. Może wyznaczyłeś NPP ustawiając ostrość na ołówki metr od
    obiektywu, a potem robiłeś zdjęcie przy ustawieniu na nieskończoność
    (albo odwrotnie)?
    Andrzej
    www.radom.city

  • 9. Data: 2014-10-22 15:52:30
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-10-22 15:12, Marek pisze:

> [...]
    > przesuwałem aparat tył / przód.
    >
    > 6. Regulację zakończyłem gdy w pozycji 0 i 45 ołówki były w jednej linii.

    Zmieniłeś jakiś parametr (ogniskową, odległość ostrzenia) robiąc potem
    panoramę?
    Andrzej
    www.radom.city

  • 10. Data: 2014-10-22 17:02:44
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Tue, 21 Oct 2014 22:00:48 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > fotografować. Dobrałem więc dla 24mm i 45 stopni. Dla 30 stopni raz
    > jeszcze trzeba ustawiać NPP - o tym wiem.

    Hmm, chyba coś pomyliłeś. NPP jest jednakowe dla każdego obrotu, bo jest
    centrum układu (vide środek ciężkości dla układu mas). Z tego wnoszę, że
    jednak nie ustawiłeś prawidłowo, bo zmieniłeś ogniskową albo punkt
    ostrości (inne położenie soczewek) i przez to zmienił się układ.

> [...]
    > ... ale w kierunku body. Spodziewałem się, że w okolicach przedniej
    > soczewki będzie, podobnie jak dla 24mm. Przesunęło się dokładnie

    Nic dziwnego, niektóre obiektywy potrafią mieć środek układu przed
    soczewką przednią.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski