  • Data: 2020-02-26 15:12:03
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 26 lutego 2020 11:13:10 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:

    > Tak to jest zrobione w uwspółcześnionym klonie Cobry-1. Atmega88 steruje
    > jakimś układem scalonym, który zwiera linie, które oryginalnie były
    > czytane przez układ "skanujący" klawiaturę. Niby spore uproszczenie,
    > jednak mam opory przed umieszczaniem współczesnych MCU w sprzęcie retro.
    > Urządzenie wydaje się wtedy jakieś takie mniej autentyczne.
    >
    > Pecetowa klawiatura w Spectrum jest problematyczna jeszcze z innego
    > powodu - wszystkich tych skrótów klawiszowych. Ten sam problem, co w
    > przypadku emulatorów.

    Rozłożenie słów kluczowych BASICa to ma się w głowie, a wręcz "w palcach" ;)
    A jak nie to zawsze można sobie spectrum położyć przed klawiaturą PC-tową, nawet
    łatwiej, bo sobie dłońmi nie zasłaniasz, nie mówiąc o ścieraniu napisów z gumy.

    Klawiatura spectrum plus to inna ciekawostka - jeśli jest tak zrobiona jak w spectrum
    - a czemu by nie, inaczej kompatybilność by trafiło - to jest tam 5*8 linii. W
    spectrum było to 40 klawiszy - w plus jest więcej. Większość z nich to jakaś
    kombinacja caps shift i klawisza - pewnie tak sprytnie folię zrobili, że wciśnięcie
    tego klawisza zwiera dwie linie.
    Miałem zapytać "ale jak tam jest zrobiony caps lock" ale przypomniałem sobie, że było
    to bodajże caps shift + 2 - i kursor z literą C.

    Wpadłem jeszcze na pomysł podłączenia klawiatury PC do szyny krawędziowej -
    powinienem mieć kempston interface, a że joystick chyba zaginął, to nawet nie będzie
    mi szkoda go rozpruć.
    ZTCP folia była podłączona tymi 8 liniami do szyny danych jedynie przez bufor
    otwierany bardziej znaczącymi bitami adresu (oraz oczywiście /IOR), a pięć mniej
    znaczących bitów wystawianych było na pozostałe 5 linii folii (w ten sposób czytając
    adres z końcówką 0x1ff można było sprawdzić, czy jest wciśnięty jakikolwiek klawisz -
    tzw. "any key").
    Jeszcze tylko pytanie, czy Z80 miał 16-bitową przestrzeń IO - bo wtedy ATmega88 nie
    starczy, trzeba będzie wziąć takiego z 32 końcówkami I/O - albo dorobić dekoder
    adresów (ale na niego attiny25 nie wystarczy).