    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Korek na A4
    Date: Mon, 24 Jun 2019 12:07:50 +0200

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" napisał w wiadomości grup
    .
    W dniu .06.2019 o 23:00 Bolko <s...@g...com> pisze:

> [...]
    >znaczenia czy to nasze A4-A2, A9 u Niemca czy A7 we Francji w lipcu.
    >Wystarczy jakiś obiekt (koń, krowa, policjant, ekipa kosząca pobocze)
    >w pobliżu pasa ruchu i przy dużym natężeniu robi się korek.
    >Mechanizm jego powstawania zazwyczaj wygląda tak: jakiś kierowca
    >odruchowo depnie hamulec jak zobaczy ten obiekt (wystarczy, że
    >zapali stopy na 1-2s). Kolejny za nim będzie musiał też depnąć w
    >hamulec (bo ruch duży i odległości małe) ale już na 2-3s. 300-500m
    >za pierwszym gapowiczem kierowcy będą musieli zwalniać praktycznie

    Czy takie naturalne zjawisko ... no owszem, powstaje.
    Ale IMO - dosc rzadko.
    Bo jest jeszcze druga strona - pierwszy kierowca jesli tylko zwolni,
    to drugi wystarczy ze tez tylko zwolni itd, i wcale ten czas hamowania
    nie musi narastac, moze sie zmniejszac dla kolejnych kierowcow. Moga
    tez to robic plynniej, zwolni na dluzej, ale do mniejszej predkosc.

    Raz takie zjawisko widzialem i to na zwyklej drodze - jedzie sobie
    ciezarowka, zapewne ok 70 i rowno, a 20-30 pojazdow za nia dzikie
    harce - predkosc od 100 do 0.
    I ja tez nie potrafilem tego wygasic.
    Ale to byl jeden jedyny raz.
    Za duzo warszawiakow w kolumnie ?

    > Przy dużym ruchu taki incydent wystarczy aby powstał 20km korek
    > rozładowujący się kilka godzin. Im większa prędkość (autostrada) i
    > więcej aut (np. 3-4 pasy) tym dłuższy korek powstanie.

    Fakt, ze w Niemczech to sie zdarza - 20km korka jadacego 90, a na
    koncu sie rozwiewa i przyczyny nie widac.
    Ale moze byla jakas przyczyna, ambitniejsza niz ciekawy widok na
    poboczu.

    >Niemcy i Francuzi na niektórych autostradach przy dużym natężeniu
    >wprowadzają odcinkowe ograniczenia prędkości (na elektronicznych
    >tablicach nad autostradą) do 80 lub nawet 70km/h - dzięki temu jazda
    >staje się płynniejsza (nie ma takich "czkawek" w postaci gwałtownego
    >hamowania i ruszania) i jedzie się bez korków.

    IMO to o co innego chodzi - jak sie zdarzaja korki "stojace", to
    lepiej nie wjechac w taki ze 130+ na budziku.

    J.