  • Data: 2020-05-27 10:48:23
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 26.05.2020 o 17:49, J.F. pisze:
    > [...]
    >Mierzenie koloru to zupełnie inna bajka.

    No wlasnie.

    pdf

    e/kolorymetr-pk56

    >Niezłą historię chemii znalazłeś.

    No wiesz, moje czasy licealne plus jej czasy studenckie ...
    prehistoria w chemii.
    Tym niemniej zjawisko moze byc prawdziwe, tylko by trzeba wyciagnac
    jakis stary kolorymetr i przetestowac na studentkach.

    >To tłumienie nazywa się absorbancja, obecna nazwa techniki to
    >fotometria. Kolorymetria to nazwa historyczna.

    A w fizyce fotometria to troche cos innego.

    >W przypadku rodankowego kompleksu żelaza widmo nie zmienia się,
    >różowy to po prostu rozcieńczony czerwony (i tak właśnie wygląda).

    Dokladnie, ale to jednak inny kolor niz czerwony :-)
    skutek uzycia takiego przyrzadu pomiarowego.

    >Istnieją jednak substancje, których widmo zależy od stężenia, wtedy
    >zależność absorbancji od stężenia nie jest prostą i mówimy o
    >odchyleniu od prawa Lamberta-Beera. Tak naprawdę nie jest to jednak
    >złamanie tego prawa, a skutek reakcji zachodzącej przy rozcieńczaniu
    >roztworu.

    No ba - lakmus, fenoloftaleina :-)

    Ten chyba nie ma odchylen, a kolor zmienia
    https://www.youtube.com/watch?v=_A7eRgnaSsE

    Wystarcza rozne wspolczynniki tlumienia dla roznych skladowych :-)

    J.