  • Data: 2014-11-27 00:00:41
    Temat: Re: Kto ma pierwszeństwo?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Nov 2014, Axel wrote:

    > Art.22.4

    No właśnie.
    Czyli podpada "nawet jeśli ustawa stanowi inaczej".

    > A teraz idąc Twoim tokiem rozumowania ad absurdum: rozumiem, że za znakiem
    > D-1 (droga z pierwszeństwem przejazdu) nie muszę ustępować pierwszeństwa
    > karetce?

    Oczywiście.
    Masz "ułatwić przejazd", to nie jest ustąpienie pierwszeństwa.
    W razie kolizji ma to mocno istotne znaczenie.

    Pierwszy raz spotykasz się z faktem, że przy pojeździe uprzywilejowanym
    kierujący jest zobowiązany "ułatwić przejazd" (mniej więcej tak, jak
    autobusowi ruszającemu z przystanku) i że ów obowiązek NIE zmienia
    pierwszeństwa?

    Jeszcze napisz, że uprawniony do pierwszeństwa ma obowiązek z niego
    korzystać (FYI - byli tu tacy z taką tezą) i już będziemy w domu ;)
    (wnoszę o łagodny wymiar kary za ironizowanie, ale Ty najwyraźniej
    sądzisz, że uprzywilejowanie pojazdu daje mu pierwszeństwo, to
    zostało mi powarczeć).

    > A modyfikując trochę problem z topicu - załóżmy, że ten prawy pas, oznakowany
    > przy wlocie na autostradę znakiem A-7 ciągnie się przez dłuższy odcinek. Do
    > którego miejsca ci z prawego pasa mieliby ustępować pierwszeństwa

    No niestety, na to nie ma dobrej odpowiedzi - niczym się nie różni od
    wjazdu na "normalnym" skrzyżowaniu z podporządkowanej, przy ustalaniu,
    czy to wjeżdżający wymusił pierwszeństwo zmieniającemu pas, czy
    przeciwnie, manewr się skończył i już był "w prawie".
    Podobnie jak wszystkie "niezwłocznie" i podobne, można uznać, że
    jakby co będzie zależało od humoru "organu" (policji lub sądu).

    > A co z samochodem, który z lewego pasa zjechał na prawy,
    > zwolnił i znów przyspieszył?

    Mam przypomnieć definicję obowiązku ustąpienia pierwszeństwa
    (z PoRD), czy sprawdzisz?
    Relatywnie niedawno (tej jesieni) był wątek z "wymuszeniem
    szkody" przy którym startujący z pierwszeństwa łaskaw był
    się umiejętnie podłożyć, ale niestety (dla niego) załapał się
    na monitoring i fakt przyspieszania był doskonale widoczny.
    Swoją drogą, przekonanie że pierwszeństwo pozwala na "egzekucję
    przez przyspieszenie" jest chyba w narodzie dość mocne.
    Przepis jest jednak jasny i tej wersji nie przewiduje.

    > W takim razie jak ci z lewego pasa mają odróżnić samochody,

    Nie muszą. Nie muszą po TYM kryterium :)
    Wystarczy że sami nie przyspieszają i mają kamerę :P
    (zaraz podniesie się głos że przecież "mieli przewidzieć" :>)

    pzdr, Gotfryd